• 1
  • 2
2007-08-27, 23:35
Medlem
Jag fattar inte... jag kan inte göra GIF bild för den tar mycker mer än 19.5kb, Jag kan inte göra en JPG bild för den tar mer än 19.5kb, Jag kan inte göra en BMP bild, för det stödjs inte ... men den blev exakt 19.5kb.

Hur ska jag kunna göra en Avatar?
Citera
2007-08-27, 23:37
Medlem
West-ens avatar
En gif-bild ska inte ta stor plats, säker du gör rätt?
Med rätt upplösning och så?
Gjorde just en 20kb GIF-bild i paint med upplösningen 250x250 ungefär och en avatar ska ha betydligt lägre upplösning.
Citera
2007-08-27, 23:41
Medlem
jrosens avatar
Inget för FB
Till bildhantering
/mod
Citera
2007-08-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
En gif-bild ska inte ta stor plats, säker du gör rätt?
Med rätt upplösning och så?
Gjorde just en 20kb GIF-bild i paint med upplösningen 250x250 ungefär och en avatar ska ha betydligt lägre upplösning.

Jag gjorde bilden i photoshop cs3, och det var en rörlig bild i 100x100pxl. då tog den 250kb. Sen tog jag bort rörligheten och då tog den 25kb...
Fattar nada... e de photoshop som förstorar upp bilden så eller?
Citera
2007-08-27, 23:59
Medlem
den var ju rörlig sa du? då är det ju som flera bilder i samma bild vilket ger en mycket högre bildstorlek...
Citera
2007-08-28, 03:36
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 54jm00n
Jag gjorde bilden i photoshop cs3, och det var en rörlig bild i 100x100pxl. då tog den 250kb. Sen tog jag bort rörligheten och då tog den 25kb...
Fattar nada... e de photoshop som förstorar upp bilden så eller?

prova att spara i paint
Citera
2007-08-28, 07:44
Medlem
Rauzs avatar
Välj Save for Web & Devices i Photoshop, klicka i GIF (om den är rörlig så går inte JPG och BMP) och experimentera med inställningarna, framförallt dom för antal färger.
Du kan se den slutgiltiga storleken redan innan du sparar inne i Save for Webs fönster.

Spara aldrig i Paint, under några omständigheter. Det är bildkompressionens svar på AIDS.
Citera
2007-08-28, 08:57
Medlem
Jikdors avatar
"Save for Web..." bör ju funka, blir det för stor så har du väll för många frames, ladda upp bilden här.
Citera
2007-08-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikdor
"Save for Web..." bör ju funka, blir det för stor så har du väll för många frames, ladda upp bilden här.

Asså, jag har använt tre frames på den och den är inte längre än 1.30sek.. så jag förstår inte problemet egentligen.. photoshop måste typ expandera bilderna eller något...

jag använde två färger då blev bilden 25kb?!?!?!
Citera
2007-08-28, 10:02
Medlem
Jag ger mig...

Photoshop vinner jag får väl offra mig till att inte ha en rörlig GIF bild...

Jag löste mitt problem genom att spara bilde först till BMP i Photoshop, sen öppna den i Paint för att spara den som JPEG.

Om någon fortfarande kan ha en idé varför mitt Photohop expanderar kvalitén på bilden så här mycket kan ni ju släppa ett svar...

Peace!
Citera
2007-08-28, 10:11
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 54jm00n
Photoshop vinner jag får väl offra mig till att inte ha en rörlig GIF bild...

Jag löste mitt problem genom att spara bilde först till BMP i Photoshop, sen öppna den i Paint för att spara den som JPEG.

Om någon fortfarande kan ha en idé varför mitt Photohop expanderar kvalitén på bilden så här mycket kan ni ju släppa ett svar...

Peace!

du har provat options när du sparar? (man kan välja kompressionsgrad osv)

annars prova gimp kanske (gratis bildredigeringsprogram)
Citera
2007-08-28, 10:33
Medlem
Rauzs avatar
TS verkar inte ens ha läst våra förslag. Kolla inställningarna för kompression, inse att jpg och bmp inte kan animeras och använd aldrig aldrig Paint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in