2009-04-02, 00:33
Medlem
hanso546s avatar
Nej, det är inte säkert. Provar med redial alternativet i preferences.plist, men det verkar inte fungera.
Tror mest på att stänga av routningen som PPP guiden gör och ställa in den manuellt. Då kan man dock inte surfa utan att vpn-anslutningen är aktiv.
Citera
2009-04-02, 09:14
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag har också problemet med att den tappar uppkopplingen i tid och otid och då är man ju oskyddad. Det verkar som att de finns lösningar för det där med mjukvarubrandväggar till Windows. De verkar lösa det hela genom att helt enkelt inte släppa ut torrentprogrammet på Internet om inte VPN-anslutningen är aktiv. Det vore ju en perfekt lösning, men finns det någon avancerad mjukvarubrandvägg? Har ju alltid nöjt mig med den som kommer i OSX.
Citera
2009-04-02, 11:58
Medlem
boniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanso546
Tror mest på att stänga av routningen som PPP guiden gör och ställa in den manuellt. Då kan man dock inte surfa utan att vpn-anslutningen är aktiv.

hur gör man detta?
Citera
2009-04-02, 12:25
Medlem
hanso546s avatar
En teori som inte höll. Måste ha rätt route för att vpn-anslutningen ska kunna upprättas.
Detta är det bästa alternativet just nu:

Skapa ett appleskript som kollar så att man är ansluten.
Kod:
on idle
	tell application "System Events"
		tell current location of network preferences
			set myConnection to the service "VPN (PPTP)"
			if current configuration of myConnection is not connected then
				connect myConnection
			end if
		end tell
		return 120
	end tell
end idle
Spara som programpaket med "Lämna skriptet öppet" och lägg till följande i Info.plist
Kod:
<key>LSUIElement</key>
<integer>1</integer>

Sedan är det bara att dra den till startobjekt.
Citera
2009-04-02, 14:54
Medlem
Jag får inte vuze att gå genom vpn, utan jag har mitt vanliga ip när jag tankar. Jag har kryssat i "skicka all trafik genom VPN", men den gör det fortfarande inte. Någon som kan hjälpa?
Citera
2009-04-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanso546
En teori som inte höll. Måste ha rätt route för att vpn-anslutningen ska kunna upprättas.
Detta är det bästa alternativet just nu:

Skapa ett appleskript som kollar så att man är ansluten.
Kod:
on idle
	tell application "System Events"
		tell current location of network preferences
			set myConnection to the service "VPN (PPTP)"
			if current configuration of myConnection is not connected then
				connect myConnection
			end if
		end tell
		return 120
	end tell
end idle
Spara som programpaket med "Lämna skriptet öppet" och lägg till följande i Info.plist
Kod:
<key>LSUIElement</key>
<integer>1</integer>

Sedan är det bara att dra den till startobjekt.

Du kan inte gå in lite närmare på hur man gör detta? Är inte så jättekunnig, men skulle verkligen behöva detta.
Citera
2009-04-02, 17:34
Medlem
hanso546s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fmln
Jag får inte vuze att gå genom vpn, utan jag har mitt vanliga ip när jag tankar. Jag har kryssat i "skicka all trafik genom VPN", men den gör det fortfarande inte. Någon som kan hjälpa?

Vad säger netstat -rn?

@fmln
Vad är det du inte förstår?
1. Copy&paste kod i skriptredigeraren.
2. Spara som programpaket med "Lämna skriptet öppet" ikryssat.
3. Om du vill ha den gömd så lägger du till de två raderna i Info.plist i programpaketet.
Citera
2009-04-02, 20:03
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Nåja, nu krävde ju scriptet faktiskt att man ändrade lite i det för att det skulle fungera och det är väl inte helt självklart hur man hittar Info.plist. Så det är ju ingen mening med att vara dryg när man har snott scriptet från ett annat forum

Hur som helst. Scriptet kollar var 120 sekund om din VPN anslutning är aktiv, är den inte det så ansluter den.

För att skapa Apple Scripts så måste du starta Script Editor. Den ligger i Program > AppleScript, eller nått sånt.

Klista in koden som hanso546 har postat. Ändra VPN PPTP till namnet på din VPN anslutning. I mitt fall är det ivacy så raden blir

Kod:
set myConnection to the service "ivacy"

Ändra 120 till antalet sekunder som du vill att det ska gå mellan varje gång scriptet kollar om du är ansluten.

Klicka på "Kompilera" för att kolla så att koden är riktig och rätta till eventuella fel som den meddelar.

Spara den som en Application Bundle (Programpaket) och kryssa för "Stay Open" (Lämna skriptet öppet).

Sedan är det bara att dubbelklicka på scriptet för att köra det (och kanske lägga till det bland programmen som startas när du loggar in din användare).

Vill du inte att scriptet ska synas i Dock och vara med som ett av programmen i Command+TAB så kan du högerklicka på scriptet, välja "Show Content" (Visa programinnehåll, eller nått på svenska), leta upp Info.plist som ligger i mappen Contents. Öppna denna i någon text editor och bland ovanför sista

Kod:
</dict>

lägga in

Kod:
<key>LSUIElement</key>
<integer>1</integer>

Behöver inte ligga just där men på nått bra ställe. Sedan är det bara att spara filen och köra scriptet så körs det i bakgrunden.
Citera
2009-04-02, 20:54
Medlem
kafkas avatar
När jag klickar kompilera så säger den bara att "Syntax Error Förväntade radslut men hittade identifierare." Vad ska jag skriva till för att få det att funka?
Citera
2009-04-02, 21:06
Medlem
Nemans avatar
Har testat Ivacy nu, men valde att koppla upp mig med IPSec istället för PPTP. Jag upplever den dock som slö. Jag har en 28mbit/s-lina, men tptest visar ynka 0,4mbit/s. Har en rysk IP-adress.
Citera
2009-04-02, 21:46
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafka
När jag klickar kompilera så säger den bara att "Syntax Error Förväntade radslut men hittade identifierare." Vad ska jag skriva till för att få det att funka?

Vet inte om detta är felet, men testa att ha en tom rad på slutet.
Citera
2009-04-02, 21:51
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Har testat Ivacy nu, men valde att koppla upp mig med IPSec istället för PPTP. Jag upplever den dock som slö. Jag har en 28mbit/s-lina, men tptest visar ynka 0,4mbit/s. Har en rysk IP-adress.

Jag har inte testat med någon sådan tjänst, men när jag gick via Ryssland kunde jag tanka torrents i ~400kb/s och via USA ~100kb/s.

Att surfa går helt okej.

Men du kommer ju aldrig få upp den farten som du är van vid med ditt bredband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in