Tackar för tipsen! Nu vet jag hur jag skall göra i framtiden, men faktum är att jag tänkt om helt och tillagar istället 2 stora ugnsformar med skivad kycklingfilé, grädde och krossade tomater m.m. Till detta serveras det ris. Kan väl bli gott och så slipper man ha två ugnsrätter! Svårt att beräkna mängden bara. Har köpt 5kg kyckling och det måste väl ändå räcka.
Ok att oxfilé är godare men på detta viset hinner jag kanske även vara lite värd.
Det du kan göra är att koka gratängen i en stor gryta på spisen Blir mycket krämigare då och skippper oroa dig för att potatisen ska bli hård.
Så får du hur mycket plats som helst i ugnen till Oxfién
Det du kan göra är att koka gratängen i en stor gryta på spisen Blir mycket krämigare då och skippper oroa dig för att potatisen ska bli hård.
Så får du hur mycket plats som helst i ugnen till Oxfién
Precis vad jag skulle skriva, sen kan du ju slänga ner gratäng i formar och gratinera då du vilar köttet...
Jo, dubbelmarinerad oxfilé är alltid uppskattat. Jag är dock av den uppfattningen att oxfilé skall tillredas på ett minimalistiskt vis, men kanske inte nödvändigtvis på ett simpelt sätt. Det är smakerna jag talar om, som hos oxfilén räcker alldeles utmärkt som de är, om man vet hur man ska tillreda den det vill säga. Här är en metod:
VÄRLDENS SAFTIGASTE OXFILÉ
Sätt ugnen på 175 grader och sätt in en tom långpanna av lämplig storlek
Blanda ihop grovsalt med mjöl i proportionerna 3 delar salt, 2 delar mjöl. Red successivt med vatten tills man har en rinnigare form av deg.
Putsa köttet från senor och fett.
Krydda köttet ordentligt runt om med nymalen svartpeppar.
Hetta upp en stor panna med rejält med solrosolja och smör. När pannan är ordentligt het läggs köttet i och bryns jämnt runt om. Ta sedan ur köttet och lägg det åt sidan
Släng i en rejäl smörklick i den tomma långpannan i ugnen. När smöret smält och börjat ta färg tas pannan ut.
Lägg då ner köttet i långpannan och häll över saltdegen. Den kommer att flyta ut men det är inget att oroa sig för. Se till att degen täcker köttet ordentligt.
Sätt in en termometer och ställ in i ugnen.
Ta ut köttet när termometern börjar närma sig 55 grader.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!