• 1
  • 2
2007-08-31, 18:26
Medlem
sommarlovs avatar
Byta språk på Windows Vista Home Basic.

En bekant köpte en ny acer-dator, och vid fråga om språk kom hennes dotter förbi och knuffade henne, så nu har hon finskt språk.
Såklart vill hon ha svenska.

Jag försöker hjälpa henne men tyvärr har jag ingen tidigare erfarenhet av varken Vista eller finska!.

Enligt manualen är nu datorn låst på finska, även vid ominstallation!

Går det att ändra?
Hur gör jag, jag behöver finsk vägledning!
Citera
2007-08-31, 20:35
Medlem
Spikeys avatar
Köpte du datorn i butik kan du kanske gå dit och be att få låna recovery-skivor, om de har. Annars låna skivorna av en bekant om någon har samma modell av dator (och orkat bränna skivor!). Eller beställ nya skivor från Acer, kostar ca. 300kr har jag för mig.
Citera
2007-08-31, 20:52
Medlem
format c: reinstall
Citera
2007-08-31, 21:42
Medlem
KOJVs avatar
sommarlov, låter som en utmärkt ursäkt för att formatera hårddisken och installera Windows XP istället så att hon får en fungerande dator på köpet.

Om hon insisterar på Vista så bör du kunna trycka något vid uppstart för att starta en återställning av systemet från en dold partition.
Citera
2007-09-01, 08:05
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KOJV
sommarlov, låter som en utmärkt ursäkt för att formatera hårddisken och installera Windows XP istället så att hon får en fungerande dator på köpet.

Om hon insisterar på Vista så bör du kunna trycka något vid uppstart för att starta en återställning av systemet från en dold partition.

Då blir det finskt igen!

Funderar faktiskt på XP, det är bara 512Mb minne i burken!
Citera
2007-09-01, 08:10
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Då blir det finskt igen!

Funderar faktiskt på XP, det är bara 512Mb minne i burken!

Försäkra dig om att det finns drivrutiner till XP innan du blåser burken, kolla på support.acer-euro.com...
Citera
2007-09-01, 08:49
Bannlyst
Detta är ju bara en av alla helt bisarra och totalt befängda saker med Windows - att operativsystemet är låst till ett språk. Kritiska systemkomponenter som är språkversionsberoende. Hur dumt får det bli?
Citera
2007-09-01, 12:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo
Detta är ju bara en av alla helt bisarra och totalt befängda saker med Windows - att operativsystemet är låst till ett språk. Kritiska systemkomponenter som är språkversionsberoende. Hur dumt får det bli?
Ungefär lika dumt som att påstå att Vista är låst till ett språk. Alla översättningarna finns tillgängliga via Microsoft Update.
Citera
2007-09-01, 13:52
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Alla översättningarna finns tillgängliga via Microsoft Update.

Översättningarna är inte tillgangliga for Home Basic eller Premium.
Citera
2007-09-02, 12:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Översättningarna är inte tillgangliga for Home Basic eller Premium.
Men det är en rent ekonomisk strategi från Microsofts sida. Vista i sig har inga problem att skifta språk. Sen är frågan hur många användare som egentligen råkar köpa fel språk. De flesta som skiftar har nog hittat utvärderingsversioner på PirateBay.
Citera
2007-09-02, 12:34
Medlem
aklons avatar
Acer kan säkert lösa detta om du kontaktar dem. Eftersom användaren själv orsakat problemet kan det vara förenat med en mindre kostnad.
Citera
2007-09-02, 17:00
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har nu installerat om den med WinXP Pro.

Bara en sak som jag inte får till.

Det trådlösa nätverket!

I Enhetshanteraren står det: Den här enheten kan inte starta (Kod 10).
Jag har avinstallerat och ominstallerat men det hjälper inte.
Jag tror att jag har rätt drivers, men de kommer inte från Acer.
Acer har ju usel support!
Denna dator (Aspire 3050) finns inte ens med på deras sidor!

Jag öppnade datorn och kollade nätverkskortet, det står Atheros AR5BXB63 på det. Jag hittar ingen som har lämpliga drivers heller, bara en:
http://www.driverstock.com/Acer-Aspi...699/index.html

Tacksam för mera hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här