2007-09-01, 19:29
Medlem
Arkhons avatar
Får väl tillägga: Tips gällande vad jag kan göra för att öka den reversiva fjäderkraften på stallet mottages tacksamt.
Citera
2007-09-01, 21:08
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Får väl tillägga: Tips gällande vad jag kan göra för att öka den reversiva fjäderkraften på stallet mottages tacksamt.

Som föregående talare säger, plattan som fjädrarna sitter fast i går att skruva längre inåt. Det skadar inte gitarren utan det är en standardprocedur. Har svårt att tro att fjädarna har blivit slappa om det inte är ett mycket gammalt svaj du har (har spelat på 80-talsflåjjd och de har vart fullt funktionella...). Det första på Floyd som blir gammalt och slitet är "knivarna" som sitter emot de två stora skruvarna som stallet är fixerat mot på ovansidan. På gamla svaj är dessa utnötta vilket gör att svajet glider ur position.

Skruva in plattan längre eller sätt fast fler fjädrar. OM det nu mot förmodan skulle vara fjädrarna som blivit kassa så kostar de 5:- eller något att byta.
Citera
2007-09-01, 21:44
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
...däremot kan man ju skruva in dom i gitarrens kropp ytterligare, men sabbar inte det gitarren, eller framtida möjligheter att reglera stallet?
Du ska skruva in dem i gitarrens kropp. Det är så du spänner fjädrarna. Det sabbar inte gitarrens kropp. Men du får inte skruva i mer om det tar emot. Då får du skaffa fler fjädrar istället.

Sannolikt beror ditt problem på att du bytt strängar. Skillnaden mellan ett 010-set och ett 009-set är några kilos tryck har jag för mig... rätt stor skillnad med andra ord.
Citera
2007-09-01, 22:39
Medlem
Arkhons avatar
Intressant, detta förklarar en hel del. Jag antog att man inte skulle skruva eftersom det inte är någon mekanism där, utan skruvarna går rätt in i träet på kroppen.
Går det verkligen att skruva tillbaka i en tidigare position sedan? Finns det inte någon risk att skruvarna får dåligt fäste i mer utskruvat läge?

Med risk att låta tjatig: så jag inte sabbar gitarren, är det de markerade skruvarna på bilden som åsyftas? Länk: http://bayimg.com/magckAabj
Det finns ju en annan skruv på bilden där som inte min gitarr har, vill bara kolla att det inte är den ni menar.

Jag antar att tekniken när man skruvar är att man tar en bit, och sedan testar att stränga och stämma gitarren, och sedan tar en bit till om det behövs?
Citera
2007-09-01, 22:41
Medlem
cephs avatar
Citat:
Intressant, detta förklarar en hel del. Jag antog att man inte skulle skruva eftersom det inte är någon mekanism där, utan skruvarna går rätt in i träet på kroppen.
Går det verkligen att skruva tillbaka i en tidigare position sedan? Finns det inte någon risk att skruvarna får dåligt fäste i mer utskruvat läge?

För säkerhets skull, så jag inte sabbar gitarren, är det de markerade skruvarna på bilden som åsyftas? Länk: http://bayimg.com/magckAabj
Det finns ju en annan skruv på bilden där som inte min gitarr har, vill bara kolla att det inte är den ni menar.

Ja, det är dem. Den tredje skruven som sitter längre fram har jag aldrig sett förrut. Angående de två bakre skruvarna, jag skulle tro att de har rätt stora gängor som gör det svårare för dem att tappa fäste pga. uppslitet trä. Dessutom behöver man ju sällan justera dem fler än 1-2 gånger så det är ju liksom inte meningen att man ska skruva i dem ständigt.
Citera
2007-09-01, 22:44
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ja, det är dem. Den tredje skruven som sitter längre fram har jag aldrig sett förrut. Angående de två bakre skruvarna, jag skulle tro att de har rätt stora gängor som gör det svårare för dem att tappa fäste pga. uppslitet trä. Dessutom behöver man ju sällan justera dem fler än 1-2 gånger så det är ju liksom inte meningen att man ska skruva i dem ständigt.

Alright, ni ska ha rikligt med tack för hjälpen.

Om man byter tjocklek på strängarna ofta så kanske man behöver justera dom ganska ofta dock...
Det drabbar dock inte mig, då jag ska sälja gitarren till en bekant så fort jag fixat upp den.
Citera
2007-09-01, 22:51
Medlem
cephs avatar
Citat:
Alright, ni ska ha rikligt med tack för hjälpen.

Om man byter tjocklek på strängarna ofta så kanske man behöver justera dom ganska ofta dock...
Det drabbar dock inte mig, då jag ska sälja gitarren till en bekant så fort jag fixat upp den.

Jo, men man bör ju undvika att byta strängtjocklek alltför ofta också. Det är ju jobbigt att sitta och intonera om hela tiden, det gäller alla sorters stall.
Citera
2007-09-02, 00:33
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Jo, men man bör ju undvika att byta strängtjocklek alltför ofta också. Det är ju jobbigt att sitta och intonera om hela tiden, det gäller alla sorters stall.

Appropå intonering, är det någon som har några tips gällande detta?
Jag känner på mig att det är aktuellt för mig.

Till att börja med är det ju aktuellt att veta vilka delar man skall justera för att intonera ett Floyd Rose-stall?
Citera
2007-09-02, 00:51
Medlem
Don Fadäsos avatar
Kolla http://www.shredaholic.com/floydrosesetup.html (för skojs skulle - länken visar inte det du är intresserad av tyvärr... sorry, trött som få. Vet inte vad jag tänkte på... he he.
Citera
2007-09-02, 00:58
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Kolla http://www.shredaholic.com/floydrosesetup.html (för skojs skulle - länken visar inte det du är intresserad av tyvärr... sorry, trött som få. Vet inte vad jag tänkte på... he he.

Lugnt, schysst att du anstränger dig iaf.
Om du har intoneringstips är det dock välkommet.
Citera
2007-09-02, 01:00
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag googlade lite och hittade en liknande tråd från ett annat forum... mycket läsning. http://www.instrument-online.nu/cgi/...00261&go=older Hoppas du hittar något som berör just din fråga... lycka till!
Citera
2007-09-02, 01:07
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Jag googlade lite och hittade en liknande tråd från ett annat forum... mycket läsning. http://www.instrument-online.nu/cgi/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=next_topic&f=7&t=000261&go=olde r Hoppas du hittar något som berör just din fråga... lycka till!

Tack, visserligen gav inte den tråden svaret på just intonering med Floyd Rose, men forumet verkar bra så jag ska noga registrera där och kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in