Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-29, 10:04
  #1
Medlem
trewqs avatar
Ett vanligt mellanmål för mig kan bestå av en 500g drickbar yoghurt samt en banan. Den billighetsvarianten jag brukar köpa har 70-80 kalorier per 100g, alltså kring 350-400 kalorier per flaska.

Av ren nyfikenhet kollade jag på Arlas hemsida för att se hur deras sortiment såg ut. Deras drickbara yoghurt har tillsatt sukralos i stället för socker - och innehåller bara 30 kalorier per 100g.

Nu till min egentliga fråga: Hur mycket socker ka man anta att den yoghurt jag dricker innehåller givet att fetthalten är 0,1%?

Blev lite orolig över sockermängden så jag lagade mig en smoothie i stället: 3 dl röd mjölk, 100g frysta jordgubbar och en banan ihopmixat. Smakade helt ok, dock inte lika bra som drickbar sockeryoghurt...
Citera
2007-08-29, 10:52
  #2
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ett vanligt mellanmål för mig kan bestå av en 500g drickbar yoghurt samt en banan. Den billighetsvarianten jag brukar köpa har 70-80 kalorier per 100g, alltså kring 350-400 kalorier per flaska.

Av ren nyfikenhet kollade jag på Arlas hemsida för att se hur deras sortiment såg ut. Deras drickbara yoghurt har tillsatt sukralos i stället för socker - och innehåller bara 30 kalorier per 100g.

Nu till min egentliga fråga: Hur mycket socker ka man anta att den yoghurt jag dricker innehåller givet att fetthalten är 0,1%?

Blev lite orolig över sockermängden så jag lagade mig en smoothie i stället: 3 dl röd mjölk, 100g frysta jordgubbar och en banan ihopmixat. Smakade helt ok, dock inte lika bra som drickbar sockeryoghurt...

Står det inget i baksidestexten, brukar ju stå hur stor del av kolhydraterna som är socerartade..."varav sockerarter"...

Själv undivker jag öht yoghurt och i möjligaste mån mejeriprodukter.

Om du kan tänka dig andra mellanmål så har jag en hel del bra tips
Citera
2007-08-29, 12:36
  #3
Medlem
trewqs avatar
Tyvärr står det inget om hur stor del av kolhydraterna som kommer från sockerarter. Kolhydraterna i sig utgör 15 av 100g.

Du får mer än gärna tipsa om näringsriktiga mellanmål! Jag är absolut inte rädd för kalorier. Ligger i bulk nu och siktar på att bli fetare än ett Katrina-offer!

Men trots det försöker jag undvika att få alltför stor del kalorier från just socker. Fett, kolhydrater och protein är det bara att ösa på med!
Citera
2007-08-29, 12:45
  #4
Medlem
cromos avatar
Bananen innehåller 13,5 gram socker per 100 g, så du ska nog oroa dig över den lika mycket i så fall.
Citera
2007-08-29, 12:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Men trots det försöker jag undvika att få alltför stor del kalorier från just socker. Fett, kolhydrater och protein är det bara att ösa på med!

Socker är en kolhydrat.
Bry dig inte så mycket över vad du äter. Bara du får i dig tillräckligt med protein och inte får ett för stort kaloriöverskott så spelar det ingen roll om du äter socker.
Citera
2007-08-29, 12:59
  #6
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quayle
Socker är en kolhydrat.
Bry dig inte så mycket över vad du äter. Bara du får i dig tillräckligt med protein och inte får ett för stort kaloriöverskott så spelar det ingen roll om du äter socker.

Jo tack, jag vet.

Är det ändå inte en viss skillnad att bulka på läsk, lösgodis, glass och choklad, jämfört med att göra det på pasta, havregryn, fullkornsbröd och diverse mejeriprodukter (t.ex röd mjölk och keso)?
Citera
2007-08-29, 13:01
  #7
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cromo
Bananen innehåller 13,5 gram socker per 100 g, så du ska nog oroa dig över den lika mycket i så fall.

Bra! Då håller jag mig till sockeryoghurt + banan.
Citera
2007-08-29, 13:46
  #8
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Jo tack, jag vet.

Är det ändå inte en viss skillnad att bulka på läsk, lösgodis, glass och choklad, jämfört med att göra det på pasta, havregryn, fullkornsbröd och diverse mejeriprodukter (t.ex röd mjölk och keso)?

Skillnaden är att de senare produkterna innehåller fibrer osv, som gör kolhydraterna långsammare (blaha).
Citera
2007-08-31, 18:42
  #9
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Tyvärr står det inget om hur stor del av kolhydraterna som kommer från sockerarter. Kolhydraterna i sig utgör 15 av 100g.

Du får mer än gärna tipsa om näringsriktiga mellanmål! Jag är absolut inte rädd för kalorier. Ligger i bulk nu och siktar på att bli fetare än ett Katrina-offer!

Men trots det försöker jag undvika att få alltför stor del kalorier från just socker. Fett, kolhydrater och protein är det bara att ösa på med!

Vet ju inte vad du jobbar med, vad föör slags mat som är lätt inta lite snabbt...men jag har helt enkelt en liten glasburk (typ sillburk/honungsburk-storlek) med musli med mig på jobbet...när jag ska fika fyller jag bara på med vatten i burken å käkar upp muslin med sked. Å kom ihåg inget crunchy eller nån musli med en massa russin (jag brukar plocka bort dom), det ska vara mycket havregryn, linfrön å liknande.

Å du...du skrev att du bulkar...bulka inte för hårt, finns ingen anledning skaffa sig ett grisutseende, att äta SÅ mycket för mycket ger inte ökad muskeltillväxt, se till hålla koll på kaloriintaget och läsa på mycket, annars är det lätt att det snabbt blir 500 kcal för mycket om dagen (utöver det extra du planerat att äta) och det sätter sina spår efter några veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback