Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-28, 16:39
  #1
Medlem
Nån som kommer ihåg eller har en lista på vinnande bidrag i "motivera varför du ska vinna"-tävlingar?
Citera
2007-08-28, 17:17
  #2
Medlem
Dronjaks avatar
Citat:
Jag har spenderat mycket tid på denna teckningen

Vinnande bidrag från 'PC Gamer 98'. Min kompis ritade en jätte ful teckning, som en 8-åring hade kunnat ritat bättre. Men vann, det gjorde han.
Citera
2007-08-28, 19:20
  #3
Medlem
Ettans avatar
Nån godistävling för många år sedan hade denna som vinnande.. Gör den mer
passande för ämnet just nu.

"Jag är ingen forumgris men Flashback får första pris"

Har använt den nångång men inte fan vann jag.
Citera
2008-07-01, 12:30
  #4
Medlem
jerkuss avatar
Motiveringar till tävlingar [Sammanfogad /Mod]

Vänner Flashbackare,

Jag deltar i små tävlingar här och där ibland, mest på kul. Ett mönster som är genomgående för internettävlingar är att man först ska svara på ett par farsartat enkla frågor (typ "Vilken färg har himlen?"), och sen motivera varför just du ska vinna tävlingen. Now that´s the tricky part.

Hur brukar ni motivera? Skriv i vilka tävlingar ni motiverat vad, och om ni vunnit på det, hjälp oss andra på rätt väg. Till exempel Nikons pågående tävling där man kan vinna en D700, vad skulle ni skriva där?

Tack på förhand
Citera
2008-07-01, 14:03
  #5
Medlem
Daggys avatar
Jadu, det är allt lite tricky. Inte för att jag brukar delta i så många sånna tävlingar, men det viktigaste är att man kommer på något eget, något annorlunda.
Man ska typ inte skriva: "Jag vill vinna en kamera för att jag inte har någon."
Men som sagt, Daggy är inte mannen med koll på sånt där...
Citera
2008-07-01, 18:01
  #6
Medlem
företagen vill ha bra slogans helt enkelt... och dom är för giriga för att anställa eget folk för att klura ut klatshiga slogans... därför överlåter dom det hela till helt vanliga människor, som helt utan betalning, gör deras jobb...
Citera
2008-07-01, 18:13
  #7
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
företagen vill ha bra slogans helt enkelt... och dom är för giriga för att anställa eget folk för att klura ut klatshiga slogans... därför överlåter dom det hela till helt vanliga människor, som helt utan betalning, gör deras jobb...

Det är en teori som förefaller ligga väldigt nära sanningen. Frågan är då bara varför de inte alltd ber en att motivera varför deras produkt är bäst, utan varför den tävlande behöver en? Jag menar, det sistnämda ger väl mest svar i stil med "för att jag är fattig men gillar kameror", och det är ju värdelöst som reklam?
Citera
2008-07-01, 22:36
  #8
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negativeApe
Hö hö. Lustigkurre.

I tävlingar där du ska motivera varför just du ska vinna, funkar rimm. Frågar dom efter en slogan är det en helt annan sak.


negativeApe pekar på ett viktigt faktum här, nämligen att det finns två sorters utslagsfrågor, eller vad man ska kalla det: En där du ska motivera varför du ska vinna och en där du ska ge företaget en slogan. Där det är frågan om en slogan går rim och andra språkliga lekar hem, men att med ett rim motivera varför man ska vinna en tävling är nog inte lika effektivt.

Men frågeställningen är intressant. Jag har också alltid haft svårt att komma på en bra motivering till varför just jag skulle vinna deras tävling.
Citera
2008-07-01, 22:37
  #9
Moderator
NewDeers avatar
När jag var liten (8-9 år) så var min högsta dröm här i livet att åka till Disneyland. Alternativt ha en videokamera.

Det visade sig att Marabou hade tävlingar då och då, där man skulle skriva en slogan med deras produkter i filmsammanhang. Förstapriset var en resa till Disneyland, och andrapriset var en videokamera!

Jag skickade in slogans hela tiden... "The Daim of my life", "Koko - Gökboet två" etc, etc... ()

Jag trodde verkligen att jag skulle vinna. Ja, jag var nästan helt hundraprocentigt säker på att jag skulle till Florida eller få en videokamera. Men jag vann inte!

Detta var en mycket traumatisk period i mitt liv och sen dess ställer jag aldrig upp i såna tävlingar igen...
Citera
2008-07-02, 13:57
  #10
Medlem
Tjohildas avatar
"Min dröm är för mig en Nikon
det märket för mig är en ikon

Med den ska jag inte plåta petitesser -
nej bara världen och dess delikatesser"

Citera
2008-07-02, 15:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
företagen vill ha bra slogans helt enkelt... och dom är för giriga för att anställa eget folk för att klura ut klatshiga slogans... därför överlåter dom det hela till helt vanliga människor, som helt utan betalning, gör deras jobb...

Nej. Det handlar om lotterilagen. De som tävlar måste göra någon slags prestation för att det inte ska klassas som lotteri.
Har man tex tre frågor som ska besvaras kan man anta att de flesta kommer svara rätt. För att vinnaren då inte ska lottas fram har man alltid med en motivering.
Så det är alltid av rent juridiska själ.
Citera
2008-07-02, 15:05
  #12
Medlem
Psyko Dads avatar
Kollade lite i vinnarlistan på en tidningslotterier & fann samma namn & bostadsort 4 gånger i vinstlistan på en månads tid. Fusk anas ganska rejält & detta är en större tidning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback