• 1
  • 2
2007-08-25, 04:08
Medlem
Blir så kass i kaggen av kaffe. Älskar kaffe så otroligt mycket, men om jag dricker det på morgonen så är hela dagen förstörd. Det känns som att jag tagit en drog, blir kass i kaggen, snurrar i huvet, bajsnödig, skakis, stirrig och uttorkad.

Finns ju inget godare att efter frukosten sätta i solskenet och bara dra i sig en kopp kaffe tillsammans med en general portion under läppen, det kallar jag livskvalitét.

Har dock kunnat dricka kaffe innan, tror det är nåt psykologiskt. Vid fest så slog jag alltid på kaffekokaren och blandade iordning en härlig kaffekask och livet lekte. Skulle jag göra det nu så blir det hemgång istället för utgång.

Någon som har ett tips på hur en kaffeälskare kan ta sig sin kopp kaffe utan att bli dålig?
Har hört talas om att det finns något som kallas "kaffemage".

Ha det bäst alla flashbackare!!

MVH/Christoffer
Citera
2007-08-25, 04:14
Medlem
henans avatar
Pröva koffeinfritt kaffe. Det är inte så stor smakskillnad.
Citera
2007-08-25, 04:14
Medlem
Först och främst prövar du att ta kaffe innan det har stått och gonat och blivit surt. Funkar inte det för dig får du helt enkelt be till gud att din mage repar sig.
Citera
2007-08-25, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henan
Pröva koffeinfritt kaffe. Det är inte så stor smakskillnad.

Det ska jag ta och göra! Det är koffeinet som torkar ut kroppen eller hur?

Kenneth: Prövade för en knapp timme sedan med en kopp nybrygt Gevalia kaffe, efter halva koppen så blev jag tvungen att springa på toaletten.

Tack för svaren!
MVH/Christoffer
Citera
2007-08-25, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kassikaggen
Det ska jag ta och göra! Det är koffeinet som torkar ut kroppen eller hur?

Kenneth: Prövade för en knapp timme sedan med en kopp nybrygt Gevalia kaffe, efter halva koppen så blev jag tvungen att springa på toaletten.

Tack för svaren!
MVH/Christoffer

Det var tråkigt att höra. Men det är inte koffeinet utan garvsyra och andra knepiga syror som bildas i kaffe som skojar med din kagge om jag inte är helt ute och cyklar.
Citera
2007-08-25, 05:57
Medlem
Svampfests avatar
Jag hade en period där jag ofelbart fick springa och sprutlackera toaletten direkt efter att jag dragit i mig en kopp kaffe tillsammans med morgonsnusen. Verkar nästan ha varit kombinationen av de två som spökade till det på något sätt..
Citera
2007-08-25, 08:40
Medlem
Gravity2s avatar
Garvsyran tas bort effektivt med bara ett par cl mjölk i kaffet
Blir mycket skonsammare, och för mig som måste dricka 10-15 koppar om dagen för att hålla mig vaken (Har grava sömnproblem) så var det som en gåva från gud med bara en liten skvätt mjölk i kaffet.
Prova!
Citera
2007-08-25, 11:52
Medlem
Elenhins avatar
Jag blir extremt dålig i magen av för svagt kaffe. När jag flyttat ner från Norrland till stockholmstrakten insåg jag rätt snart att ingen av mina nya vänner gjorde riktigt kaffe. Här nere gör dom nåt sorts té med kaffebönor som smaksättning. Jag dricker numera bara espresso när jag är ute och gör riktigt kaffe hemma. :P
Det är faktiskt riktigt kul att folk blir uppriktigt chockade när man säger att man ska ha en skopa till en kopp. Och då menar jag kaffekopp. Till en mugg måste man ha en och en halv.
Citera
2007-08-25, 12:08
Medlem
silverblues avatar
Ät en riktig stabil frukost först sen tar du kaffet en kvart-halvtimme efter. Kaffe på helt tom mage tar hårdare.
Citera
2007-08-25, 12:43
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Dricker du kaffet svart eller har du mjölk/grädde i?

Gravity: Vad kom först då sömnproblemen eller kaffe drickandet?
Koffein fungerar så att de blockerar mottagarna så "du-är-sömnig" kemikalierna inte kan tas emot så hjärnan aldrig blir tillsagt att du är trött.
Sändarna svarar då genom att producera och skicka mer och mer "du-är-sömnig" kemikalier för att kompensera koffeinets effekt.
Så när du inte dricker kaffe och koffeinet inte blockerar mottagarna blir de överösta av överdrivna mängder av de kemikalerna som säger att du är sömning = Du blir skit trött. Tar ett tag för sändarna at åter anpassa sig igen till normalt läge.
Citera
2007-08-25, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Dricker du kaffet svart eller har du mjölk/grädde i?

Gravity: Vad kom först då sömnproblemen eller kaffe drickandet?
Koffein fungerar så att de blockerar mottagarna så "du-är-sömnig" kemikalierna inte kan tas emot så hjärnan aldrig blir tillsagt att du är trött.
Sändarna svarar då genom att producera och skicka mer och mer "du-är-sömnig" kemikalier för att kompensera koffeinets effekt.
Så när du inte dricker kaffe och koffeinet inte blockerar mottagarna blir de överösta av överdrivna mängder av de kemikalerna som säger att du är sömning = Du blir skit trött. Tar ett tag för sändarna at åter anpassa sig igen till normalt läge.

Öhm... koffeinet vidgar blodkärlen, är det inte så?
Citera
2007-08-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenhin
Jag blir extremt dålig i magen av för svagt kaffe. När jag flyttat ner från Norrland till stockholmstrakten insåg jag rätt snart att ingen av mina nya vänner gjorde riktigt kaffe. Här nere gör dom nåt sorts té med kaffebönor som smaksättning. Jag dricker numera bara espresso när jag är ute och gör riktigt kaffe hemma. :P
Det är faktiskt riktigt kul att folk blir uppriktigt chockade när man säger att man ska ha en skopa till en kopp. Och då menar jag kaffekopp. Till en mugg måste man ha en och en halv.

Det hände mig också när jag flyttade söderut. Vänta tills du säger att man ska ha en skopa för pannan också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in