2008-02-26, 08:05
Medlem
Vadan all denna empati över ett brott som vi i överlag kan se varje dag?
Förövrigt så övergår ju misshandel oftast till total tortyr, vilket vi kan se allsköns vidriga våldsdåd och sadistiska katt- och råtta-spel. Så vad det här fallet är ju knappast unikt, eller värre än vad vanliga våldsbrott är.
Citera
2008-02-26, 12:56
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningssoldat
Förövrigt så övergår ju misshandel oftast till total tortyr, vilket vi kan se allsköns vidriga våldsdåd och sadistiska katt- och råtta-spel. Så vad det här fallet är ju knappast unikt, eller värre än vad vanliga våldsbrott är.
"Varje dag" känns inte helt 100 och se dig om och notera uppmärksamheten vid t ex Kungsholmen, moppe-gänget, m fl, d v s jag tror att det reageras hårdare och tas fram mer, vilket är bra, och alla dessa olika brott, som du så korrekt säger existerar, har ju sina egna trådar så vad menar du?
Citera
2008-02-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningssoldat

1. Alla är inte avtrubbade. Jag är inte avtrubbad, kommer aldrig att bli det. Har alltid hatat just oprovocerat gatuvåld och kommer alltid att göra det.

2. Det är som jag uppfattar det betydligt ovanligare att tjejer utsätts för den här typen av fega dåd. Man slår inte den som är svagare, och man sparkar inte på den som ligger. Jag är väl gammaldags av mig, men för mig är det bland det lägsta som finns när man i gäng hoppar på och misshandlar folk. Och då i synnerhet om det rör sig om en försvarslös tjej på inte ens 1,60...

3. Vi som på olika vis har anknytning till gothkulturen kan sympatisera och identifiera oss extra mycket med offren i det här fallet. Det är väl en del av människans instinktiva flockmentalitet, vi rår om våra egna.
Många gothare (och anhängare av andra subkulturer) tycker att det här dådet är extra skrämmande eftersom motivet inte tycks ha varit något annat än att Rob och Sophie angreps pga sin stil. Detta är något som många, i synnerhet i våldsamma England, har egna erfarenheter av även om det här är första gången som det gick så långt att det ledde till mord och mordförsök. Undersökningar har visat att en överväldigande majoritet av brittiska gothare har upplevt våld, hot och trakasserier pga sin stil. Under det halvår som förflutit sedan Sophies död har det inträffat flera fall där gothare och anhängare av andra subkulturer blivit påhoppade och misshandlade, även om det lyckligtvis inte har lett till att någon dött. Och attityderna från vissa i den här och andra flasbacktrådar tyder på att något liknande skulle kunna hända här i Sverige...

4. I ett tidigt skede kom jag i kontakt med anhöriga och bekanta till offren, och det gjorde att jag fick en helt annan insikt i hur fruktansvärt tragiskt det här är, vilken ångest de drabbade känner osv. Jag har aldrig tidigare kommit så nära inpå brotsofferanhöriga och fått ta del av deras känslor, det blir ofrånkomligt att man betraktar det hela ur ett annat, mer subjektivt perspektiv.
Citera
2008-02-26, 14:04
Medlem
Varulvs avatar
Känner igen det där med att bli attackerad på grund av stil, det händer då och då eftersom jag själv är punkare.

Fyfan för människor som tänker längre än vad näsan räcker.
Citera
2008-03-10, 16:22
Medlem
Rättegången startade imorse. En av odjuren pallade inte mer utan erkände sig skyldig till mord på Sophie. Hans fyra kumpaner nekar dock fortfarande.
Citera
2008-03-10, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Känner igen det där med att bli attackerad på grund av stil, det händer då och då eftersom jag själv är punkare.

Fyfan för människor som tänker längre än vad näsan räcker.

Vad försöker du signalera när du väljer att se ut som du gör? Tycker personligen inte punkare ser allt för trevliga ut.
Citera
2008-03-10, 17:54
Medlem
Ge fan i att klä er så jävla fult så slipper ni få på huvudet, klä er som civiliserat folk för fan.
Citera
2008-03-10, 19:15
Medlem
Laaazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Ge fan i att klä er så jävla fult så slipper ni få på huvudet, klä er som civiliserat folk för fan.

Slut på horset eller ?
Citera
2008-03-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaaze
Slut på horset eller ?

Slarvat bort dina nithalsband och mascara eller ?
Citera
2008-03-10, 23:42
Medlem
Fettogubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Rättegången startade imorse. En av odjuren pallade inte mer utan erkände sig skyldig till mord på Sophie. Hans fyra kumpaner nekar dock fortfarande.

Fortsätt uppdatera oss, är du snäll! Må kräken dö och bli våldtagna på kåken!
Citera
2008-03-10, 23:45
Medlem
mx2s avatar
Återigen säger jag det. Dödsstraff! Dödsstraff är inget negativt. Då det inte delas ut som reklam. Dödstraff ska inte en simpel mördare få. En som skjutit någon. Det är i sådana hära BESTIALISKA fall dödstraffet ska fram. Och fan inte sprutor. Hängning eller halshuggning på fotbollsarena inför fullsatta läktare!
Citera
2008-03-11, 00:52
Medlem
Laaazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Slarvat bort dina nithalsband och mascara eller ?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in