Som vanligt satt jag med mina arbetskamrater på lunchen och snackade om ditt och datt. En av dem är från bosnien och äter ofta udda och väldigt osvensk mat. Idag hade han med sig något som såg ut som ett stort uppblött wienerbröd.
-Vafan är det där? frågade jag lite halväcklat. Han gav mig något konstigt namn och slafsade över en bit på min tallrik. Det såg som sagt inte speciellt aptitretande ut men jag är inte kräsen när det gäller mat så jag tuggade i mig den lilla biten. Det var riktigt gott! Mycket "annorlunda" smak och konsistensen var seg och blöt men jag gillade det helt klart.
Han berättade lite om hur hans fru (självklart

) hade gjort den. Tydligen var det en stor deg som man kavlade ut och la lite lök och köttbitar i för att sedan knövla ihop och koka eller vad han sa. Är inte säker på den sista biten.
Han berättade även om en slags gulasch (tror jag det var) som han kokade över öppen eld. Det vattnades som victoriafallen i käften på mig.
Hur som helst! Jag blev genast sjukligt intresserad av deras mat. Kan man göra "deras" maträtter själv som oduglig ungkarlssvensk? Har ni några trevliga tips på maträtter från låt oss säga bosnien och där omkring? Kanske till och med recept?