Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-30, 23:24
  #1
Medlem
Domedagens avatar
Help me....

Har problem med engelska namn pa steaks....

vad e ex sirloin.
tenderloin??
ribeye...
jag e val ganska okunnig inom steak omradet.
vill garna ha bra forklaringar och tips.

dom verkar ju kora helt olika kott typer an oss..
hur bestaller man lov biff?? leafbeef??
plank stek? planked steak?
oxfile?
flaskfile?
hmmm

vad betyder VEAL??

Nu behover ingen mod flytta traden till sprak for jag vill garna ha forslag pa goda steaks..

min favorit e peppersteak.... jag ogillar fett
vilka typer av steaks e hyfsat fettfria??

manga gillar T bone.. e val helt ok men man vill ju gnaga o det e ofint tycker jag.
Citera
2007-08-30, 23:31
  #2
Medlem
Vet inte om mitt svar är universellt rätt då olika UK och US klassificerar styckbitarna annorlunda, men here goes:

Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
vad e ex sirloin.

Sirloin ligger utanpå filén, således ryggbiff.

Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
tenderloin??

Filén, den som hänger och inte gör något arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
ribeye...

Engelskt namn för Entrecote.

Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
vad betyder VEAL??

Kalv. Samma princip som att man i Sverige kallar griskött för fläsk och kokött för nöt. Motsvarande i Engelskan:

Gris: Pork, Ham
Ko: Beef
Kalv: Veal
Vilt: Venison
Får: Mutton

etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Nu behover ingen mod flytta traden till sprak for jag vill garna ha forslag pa goda steaks..

Det generella är att Ribeye innehåller mest intramuskulärt fett (vilket brukar betyda att biffen blir saftig) medans filen oöverraskande nog är mörast. Sedan är det bara en fråga om hur man tillagar köttet.


Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
min favorit e peppersteak.... jag ogillar fett
vilka typer av steaks e hyfsat fettfria??

US Beef grades from best to worst:

* Prime — highest in intramuscular fat.
* Choice
* Select — the leanest grade commonly sold
* Standard
* Commercial
* Utility
* Cutter
* Canner



Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
manga gillar T bone.. e val helt ok men man vill ju gnaga o det e ofint tycker jag.

... Gnaga? T-bone är ett av de finaste bitarna på ett djur, det är en styckningsdetalj som gör att man inkluderar ryggbiff på ena sidan och filé på den andra sidan. Är filébiten tillräckligt stor heter T-bonesteken istälelt Porterhouse.
Citera
2007-08-31, 01:28
  #3
Medlem
Domedagens avatar
Tackar tackar for alla dina fina svar.

Jag har manga fler fragor men vill att fler kryddar pa traden lite ocksa.

Jag som inte gillar ribeye.. dvs det feta kottet..
vilket passa mig bast.. tenderloin eller sirloin?
du sa att den ena biten inte gjorde ngt.. betyder fri fran senor och mer rent kott??


Kalv.. dvs Veal.. e det generellt finare kott??

En klassisk flinta stek e alltsa en T bone fast gris? haha
Citera
2007-08-31, 02:26
  #4
Medlem
Lobengulas avatar
Det som vi i Sverige kallar för oxfilé är alltså Tenderloin i USA?

Jag är ganska osäker på de internationella beteckningarna. Personligen föredrar jag fettfritt kött, entrecote avskyr jag pga fettslamsorna. Det vi kallar biff är helt ok men kan bli lite segt.

Men herregud, Biff med lök och potatis samt en kall pilsner. Det är svensk matkultur när den är som bäst
Citera
2007-08-31, 08:40
  #5
Medlem
trewqs avatar
Vilt: Venison


Är ändå inte game en vanligare beteckning för vilt? Eller gäller det under jakten, men inte i köket?
Citera
2007-08-31, 08:58
  #6
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
entrecote avskyr jag pga fettslamsorna.

Det vi kallar biff är helt ok men kan bli lite segt.
Entrecote bör ha fett insprängt i muskulaturen (det röda köttet) annars är den totalt värdelös som människoföda. Det är nämligen fettet som ger saftigheten och mörheten och smaken.

Jag misstänker dock att du talar om den stora strängen av fett som finns i mitten av köttbiten. Den kan med lätthet skäras bort i samband med förtäring. Ta inte bort den innan dock eftersom den också bidrar till bättre smak i samband med stekning.

Biff kan bli torrt av tre orsaker. Den första är av samma anledning som jag redan nämnde. Avsaknaden av fett. Du måste därför reglera mörheten på annats sätt och då kommer timingen in i bilden. Det är av yttersta vikt att pricka tid och temperatur, annars står du där med en torr skosula.

Den sista och viktigaste orsaken till många torra köttbitar är behandlingen innan den kommer till affären. Dvs hur köttet har mörats, temperatur tider osv. Vi snackar således köttkvalité.

~Paul~
Citera
2007-09-18, 20:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den sista och viktigaste orsaken till många torra köttbitar är behandlingen innan den kommer till affären. Dvs hur köttet har mörats, temperatur tider osv. Vi snackar således köttkvalité.

~Paul~
Kanske död tråd men, iaf tyckte detta passade ypperligt här:
How to Turn Cheap “Choice” Steaks into Gucci “Prime” Steaks
http://steamykitchen.com/blog/2007/0...-prime-steaks/

och denna bild så vacker:P
http://farm2.static.flickr.com/1051/...924690369d.jpg

Har inte provat det änn, bli att testa till helgen med en billig lidel biff^^
Citera
2007-09-18, 21:15
  #8
Medlem
dePauls avatar
Mycket intressant. Skall läsa det lite noggrannare i morgon. Tack!

~Paul~
Citera
2007-09-19, 11:31
  #9
Medlem
Venison är hjort, game är precis som föregående skribent sade, det generella uttrycket för vilt.
Citera
2007-09-19, 13:22
  #10
Medlem
Harry_Hallers avatar
Är "T-bone" lätta att få tag på i Sverige eller styckar vi vårt kött enligt en annan logik?
Citera
2010-07-16, 01:19
  #11
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Sirloin ligger utanpå filén, således ryggbiff.

US Beef grades from best to worst:

* Prime — highest in intramuscular fat.
* Choice
* Select — the leanest grade commonly sold
* Standard
* Commercial
* Utility
* Cutter
* Canner





... Gnaga? T-bone är ett av de finaste bitarna på ett djur, det är en styckningsdetalj som gör att man inkluderar ryggbiff på ena sidan och filé på den andra sidan. Är filébiten tillräckligt stor heter T-bonesteken istälelt Porterhouse.


Nagra extra kommentarer:

Sirloin kan aven oversattas med utskuren biff har jag sett. Kallas ibland (beror av var i USA man ar) for New York Strip, aven om det enligt endel kallor ar olika. Jag har en kansla av att det ar olika andar av samma styckdel.

T-bone vs Porterhouse (saxat fran nagon sida):
The Meat Packers Association & the USDA says for the steak to be classified as a T-Bone the tenderloin must measure a minimum of 1/2 inch across the center. To be classified as a Porterhouse a minimum of 1 1/4 inches across the center

Slutligen, emellanat kan man kopa USDA Prime pa Costco till rimliga priser, det ar faktiskt en ratt stor skillnad pa tex en entrecote i prime eller choice. Bada ar betydligt battre abn det vi ar vana vid i Sverige, men en valgrillad bone-in USDA Prime Rib Eye ar sagolik...
Citera
2010-07-16, 08:18
  #12
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
plank stek? planked steak?
Tror inte dom har det i England. Komiker Frank Skinner hade en utläggning om hur han och en vän på besök i Sverige åt plankstek(Han kallade det "meat on a fucking piece of driftwood", men han sa också plank steak)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback