Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-27, 15:31
  #1
Medlem
Har gått och mått dåligt hela helgen efter att jag läste om det hänsynslösa dådet i fredags:

http://www.expressen.se/1.812266

20-åriga Sophie Lancaster och pojkvännen Robert Maltby blev påhoppade och söndersparkade i Bacup, England, av ett ungdomsgäng bara för att de var gothare. Paret var så illa tilltyglat efter den råa misshandeln att polisen först hade svårigheter av avgöra deras kön. Efter 13 dagar i koma avled Sophie efter att hennes respirator stängts av. Hon hade allvarliga krosskador på högra delen av ansiktet och hade t.o.m. fått delar av huvudsvålen avsliten då misshandlarna släpade omkring henne i hennes dreads. Hennes kille Rob överlevde och vaknade upp ur koman trots att han också var svårt sargad och hade fått hjärnblödning. Misshandlarna hade stampat och hoppat på hans huvud och nacke så att deras skor hade gett avtryck. Efter dådet har polisen gripit fem kräk i åldern 15-17 som misstänks för misshandeln, de ska ställas inför rätta i slutet av september.

Gängmisshandel av oskyldiga är alltid vidrigt, men detta dåd fick mig verkligen att grina. Att skoningslöst sparka på en försvarslös kille som ligger på marken är illa nog och borde få alla friska människor att känna äckel och vrede; men hur fan kan man mata in spark efter spark i ansiktet på en tjej i syfte att skicka henne till bårhuset? Man blir alldeles spyfärdig. Jag är tydligen väldigt gammeldags av mig eftersom jag anser att man bara inte slår tjejer. Man slår bara inte tjejer, än mindre sparkar man dem i ansiktet till oigenkännlighet. Hade jag sett en tjej misshandlas hade jag i rent vredesmod dödat förövaren/förövarna med bara händerna. Och vilken påföljd kan man vänta sig för de fega kräken som utförde dådet? Storbritannien har väl lika mesiga "straff" som Sverige, så risken är att de kommer undan med en liten symbolisk tillsägelse. Det är iallafall vad som sägs på diskussionsidor runtom på nätet, där dådet väckt mycket frustration och ilska. Vilket sjukt samhälle Storbritannien är - som om det inte räckte med den meningslösa och tragiska dödskjutningen av 11-årige Rhys Jones i Liverpool så sparkas en ung tjej med hela livet framför sig ihjäl på ett bestialiskt sätt bara för att hon var gothare...
Citera
2007-08-27, 15:42
  #2
Medlem
Bleaks avatar
Jag kan inte lägga till mycket mer än att jag delar dina känslor.

Ibland är det som människans utveckling har börjar gå bakåt på något märkligt vis.

Jag kan bara inte förstå hur människor som gör så här tänker, helt obegripligt.
Citera
2007-08-27, 15:58
  #3
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushering
Antagligen några äckliga skinheads som har druckit lite för mycket och går ut och gör sina vardagliga vanor.

Fyfan vad äckligt.


Ja för Skinheads skulle absolut inte kunnat göra något sådant.


Och nu talar vi inte "punk skinheads" utan "Naziskinnisar"
Citera
2007-08-27, 16:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countingcrows
Ja för Skinheads skulle absolut inte kunnat göra något sådant.


Och nu talar vi inte "punk skinheads" utan "Naziskinnisar"

Jag vet riktiga skinheads är opolitiska och allt det där, vet att det finns olika sorters skinheads såsom sharp, original.... men i denna tråden syftar jag på Nazi skinheads... nuförtiden så har ordet skinhead blivit att man syftar på nazister.
Citera
2007-08-27, 16:04
  #5
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushering
Jag vet riktiga skinheads är opolitiska och allt det där, vet att det finns olika sorters skinheads såsom sharp, original.... men i denna tråden syftar jag på Nazi skinheads... nuförtiden så har ordet skinhead blivit att man syftar på nazister.


ahh nä asså jag var ganska sarkastisk med "ja för skinheads skulle absolut inte göra någon sådan grejj"


Riktiga skinheads eller ej båda grupperna e sjukt högljudda och jobbiga.

Ganska OT dock.
Citera
2007-08-27, 16:07
  #6
Medlem
papa_ogens avatar
Riktigt sjukt dåd minst sagt...
Citera
2007-08-27, 16:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countingcrows
ahh nä asså jag var ganska sarkastisk med "ja för skinheads skulle absolut inte göra någon sådan grejj"


Riktiga skinheads eller ej båda grupperna e sjukt högljudda och jobbiga.

Ganska OT dock.

Jag förstod att du var sarkastisk, ville bara klargöra att för mig är "riktiga" skinheads en helt annan sak än Nazi skinheads.
Citera
2007-08-27, 16:08
  #8
Medlem
Läskigs avatar
Visst är det tragiskt, bara hoppas dom får ordentliga straff, ganska tragiskt att sånna här våldsbrott som begås av unga personer under 18 som leder till dödsfall bara verkar öka, någonting måste vara väldigt fel i samhället då.


Men jag måste fråga trådskaparen, anser du att kvinnor är mer värda än män, det lät nästan som att du tyckte att det var lite mer okej att misshandla en man en en tjej...
Citera
2007-08-27, 16:08
  #9
Medlem
Squalos avatar
Nu handlar inte det här om skinskallar.

Troligtvis är förövarna svartskallar, inte skinskallar. Det har inte släppts någon information om deras rasliga eller politiska bakgrund, så ni kommer ingen vart i spekulerandet.
Citera
2007-08-27, 16:09
  #10
Medlem
Efter vad jag hört var det ett gäng odrägliga chavs. Spelar dock ingen roll vilken subkultur förövarna hade, de är värda allt förakt i vilket fall som helst
Citera
2007-08-27, 16:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Men jag måste fråga trådskaparen, anser du att kvinnor är mer värda än män, det lät nästan som att du tyckte att det var lite mer okej att misshandla en man en en tjej...

Självfallet inte. Men det är extra otäckt när man ger sig på svaga, vare sig det är tjejer, handikappade eller barn
Citera
2007-08-27, 16:17
  #12
Medlem
henans avatar
Vad är chavs?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback