• 1
  • 2
2007-08-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
TS verkar inte ens ha läst våra förslag. Kolla inställningarna för kompression, inse att jpg och bmp inte kan animeras och använd aldrig aldrig Paint.

Jag vet att bmp och jpeg inte är samma som en rörlig bild, men när storleken på gif bilden hamnade på 250kb så övervägde jag att ta en icke rörlig bild istället.
Man kan ju istället fråga sig varför FB inte har stöd för större bilder än 19.5kb?
Citera
2007-08-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 54jm00n
Jag vet att bmp och jpeg inte är samma som en rörlig bild, men när storleken på gif bilden hamnade på 250kb så övervägde jag att ta en icke rörlig bild istället.
Man kan ju istället fråga sig varför FB inte har stöd för större bilder än 19.5kb?

Medlemmar: 153 107

153107 * 250 kb (som din bild var på) = ungefär 36.5 gb. vilket är ganska mycket för bara avatars?
Citera
2007-08-28, 17:16
Medlem
goodmannerss avatar
.png (för bilder med få färger) och .gif (allt annat) är i stort sett dom enda formaten man behöver kolla på här, jpg är nästan aldrig bättre än gif i dom här storlekarna.

gif bilder går ju att optimera som bara helvete, om du har imageready t.ex. Annars brukar det räcka med att bara minska antalet färger.

Bilden som du har som avatar nu är ju typ 2kb, du kan ju ha den tio gånger så stor...
Citera
2007-08-28, 20:43
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:

alla har inte så snabbt internet? om bilderna låg på 250kb och där är 15 olika användare i tråden så är det ju typ 3.7mb för den sidan, exklusive reklam osv.

Citat:
TS verkar inte ens ha läst våra förslag. Kolla inställningarna för kompression, inse att jpg och bmp inte kan animeras och använd aldrig aldrig Paint.

varför är paint så dåligt? är du nån mjukvaruexpert som vet hur paint sparar gif filer? varför skulle det bli så mycket sämre?
Citera
2007-08-28, 21:15
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
varför är paint så dåligt? är du nån mjukvaruexpert som vet hur paint sparar gif filer? varför skulle det bli så mycket sämre?
Ja faktiskt

Varför det blir sämre beror på att kvaliteten är för lågt inställd för jpg och kan ej ändras samt att man inte ens kan ställa in antalet färger på gif vilket sammantaget gör det helt oanvändbart om man har nån slags kvalitetskrav.
I JPG så sparar Paint ungefär i 50% kvalitet, det är alldeles för lågt i de flesta sammanhang, själv går jag sällan under 70%.
I GIF så sparar Paint i dithered och man har som sagt ingen kontroll över transparens, antal färger, dithering, matte etc.
CS3 och Paint är inte jämförbart, ska man hålla på med andra format än BMP (som inte är komprimerat) så ska man lämna Paint ifred - så enkelt är det.

Varför det blir så mycket sämre vet jag inte - det är Microsoft.
Citera
2007-08-28, 21:59
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ja faktiskt

Varför det blir sämre beror på att kvaliteten är för lågt inställd för jpg och kan ej ändras samt att man inte ens kan ställa in antalet färger på gif vilket sammantaget gör det helt oanvändbart om man har nån slags kvalitetskrav.
I JPG så sparar Paint ungefär i 50% kvalitet, det är alldeles för lågt i de flesta sammanhang, själv går jag sällan under 70%.
I GIF så sparar Paint i dithered och man har som sagt ingen kontroll över transparens, antal färger, dithering, matte etc.
CS3 och Paint är inte jämförbart, ska man hålla på med andra format än BMP (som inte är komprimerat) så ska man lämna Paint ifred - så enkelt är det.

Varför det blir så mycket sämre vet jag inte - det är Microsoft.

Aha. Tack för svaret .
Citera
2007-08-29, 11:24
Medlem
Man Tackar!

Thx för all hjälp, har löst det nu som ni kanske kan se
Citera
2007-08-29, 14:12
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Thx för all hjälp, har löst det nu som ni kanske kan se

Vad bra! Nu kanske du kan tillföra något till forumet förutom en avatar...
Citera
2007-08-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Vad bra! Nu kanske du kan tillföra något till forumet förutom en avatar...

?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in