Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-30, 13:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
....Vad talar för att dessa tidigare världsrekord på alla dessa distanser var så dåliga att det bara var brist på internationell konkurrens som gjorde att Hägg kunde överträffa dem....

Rekorden var bra men vi vet lite om hur de varit om de hypotetiska konkurrenterna tävlat parallellt dessa år. Chansen att tider och rekord förbättras ökar dramatiskt om antalet utövare mångdubblas.
Citera
2007-08-30, 14:37
Medlem
Jackie69s avatar
Ivar Johansson gjorde en övermänsklig insats i OS 1932

Ivar började med att vinna guld i mellanvikt (79 kg) i den fria stilen. Istället för att senare på kvällen kliva upp på prispallen, få sin medalj och fira segern, satte han sig i bastun. Fullt påklädd tillbringade han kvällen/natten i värmen för att på morgonen efter kunna väga in i weltervikt (72kg). Han klarade invägningen, och kunde ett par dagar senare visa upp ytterligare ett guld - denna gång i grekisk-romersk stil.

Ivar belönades med Bragdguldet för sin insats. I mitt tycke det mest välförtjänta bragdguldet någonsin.

Läs mer om Ivar Johansson och hans bantarbragd

Varför ställde han inte upp i samma viktklass?

Citat:
1931 tog Ivar EM guld i grekisk-romersk stil i mellanvikt. Men trots EM-guldet fick Ivar gå en uttagningsmatch som han förlorade mot Axel Cadier. Detta innebar att Ivar fick ställa upp i OS i weltervikt i grekisk-romersk stil medan han i den fria stilen kunde ställa upp i mellanvikt.

http://www.sok.se/olympiskhistoria/olympiskaspel/olympiskaspel/5.18ea16851076df6362280009813.html
Citera
2007-08-30, 14:44
http://en.wikipedia.org/wiki/Gre-No-Li
Det är inte en idrottare men allt som allt tycker jag det var den bästa internationella sportinsatsen under svensk fana. Av en enskild person måste jag säga Borgs 5 raka Wimbeldon titlar.
Citera
2007-08-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag ansluter mig till de 7-8 andra i rummet.
Jag med. Föll i skratt som tusan när jag läste det dära
Citera
2007-08-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
Håller med om att Borg var stor, riktigt stor! Men iom att han inte lyckades vinna US Open så känns inte hans meritlista lika stark som exempelvis Sampras.

Rättelse också: Sampras slutade som 31-åring.

My bad!

Lite synd att Björn Borg inte vann US Open.
Han var i final 4 gånger och i semifinal 1 gång.

Pete Sampras vann å andra sidan aldrig French Open
så han är inte lika stor som Borg i mina ögon

Det är synd att Björn Borgs karriär inte varade längre.
Jag menar, han vann minst 1 Grand Slam om året i 8 raka år.
Man kan bara spekulera i hur många till Grand Slam han kunde ha vunnit.
Citera
2007-08-30, 22:11
Medlem
Ace Venturas avatar
För mig personligen är nog Wilanders seger över Lendl i finalen i US Open (1988?) det största någonsin. Den matchen var bättre än alla tungviktsfighter tillsammans!

Öht så var det svenska tennisundret fantastiskt på sin tid. En era som började med Björn Borg men som ändå nog måste anses varit som starkast då Edberg och Wilander öste på. Jag har f.ö. inte sett en hel tennismatch sedan Edberg slutade.
Citera
2007-08-30, 22:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
För mig personligen är nog Wilanders seger över Lendl i finalen i US Open (1988?) det största någonsin. Den matchen var bättre än alla tungviktsfighter tillsammans!

Öht så var det svenska tennisundret fantastiskt på sin tid. En era som började med Björn Borg men som ändå nog måste anses varit som starkast då Edberg och Wilander öste på. Jag har f.ö. inte sett en hel tennismatch sedan Edberg slutade.
Du har en poäng där, men jag vill i så fall inbegripa hela Wilanders 1988, som var helt häpnadsväckande. Vann Franska, Austaliska och US open, dvs tre grand slam av fyra. I den sista, wimbledon gick han till kvarten.
Citera
2007-08-30, 23:25
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
My bad!

Lite synd att Björn Borg inte vann US Open.
Han var i final 4 gånger och i semifinal 1 gång.

Pete Sampras vann å andra sidan aldrig French Open
så han är inte lika stor som Borg i mina ögon

Det är synd att Björn Borgs karriär inte varade längre.
Jag menar, han vann minst 1 Grand Slam om året i 8 raka år.
Man kan bara spekulera i hur många till Grand Slam han kunde ha vunnit.

För att vara petimeter så vann väl BB Grand slam under 7 raka år!? (1974-1980)

Å tredje sidan vann aldrig BB Australian Open så Sampras är fortfarande större i mina ögon

Men störst av dem alla är naturligtvis Roger Federer.
Citera
2007-08-30, 23:54
Medlem
Grantzs avatar
Citat:

Å tredje sidan vann aldrig BB Australian Open så Sampras är fortfarande större i mina ögon

Jag visste inte att Sampras och Federer är svenskar...
Citera
2007-08-31, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantz
Jag visste inte att Sampras och Federer är svenskar...
Kanske mörkar?
Citera
2007-08-31, 18:56
Medlem
Citat:

Glöm inte att Björn Borg vann Franska Öppna 1981.

Det är sant att Björn Borg aldrig vann Australian Open heller
men det kan ju bero på att han bara ställde upp 1 gång och
åkte ut i tredje omgången.
Tanken om hur det skulle gå om han ställt upp fler gånger kittlar!

Roger Federer är störst, håller med.
Citera
2007-08-31, 20:26
Medlem
Håller med alla som räknat upp våra stora stjärnor - det finns ett antal svenska cyklister, friidrottare, bordtennisspelare, tennisspelare, skidåkare, skrinnare, kanotister, hockeyspelare, speedwayförare, crossförare, simmare o.s.v, o.s.v, som alla gjort enorma prestationer. Vi har tillochmed haft flera i var och en av dessa sporter, under årens lopp. Men en prestation överträffar dem alla: Ingemar Johanssons tungviktstitel i boxning. Även om man (som jag) inte är särskilt intresserad av boxning måste man väl motvilligt erkänna att tungviktstiteln står över allt annat i fråga om prestation, prestige och internationell uppmärksamhet! Ingen annan svensk har ens varit nära att upprepa bedriften...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in