• 1
  • 2
2007-08-30, 00:01
Medlem
Som vanligt satt jag med mina arbetskamrater på lunchen och snackade om ditt och datt. En av dem är från bosnien och äter ofta udda och väldigt osvensk mat. Idag hade han med sig något som såg ut som ett stort uppblött wienerbröd.
-Vafan är det där? frågade jag lite halväcklat. Han gav mig något konstigt namn och slafsade över en bit på min tallrik. Det såg som sagt inte speciellt aptitretande ut men jag är inte kräsen när det gäller mat så jag tuggade i mig den lilla biten. Det var riktigt gott! Mycket "annorlunda" smak och konsistensen var seg och blöt men jag gillade det helt klart.
Han berättade lite om hur hans fru (självklart ) hade gjort den. Tydligen var det en stor deg som man kavlade ut och la lite lök och köttbitar i för att sedan knövla ihop och koka eller vad han sa. Är inte säker på den sista biten.
Han berättade även om en slags gulasch (tror jag det var) som han kokade över öppen eld. Det vattnades som victoriafallen i käften på mig.

Hur som helst! Jag blev genast sjukligt intresserad av deras mat. Kan man göra "deras" maträtter själv som oduglig ungkarlssvensk? Har ni några trevliga tips på maträtter från låt oss säga bosnien och där omkring? Kanske till och med recept?
Citera
2007-08-30, 09:35
Bannlyst
Hehe, har råkat ut för samma sak själv då jag har många trevliga juggar som arbetskamrater. Tror absolut du blev bjuden på "Pita" (uttalas pitta) och det är skitgott! Finns i olika varianter, med potatis och köttfärs, spenat osv.
Tror mig också ha förstått att "Burek" är ett annat namn eller en liknande rätt, men är inte säker.

Tipsar om cevapcici från Lidl, helt suverän som även får högt betyg av juggar. Till det behöver man givetvis ajvar och kanske lite gräddfil.
Använder också en god krydda som heter Vegeta, den passar till allt!
Klassikern är väl plesjkavica, den äts med fördel på sköntorpsplan nedanför gullmarsplan på fredagar då den alltid finns som dagens. Om du bor i Stockholm vill säga!? Varning utfärdas dock för turkiska och arabiska varianter på den rätten. På sköntorpskrogen är det äkta serber som lagar maten som också smakar därefter, dvs bra!
Citera
2007-08-30, 09:37
Medlem
ischs avatar
Har också ätit då men då gick det under namnet "Bosnisk paj med kött". Tycker att det var helt ok.
Citera
2007-08-30, 09:38
Medlem
chillionaires avatar
Den franska räven är tillbaka *klappa*. Det låter spännande, med blöt köttpaj, tror jag slafsat i mig något liknande någon gång, men är inte säker, Hur var kyrddningen?
Citera
2007-08-30, 12:18
Medlem
bluemoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
Till det behöver man givetvis ajvar

ajvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
På sköntorpskrogen är det äkta serber som lagar maten

Hur ser man skillnad på en äkta och oäkta serb?
Citera
2007-08-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fransk Räv
Som vanligt satt jag med mina arbetskamrater på lunchen och snackade om ditt och datt. En av dem är från bosnien och äter ofta udda och väldigt osvensk mat. Idag hade han med sig något som såg ut som ett stort uppblött wienerbröd.
-Vafan är det där? frågade jag lite halväcklat. Han gav mig något konstigt namn och slafsade över en bit på min tallrik. Det såg som sagt inte speciellt aptitretande ut men jag är inte kräsen när det gäller mat så jag tuggade i mig den lilla biten. Det var riktigt gott! Mycket "annorlunda" smak och konsistensen var seg och blöt men jag gillade det helt klart.
Han berättade lite om hur hans fru (självklart ) hade gjort den. Tydligen var det en stor deg som man kavlade ut och la lite lök och köttbitar i för att sedan knövla ihop och koka eller vad han sa. Är inte säker på den sista biten.
Han berättade även om en slags gulasch (tror jag det var) som han kokade över öppen eld. Det vattnades som victoriafallen i käften på mig.

Hur som helst! Jag blev genast sjukligt intresserad av deras mat. Kan man göra "deras" maträtter själv som oduglig ungkarlssvensk? Har ni några trevliga tips på maträtter från låt oss säga bosnien och där omkring? Kanske till och med recept?

Ska be tjejen skriva ner lite serbiska/bosniska recept åt dig, du åt nog Burek.

du ska få recept på cevapcici,pasulj,pljeskavica och punjene paprike,PMar dig sen. mvh arkan
Citera
2007-08-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluemoon
ajvar?

En sås
Citera
2007-08-30, 13:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkan_CCCC
Ska be tjejen skriva ner lite serbiska/bosniska recept åt dig, du åt nog Burek.

du ska få recept på cevapcici,pasulj,pljeskavica och punjene paprike,PMar dig sen. mvh arkan

Lägg gärna ut dessa recept här på forumet också, det är garanterat fler som är intresserade.

Jag körde runt i alla staterna i dåvarande Jugoslavien 1986 och åt en massa trevlig mat jag gärna skulle vilja smaka igen, bl.a. en sorts lokal "hamburgare" som jag åt i Belgrad. Den var enligt kyparen gjord på lammfärs blandat med nötfärs och serverades i ett hembakt vitt bröd. Kanske någon av de rätter du nämner ovan, då den enligt samme kypare var en specialitet för Serbien.
Citera
2007-08-30, 14:17
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Lägg gärna ut dessa recept här på forumet också, det är garanterat fler som är intresserade.
Väldigt intresserade. Gärna med lite information om rätterna med, inte bara recept. =)
Citera
2007-08-30, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bluemoon
ajvar?

Hur ser man skillnad på en äkta och oäkta serb?
Varför vill du kunna se skillnad på, som du skriver. "äkta och oäkta serb"? Kan man ens det?!
Citera
2007-08-30, 21:55
Medlem
Burek heter maträtten, den kan man göra själv med filodeg som köps i en mer välsorterad mataffär, lök och köttfärs är vanliga fyllningar, men det finns även många goda vegetariska.
Om man letar på internet finns det massor av goda recept
Citera
2007-08-30, 21:58
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

Skriver också på för de som är intresserade recepten.
Serbien har enligt mig den godast nationsmaten (eller hur man ska säga) tillsammans med Grekland.

Kan man köpa det där Vegeta i Sverige föresten?
Finns det kanske t.o.m. nån serbisk specialaffär i Sthlmstrakten man kan gå till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in