• 1
  • 2
2007-08-30, 00:11
Medlem
Hejsan!
Ska ha 20 pers på middag och tänkte bjuda på ungstekt oxfilé med potatisgratäng och sallad. Eftersom köket har sina begränsningar och jag helst inte vill spendera hela festen i köket tänkte jag höra om man kan förlaga maten på ett bra sätt utan att den förstörs?

Tänkte köpa 3st stora filér och göra dem i ugnen så de är klara när gästerna kommer. Hur kan ja behålla värmen och saften i köttet en timme? Kan jag värma köttet en kvart innan servering och isåfall hur. Kan gratängen göras tidigare på dagen och sen också värmas? Har tyvärr bara en ugn annars hade jag kunnat synka båda rätterna, men nu går som bekant inte det.
Sen skulle jag gärna vilja ha tips på hur jag godast kan marinera köttet.

Stort tack!
Citera
2007-08-30, 02:52
Medlem
Gör potatisgratängen innan, i god tid, kanske till och med dagen innan. Sedan kan du sätta in den i ugnen i lugn och ro innan gästerna kommer. Den kan stå och gotta till sig utanför ugnen ett tag innan ni sätter er till bords.

Oxfiléerna kryddar du runt om och bryner i en het panna så att de riktigt får färg runt om men inte blir genomstekta (de skall bara brynas snabbt så de får färg och smak). Sedan kan du lägga undan köttet i folie i väntan på gästerna.

Marinad avråder jag från, oxfilé är så gott i sig. Krydda runt omkring med salt, peppar, och örtkryddor du tycker om.

När gästerna börjar droppa in sätter du in köttet i ugnen på ca. 150 grader, lägre temp om du har tid att vänta lite mer. Ta ut ur ugnen innan köttet blivit genomstekt. Det allra bästa är förstås att ha en termometer i köttet, då slipper du gissa. Kolla runt på nätet efter tillagningstemperaturer och fundera på vad som kommer att funka för dina gäster.

Låt köttet vila ett tag så att värmen kan jämnas ut i köttet, skär sedan i skivor med en riktigt vass kniv.

Mitt tips är verkligen att köpa en digital termometer. De kostar ca 150 spänn och är med dig för resten av livet. Slut med allt gissande i köket.
Citera
2007-08-30, 03:19
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Gör potatisgratängen innan, i god tid, kanske till och med dagen innan. Sedan kan du sätta in den i ugnen i lugn och ro innan gästerna kommer. Den kan stå och gotta till sig utanför ugnen ett tag innan ni sätter er till bords.

Oxfiléerna kryddar du runt om och bryner i en het panna så att de riktigt får färg runt om men inte blir genomstekta (de skall bara brynas snabbt så de får färg och smak). Sedan kan du lägga undan köttet i folie i väntan på gästerna.

Marinad avråder jag från, oxfilé är så gott i sig. Krydda runt omkring med salt, peppar, och örtkryddor du tycker om.

När gästerna börjar droppa in sätter du in köttet i ugnen på ca. 150 grader, lägre temp om du har tid att vänta lite mer. Ta ut ur ugnen innan köttet blivit genomstekt. Det allra bästa är förstås att ha en termometer i köttet, då slipper du gissa. Kolla runt på nätet efter tillagningstemperaturer och fundera på vad som kommer att funka för dina gäster.

Låt köttet vila ett tag så att värmen kan jämnas ut i köttet, skär sedan i skivor med en riktigt vass kniv.

Mitt tips är verkligen att köpa en digital termometer. De kostar ca 150 spänn och är med dig för resten av livet. Slut med allt gissande i köket.

Borde han inte gora tvartom???

gora kottet forst? lagga folie runt om o lata det sta medans gratangen fixas i ugnen?

alternativ kan ju va att lagga kottet langst ner i ugnen i slutet. da slanga in gratangerna. sen 20 min innan klart ta ut kottet o ha folie runt sa det blir mjukt o mort...
Citera
2007-08-30, 03:20
Medlem
Tack för svaret. Tyvärr har jag inte två ugnar så gratängen kan inte vara i ugnen samtidigt som köttet. Jag kanske missförstod dig, och att jag skulle göra klart gratängerna innan dvs inklusive grädda dem i ugnen och sedan bara värma dem. Kan man förresten fylla ugnen med flera gratängformar? Vi har varmluftsugn om det hjälper, eller blir de inte bra då?

Skulle du möjligtvis kunna förklara det en gång till med gratängerna så vore jag mkt tacksam? Av erfaranhet tycker jag gratäng som stått i kylen för att sedan värmas blir vattning eller har jag missuppfattat det?

Tacksam för snabba svar!
Citera
2007-08-30, 03:25
Medlem
yeahgrrs avatar
i en varmluftsugn kan du väl köra både köttet och värma gratängen samtidigt på olika "våningar"
Citera
2007-08-30, 03:26
Medlem
yeah´ss avatar
well. Du bör göra gratängen innan. och värma upp den igen - Blir godare så också.

Köttet kör du som sagt innan med folie i form (och gärna lite rödvin i formen) , kör in gratängen under i ugnen (efter halva tiden kanske) och tajma så båda blir klara att tas ut samtidigt.

peace
/ x

edit: gratäng som stått bör inte bli vattning, tvärtom, Den kan dock ha blivit det om du satt in den för varm till avkylning i kylskåpet. Då kondenseras rätt så mycket och vatten rinner ner i formen. se till att gratängen är sval (rumstempererad) när du sätter in den i kylen och täck den med folie så blir den bra.

(har jobbat som kock och brukade alltid göra gratänger kvällen innan dom skulle serveras, för dom blev godare då helt enkelt)
Citera
2007-08-30, 03:36
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diewelt
Tack för svaret. Tyvärr har jag inte två ugnar så gratängen kan inte vara i ugnen samtidigt som köttet. Jag kanske missförstod dig, och att jag skulle göra klart gratängerna innan dvs inklusive grädda dem i ugnen och sedan bara värma dem. Kan man förresten fylla ugnen med flera gratängformar? Vi har varmluftsugn om det hjälper, eller blir de inte bra då?

Skulle du möjligtvis kunna förklara det en gång till med gratängerna så vore jag mkt tacksam? Av erfaranhet tycker jag gratäng som stått i kylen för att sedan värmas blir vattning eller har jag missuppfattat det?

Tacksam för snabba svar!

javisst kan du pressa ugnen full med flera grejer samtidigt.
speciellt varmluftsugn som cirkulerar luften.

lycka till.. later mycket mycket gott
Citera
2007-08-30, 05:43
Medlem
Hej igen,
nej jag menade så som jag skrev, det är så jag skulle ha gjort. Köttet vill jag ha klart ā la minute, en potatisgratäng kan gott svalna lite innan man äter den så att man inte skållar gästerna.

Man kan bryna köttet i god tid, sedan går det klart i ugnen precis innan man äter det. Med en termometer behöver man inte stå och passa köttet så det tar ingen tid.

Potatisgratängen kräver mycket högre temperatur än köttet om man inte bara skall värma den lite. Både kött och potatisgratäng kan inte lagas till samtidigt. Därför är det bäst (enligt mig) att göra klart gratängen först och köttet sedan.

Vill man kan man slänga in gratängen i ugnen för att bränna på den lite medan köttet vilar i folie efter tillagningen. Om man nu vill ha den för varm.
Citera
2007-08-30, 09:18
Medlem
njaes avatar
20 pers i ett begränsat kök samt ett ansvar som värd är en utmaning. Har du övervägt att byta ut ugnsstekt oxfile´ till rostbiff? Det jag oroar mig för är att du kommer att översteka oxfile´n vilket visserligen inte är en katastrof men trist på en sån fin råvara.
Skulle du insistera på oxfile´ som kan jag råda dig att köpa en riktigt stor (5/6) som räcker till hela sällskapet på så sätt behöver du inte tänka på olika tillagningstider för köttet.
Citera
2007-08-30, 09:24
Medlem
Jag har ett par gånger haft fläskfile inne i ugnen samtidigt som potatisgratäng, det har alltid fungerat bra.
Då kan man dessutom synka det lättare så det blir klart samtidigt.
Citera
2007-08-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diewelt
...Vi har varmluftsugn om det hjälper...

Har du varmluft så fungerar det utmärkt att laga kött och gratäng samtidigt.

Jag skulle dock göra följande (steg-för-steg):
  1. Tillaga gratängen.
  2. Bryn köttet så det är klart att ställa in i ugnen när gratängen är klar.
  3. Täck den med folie så den håller sig varm. Ställ ev på spisen med ett par plattor igång på låg temp.
  4. Ställ in köttet.
  5. Ta ut det färdiga köttet.
  6. Medan köttet vilar så kan du ev stoppa in gratängen ett tag till i ugnen.
Citera
2007-08-30, 10:20
Medlem
w84funs avatar
Jag skulle utan tveka laga till en himmelsk dubbelmarinerad oxfilé. Den serveras kall så problemet med samtidig tillagning slipper du. Det finns säkert massor av recept men här är i alla fall en länk: http://home.swipnet.se/~w-57250/kottofaa/duboxfil.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in