Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Gör potatisgratängen innan, i god tid, kanske till och med dagen innan. Sedan kan du sätta in den i ugnen i lugn och ro innan gästerna kommer. Den kan stå och gotta till sig utanför ugnen ett tag innan ni sätter er till bords.
Oxfiléerna kryddar du runt om och bryner i en het panna så att de riktigt får färg runt om men inte blir genomstekta (de skall bara brynas snabbt så de får färg och smak). Sedan kan du lägga undan köttet i folie i väntan på gästerna.
Marinad avråder jag från, oxfilé är så gott i sig. Krydda runt omkring med salt, peppar, och örtkryddor du tycker om.
När gästerna börjar droppa in sätter du in köttet i ugnen på ca. 150 grader, lägre temp om du har tid att vänta lite mer. Ta ut ur ugnen innan köttet blivit genomstekt. Det allra bästa är förstås att ha en termometer i köttet, då slipper du gissa. Kolla runt på nätet efter tillagningstemperaturer och fundera på vad som kommer att funka för dina gäster.
Låt köttet vila ett tag så att värmen kan jämnas ut i köttet, skär sedan i skivor med en riktigt vass kniv.
Mitt tips är verkligen att köpa en digital termometer. De kostar ca 150 spänn och är med dig för resten av livet. Slut med allt gissande i köket.
Borde han inte gora tvartom???
gora kottet forst? lagga folie runt om o lata det sta medans gratangen fixas i ugnen?
alternativ kan ju va att lagga kottet langst ner i ugnen i slutet. da slanga in gratangerna. sen 20 min innan klart ta ut kottet o ha folie runt sa det blir mjukt o mort...