2007-08-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chigaran
Skriver också på för de som är intresserade recepten.
Serbien har enligt mig den godast nationsmaten (eller hur man ska säga) tillsammans med Grekland.

Kan man köpa det där Vegeta i Sverige föresten?
Finns det kanske t.o.m. nån serbisk specialaffär i Sthlmstrakten man kan gå till?
finns en resturang som bara serverar bosnisk/serbisk mat, ligger på tulegatan i sundbyberg, den heter Burek
Citera
2007-08-30, 22:20
Bannlyst
Citat:
Skriver också på för de som är intresserade recepten.
Serbien har enligt mig den godast nationsmaten (eller hur man ska säga) tillsammans med Grekland.

Kan man köpa det där Vegeta i Sverige föresten?
Finns det kanske t.o.m. nån serbisk specialaffär i Sthlmstrakten man kan gå till?
Yepp, Vegeta går att tjacka i Sverige. Införskaffar min på Hemköp i Farsta tex.
Citera
2007-08-30, 22:22
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkan_CCCC
finns en resturang som bara serverar bosnisk/serbisk mat, ligger på tulegatan i sundbyberg, den heter Burek

Nice! Måste dit!
Får dra med mig familjen, tror inte att de har käkat serbiskt nån gång.
Är det ett ställe som funkar för familjer att käka på och så?
Citera
2007-08-30, 22:24
Medlem
Citat:
Nice! Måste dit!
Får dra med mig familjen, tror inte att de har käkat serbiskt nån gång.
Är det ett ställe som funkar för familjer att käka på och så?
jaja det funkar
Citera
2007-08-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parkk
blää!
håll dig till sin sill o knäckebröd du.
Citera
2007-08-30, 22:36
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkan_CCCC
jaja det funkar

Nice, jag måste dit helt enkelt.
Tackar
Citera
2007-08-30, 22:51
Bannlyst
juggemat är gott ju.

sköntorpskrogen heter den så? Vart ligger den?

vad jag förstår innehåller serbisk och bosnisk mat väldigt mycket kött och mycket lök. Inget för vegetarianer eller såna som går på hälsodiet.
Citera
2007-08-30, 22:57
Medlem
Golonkas avatar
Burek ja. En höjdare! Avnjutes helst med en kall jugge-bira och fjutta på en Largo efteråt! Finns varianter med ost och spenat också...
Citera
2007-08-30, 23:00
Medlem
knoxahs avatar
Det är en riktig höjdare. Särskilt med spenat eller ost.
Citera
2007-08-30, 23:04
Medlem
Recept tack! Bosnisk/serbisk mat är god, och det här vill jag prova att laga nån gång.
Citera
2007-08-30, 23:40
Medlem
Trevligt med lite intresse för denna mat. Killen som matade mig med Burek som ni säger att det heter har alltid med sig vitt bröd och käkar till sin mat. Bara helt vanliga formfranskor eller vad man kallar det. Är det också en grej där nerifrån? Eller är det kanske bara en liten fetisch som han har? Han kan trycka i sig 5-6 skivor till käket. Det jag menar är alltså att han som ofta har så trevlig hemmalagad mat med sig, borde ju rimligtvis även ha hembakad bröd. För att klargöra; Äter de verkligen vitt bröd till sitt käk eller tycker han bara att det är gott?

Nu kan ni ju tycka att jag borde fråga honom själv och det hade jag gärna gjort, men idag var det körigt värre så inga matdisskutioner kunde komma på tal.
Citera
2007-08-31, 00:03
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransk Räv
Trevligt med lite intresse för denna mat. Killen som matade mig med Burek som ni säger att det heter har alltid med sig vitt bröd och käkar till sin mat. Bara helt vanliga formfranskor eller vad man kallar det. Är det också en grej där nerifrån? Eller är det kanske bara en liten fetisch som han har? Han kan trycka i sig 5-6 skivor till käket. Det jag menar är alltså att han som ofta har så trevlig hemmalagad mat med sig, borde ju rimligtvis även ha hembakad bröd. För att klargöra; Äter de verkligen vitt bröd till sitt käk eller tycker han bara att det är gott?

Nu kan ni ju tycka att jag borde fråga honom själv och det hade jag gärna gjort, men idag var det körigt värre så inga matdisskutioner kunde komma på tal.

man ater ofta alternativt alltid brod till maten i osteuropa.
arablanderna gor likasa.. o indier..

att osteuropeerna gor det tror jag beror pa fattig dom forr i tiden och det har blivit kultur.

Jag ska garanterat prova go pa en jugge restaurang.
Verkar ju hur gott som helst. tack for tipsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in