• 1
  • 2
2007-08-31, 00:48
Medlem
Arkhons avatar
Jag har en Jackson Dinky med Floyd Rose, som jag finner är sjukt knepig att byta strängar på. Nåja, själva strängbytet är ju inte problemet, däremot när man skall stämma gitarren efteråt! Jag har pillat med gitarren i timmar nu, men så fort jag fått en sträng rätt så förlorar en annan stämningen, när jag då stämmer den så höjer sig stallet o.s.v. Sedan måste man få allt att funka tillsammans med stränghöjd!

Jag har frågat i affären vad dom tar för att göra det åt mig, och priset jag fått då är på ungefär 600 kr.

Någon som har lust att ge mig en grundkurs i detta? Jag har sökt på google men inte funnit några bra guider. Vad bör jag tänka på, och vad bör jag undvika? En lista steg för steg skulle vara riktigt bra.

Jag undrar även om blocken vid halsen, innan stämskruvarna, skall skruvas ned så att kanten går tvärs över båda strängarna, eller om kanten skall hamna mellan strängarna på detta viset: .V.

Tack på förhand
Citera
2007-08-31, 08:58
Medlem
cephs avatar
Hmm... Jag har inte heller fått in snitsen trots att jag bytt strängar ett otal gånger på mina floydguror... Men jag gör som så att jag byter ut en sträng i taget, för det första. Sen när man stämmer så stämmer man hälften av strängarna för högt, och hälften för lågt, då brukar det jämna ut sig någorlunda. Sen skruvar man bara ihop det hela, på med låssadeln och sen finstämmer man med skruvarna på stallet. Dessa skruvar ska naturligtvis justeras så de sitter i mitten när man sätter på nya strängar, för största möjliga justeringsmarginal.
Citera
2007-08-31, 10:09
Medlem
ittebittes avatar
Du kan även kila fast stallet med en träbit eller liknande så att det inte dras ner i botten och lägger sig när du lossar alla strängar.
Citera
2007-08-31, 22:05
Medlem
Arkhons avatar
Tack för era svar.

ceph:
När du sätter fast strängarna och stämmer dom, tar du då en i taget? Det var så jag uppfattade ditt inlägg, att du sätter på en ny sträng först när du stämt en innan.
Vilka strängar stämmer du för lågt, och vilka för högt?

ittebitte:
Bra tips, visserligen är inte mitt problem att stallet sjunker ner i kroppen, utan att det töjs utåt av strängarna, men det är ju bra när man skall ta loss strängar...

När jag försökte lista ut hur man fäste strängarna i stallet så lyckades jag ta loss hela stallet i min nyfikenhet. Problemet är att jag inte minns hur fjädrarna var fästa mellan stallet och kroppen. Det kanske är därför stallet höjer sig när jag stämmer gitarren... fjädrarna drar inte tillräckligt mycket.

Nu är det så att jag lagt de tre fjädrarna bredvid varandra för att mäta, och de verkar lika långa, sedan har jag fäst dom på så sätt att dom går ifrån hålen vid kanten av stallet och konvergerar mot mittkroken. Detta borde ju ge maximal spänst, men det fungerar inte... är det månne så att dom har olika spänst även fast de har samma längd?

Kan tillägga att det inte är någon storleksskillnad mellan de gamla och dom nya strängarna, dom nya kanske är en storlek större bara. Det borde inte resultera i att hela stallet höjs, så jag misstänker att jag gjort fel med fjädrarna.
Citera
2007-08-31, 22:07
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Tack för era svar.

ceph:
När du sätter fast strängarna och stämmer dom, tar du då en i taget? Det var så jag uppfattade ditt inlägg, att du sätter på en ny sträng först när du stämt en innan.
Vilka strängar stämmer du för lågt, och vilka för högt?

http://www.floydrose.com/originaltremolo.html

Där finns lite info, det är det jag går efter när jag strängar om.

Och ja, jag plockar dän en sträng i taget och byter den, samt stämmer upp den någorlunda. Det är för att slippa kollapsa hela stallet. Man kan som övre talare sätta ett träblock eller ett 9V-batteri bakom stallet för att hindra det från att säcka ihop totalt också.

EDIT: Det kräver lite trixande... Ibland måste du justera fjädrarna under också för att de ska palla med. Har inte riktigt klurat ut vetenskapen bakom det hela men jag har fått byta fjäderantal flera gånger för att hålla stallet horistontellt. Kanske jag som gör helt fel, vet inte.
Citera
2007-08-31, 23:54
Medlem
ensiferums avatar
Även jag har floyd rose och tycker det är .. ett helvete rent ut sagt. Allt stämmer ur sig när jag spelar, och man måste in och skruva på baksidan av hela guran och spänna åt fjädrar och gud vet vad.

jag är inte så teknisk på gitarr teknik och sådant, men ja funtar starkt på att köpa ett helt vanligt stall och byta : p
Inte för att detta inlägg ger dig någon särsild hjälp dåra. För övrigt hade jag ett års gratis service på justering och sånt när jag köpte min : p
Citera
2007-08-31, 23:58
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Även jag har floyd rose och tycker det är .. ett helvete rent ut sagt. Allt stämmer ur sig när jag spelar, och man måste in och skruva på baksidan av hela guran och spänna åt fjädrar och gud vet vad.

jag är inte så teknisk på gitarr teknik och sådant, men ja funtar starkt på att köpa ett helt vanligt stall och byta : p
Inte för att detta inlägg ger dig någon särsild hjälp dåra. För övrigt hade jag ett års gratis service på justering och sånt när jag köpte min : p

Har man ingen användning för hårda divebombs och överdrivet svajande så kan man lika gärna skaffa sig ett fast stall tycker jag. Fasta stall gör det enklare att stämma, enklare att stränga om, enklare att intonera plus att de ger bättre sustain och håller stämningen längre (generellt, sen brukar bra floydstall faktiskt hålla stämningen överraskande bra men det beror väl mest på låssadeln).

Min nästa gura blir en med fast stall... Sneglar på en Ibanez RG mest hardtail och stringthrough men som en annan postare på detta forum vill jag provspela ögongodiset Schecter först... Om det faller mig i smaken så tar jag tveklöst en sådan... Det ska ju inte bara vara skönt att spela, måste ju se snyggt ut också.
Citera
2007-09-01, 00:38
Medlem
Är det egentligen nån som gillar ett floyd rose när man har haft fanskapet ett tag? Jag har endast hört gnäll om dem utom just när man påpekar det, då är svajmöjligheten det viktigaste i världen...
Citera
2007-09-01, 01:38
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Är det egentligen nån som gillar ett floyd rose när man har haft fanskapet ett tag? Jag har endast hört gnäll om dem utom just när man påpekar det, då är svajmöjligheten det viktigaste i världen...

Hehe, resonerade likadant när jag köpte min Jackson.
Tänkte: "Metal-gitarr utan svaj är ju som korv utan bröd."
De nämnde i affären att det kunde vara lite svårt att byta strängar, men med "lite svårt" menade de tydligen jävligt svårt...

Jag är ändå inte kass på gitarrer, har ägt en hel del olika under åren, bytt stall, mickar o.s.v. Det här är dock något jag inte klarar själv.

Jag är glad att jag har min Les Paul att falla tillbaka på.
Vette fan vad jag skall göra med Jackson-gitarren, får väl helt enkelt lämna in den och sedan sälja den.
Citera
2007-09-01, 13:20
Medlem
Don Fadäsos avatar
Ok, lite instruktioner för nybörjare med Floyd Rose...

1. Ställ stämskruvarna som är på svajstallet i mitten innan du byter strängar.

2. Dra i strängarna när de är nypåsatta. Alla strängar töjer sig lite i början och det gör att de stämmer om sig. När man dragit i dem brukar de hålla stämningen bättre.

3. Grovstäm flera gånger efter gehör. Börja med en grövsta strängen och gå mot de tunnare.

4. När du grovstämt så stämmer du varje sträng efter stämbox. Alltid från grövsta till tunnaste strängen. När du är klar så får du finjustera eftersom varje sträng påverkar alla de andra.

5. Spänn fast stränglåsen (vid sadeln).

6. Gör om punkt fyra fast den här gången med stämskruvarna som är på svajstallet.
Citera
2007-09-01, 13:24
Medlem
Don Fadäsos avatar
AHA!

Missade ditt inlägg om att svajstallet höjer sig... om det höjer sig för mycket så måste du helt enkelt spänna skruvarna som fjädrarna sitter på. Om det inte går så testa att vinkla två av fjädrarna.

Det är vanligt att man fäster fjädrarna enligt nedanstående.

Den i mitten sitter rakt. De andra två sitter längst ut på svajstallet men in mot mitten i stålbiten som sitter fast i kroppen - alltså bredvid den i mitten och inte längst ut.

Lycka till!
Citera
2007-09-01, 13:40
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
AHA!

Missade ditt inlägg om att svajstallet höjer sig... om det höjer sig för mycket så måste du helt enkelt spänna skruvarna som fjädrarna sitter på. Om det inte går så testa att vinkla två av fjädrarna.

Det är vanligt att man fäster fjädrarna enligt nedanstående.

Den i mitten sitter rakt. De andra två sitter längst ut på svajstallet men in mot mitten i stålbiten som sitter fast i kroppen - alltså bredvid den i mitten och inte längst ut.

Lycka till!

Tjena, tack för svar.
Mig veterligen går inte skruvarna som fjädrarna sitter på att "spännas", däremot kan man ju skruva in dom i gitarrens kropp ytterligare, men sabbar inte det gitarren, eller framtida möjligheter att reglera stallet?

Jag har hursomhelst gjort som du beskrev, men stallet höjer sig ändå. Det här tycker jag är väldigt märkligt eftersom det inte verkar vara någon uppenbar skillnad mellan fjädrarna de verkar lika långa och ha samma spänst. Dessutom betedde sig inte stallet likadant med dom förra strängarna, och storleksskillnaden är som sagt försumbar.

Jag förstår ändå att det är fjädrarna som krånglar, på något vis, jag kanske får köpa några i affären som har bättre spänst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in