Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-27, 19:46
  #1
Medlem
filofaxs avatar
http://www.tv3.se/sjukhuset

Citat:
Ursprungligen postat av Från tv3.se
TV3:s stora höstsatsning Sjukhuset visar dramatik när den är som bäst – när den är på riktigt. I halvtimmeslånga dagliga avsnitt får vi följa personalen på Akademiska Sjukhuset i Uppsala i deras händelserika vardag.

Det är svensk sjukvård som du aldrig sett den förr. En verksamhet som alla någon gång stött på och alla har en åsikt om. Här får den professionella yrkeskåren visa upp sig i all sin mänsklighet. Här visas hela det komplexa maskineriet, från överläkaren till vaktmästaren. Från smärtsamma farväl av döende patienter, till livets mirakel när nya små människor kommer till jorden.

Akademiska sjukhuset är ett av Sveriges största sjukhus och arbetsplatser med 8 000 anställda och 1 100 vårdplatser. Som universitetssjukhus tar man emot patienter med komplicerade sjukdomar och skador från hela landet.

Möt överläkaren Urban med den lugnande rösten och de tuffa besluten. Erfarna barnmorskan Ingegerd och sköna vaktisduon Irfan och Marvin. Skojfriske charmören ”Kungen” på akuten och stilige ST-läkaren Christian. Kirurgen Vivan och sjuksköterskan Cecilia på avdelningen för förtidigt födda. Bästisarna och kollegorna Anngela och Lotten som har lika nära till skratt som gråt på onkologen, avdelningen för cancerpatienter.

Började ikväll - nån som kollar?
Citera
2007-08-27, 20:37
  #2
Medlem
rashbans avatar
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om serien än. Det kan nog bli enformigt med halvtimmesavsnitt varje dag, det skulle nog göra sig bättre som timmeslånga avsnitt en gång i veckan, så kanske dom lyckas pressa in lite intressantare händelser än att folk kör runt i kulvertarna och lämnar proteser.
Citera
2007-08-27, 20:39
  #3
Medlem
tigertompas avatar
Jag är nog intresserat av sådant här, och tycker det är intressant att följa många i vardagen i sina yrken och så. Jag kommer följa detta och intressant, men det känns lite överreklamerat av tv3 att har en presentation ala värsta såpan i början. Då tror jag det är lätt att få fel uppfattning av personerna.
Citera
2007-08-27, 20:59
  #4
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om serien än. Det kan nog bli enformigt med halvtimmesavsnitt varje dag, det skulle nog göra sig bättre som timmeslånga avsnitt en gång i veckan, så kanske dom lyckas pressa in lite intressantare händelser än att folk kör runt i kulvertarna och lämnar proteser.
Det var ju skitkul att få se transportkillarna
Citera
2007-08-27, 21:10
  #5
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Det var ju skitkul att få se transportkillarna
Ja givetvis lyckades de kvotera in några araber, som vanligt. Hittar man inga arab-läkare som i filmerna ja då blir det panik, "vad ska vi göööra?!" "Nämen ojsan, det är några araber nere på lagret, de kunde tydligen göra lite konster för en kebabtallrik, vårt program är räddat, mångkultur here we come!".


I övrigt var väl programmet helt ok men visst blir det segt när det går varje dag. Samma upplägg som Livräddarna (på svt om brandmännen) så hade detta varit en given succé!
Citera
2007-08-27, 21:18
  #6
Medlem
Manco Capacs avatar
Svårt att uttala sig efter ett avsnitt, men om jag måste tycker jag det definitivt är godkänt. Ser spänt fram emot fler avsnitt.
Citera
2007-08-27, 21:21
  #7
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Ja givetvis lyckades de kvotera in några araber, som vanligt. Hittar man inga arab-läkare som i filmerna ja då blir det panik, "vad ska vi göööra?!" "Nämen ojsan, det är några araber nere på lagret, de kunde tydligen göra lite konster för en kebabtallrik, vårt program är räddat, mångkultur here we come!".


I övrigt var väl programmet helt ok men visst blir det segt när det går varje dag. Samma upplägg som Livräddarna (på svt om brandmännen) så hade detta varit en given succé!
Finns flera invandrarläkare dom hade kunnat följa.. Ha lite mer på fötterna va.

Håller med om att färre tillfällen och längre program hade känts roligare.
Citera
2007-08-27, 21:36
  #8
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Finns flera invandrarläkare dom hade kunnat följa.. Ha lite mer på fötterna va.
Ja men det är ju det jag säger. På detta sjukhus hittade de ingen arab-läkare (för då hade han ju garanterat varit med), produktionsteamet fick panik, hittade turligt araber i lagret och programmet var fixat!
Citera
2007-08-27, 21:55
  #9
Medlem
Är det en följetong på Vita lögner??

Minns att de var på sjukhus då med
Citera
2007-08-27, 22:00
  #10
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Ja men det är ju det jag säger. På detta sjukhus hittade de ingen arab-läkare (för då hade han ju garanterat varit med), produktionsteamet fick panik, hittade turligt araber i lagret och programmet var fixat!
Jag får KRUPP!
På UAS finns det MÅNGA invandrarläkare! Det finns en SVART, KVINNLIG läkare (säkert MUSLIM också! ). Om dom ville vara så jävla politiskt korrekta hade dom självklart följt henne.

Bah
Vilken jävla icke-fråga.
Citera
2007-08-28, 00:12
  #11
Medlem
Tacoritzs avatar
Jag har knappt varit på ett sjukhus sen jag föddes men att använda helikopter för att ta in någon med en panikattack känns en smula "overkill".
Var det för att tv var där eller brukar dom göra så? Jag bor en bit utanför centrum så jag ser inte hur ofta den lyfter men det verkar som helikoptern flyger mest hela tiden så det är möjligt att den tar över för den vanliga ambulansen.
Citera
2007-08-29, 00:11
  #12
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Riktigt bra program faktiskt men jag håller med om att det skulle göra sig bättre i ett annat format. Hade nog varit lättare att locka och/eller engagera tittarna med längre avsnitt mer sällan. Men det håller ju betydligt högre kvalitet än vad TV3's produktioner brukar göra.

Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jag får KRUPP!
På UAS finns det MÅNGA invandrarläkare! Det finns en SVART, KVINNLIG läkare (säkert MUSLIM också! ). Om dom ville vara så jävla politiskt korrekta hade dom självklart följt henne.

Bah
Vilken jävla icke-fråga.

Håller med om att det är en ickefråga, men det handlar nog primärt inte om tillgången på ytisar utan snare om att det ska bli bra tv. Oavsett hur dokumentärt det ska verka så måste produktionsbolaget försäkra sig om att följa rätt personligheter. Om dessa sedan är bonnläppar, eskimåer eller halvmongon är egalt. Ta han svärmorsdrömmen på akuten som exempel, dokumentär typecasting i sitt esse. Smart att välja en sjukskötare som inte passar in i normen och både väcker kvinnors moderkänslor och får det att kittla lite i ljumsken. Fan t.o.m. jag skulle ju vilja äta frukost i sängen med honom

Att ytiskvoten hittils har bestått av källarkillarna är en slump. Att dom har fått utrymme beror inte på deras ursprung utan snarare att dom är lite lagom "tomtiga". Det finns säkert som sagt en massa läkare, kvacksalvare och narkossköterskor (?) med utomeuropeiskt ursprung på UAS men dessa har förmodligen antingen själv avböjt medverkan alt. ansetts "ointressanta" av produktionen.

/#LOUDmouth#
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback