Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-26, 01:21
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Fiskarna (och fåglar) skulle äta varandra, grisarna skulle bli utplånade av rovdjur då vi är det ända som håller dem vid liv, samma sak gäller kossor och i princip alla boskapsdjur..

Och jag skulle påstå även vi är djur, men högst i närings kedjan.. Det naturen handla om, starkast överlever..
Men om vi säger att hela jordens befolkningn dvs. allt levande skulle utrotas då skulle det inte bli något mer lidande här sen. Tänk så många som vi räddar från att plågas till döden. I alla fall tills livet återuppstår, eller krashar ner på planeten då...
Citera
2007-08-26, 01:26
Medlem
Fittfittas avatar
Jag menar inte för att fiskarna, grisarna, hästarna, älgarna o.s.v hade blivit skonade från människan som anledning utan för att det finns mer lidande och ondhet än vad det finns lycka och godhet i världen. Människan är värst när det gäller att göra elaka och idiotiska saker med varandra. Krig, tortyr, dumma samhällssystem, falskhet, en otrolig egoism och sist men inte minst den förbannade religionen.
Citera
2007-08-26, 01:27
Medlem
Mt. Shastas avatar
Ja men fåglarna äter redan fiskarna.
Genom att människan försvinner så försvinner den starkaste grenen i näringskedjan, vi tar bara och ger inte för det mesta. Menar att människan inte specielt ofta blir uppätna av djur, går inte att jämföra med vad vi gör mot djuren. Även om vi nog håller många djurarter vid liv så känns det som det goda väger högre än det onda.
Citera
2007-08-26, 01:29
Medlem
Reoshis avatar
Definiera gott..

"Shiit, det går lite väl bra för människan! kanske borde slöa ner utveckling ett par miljoner år, lr?"

Vi är inte onda, inte ondare än något djur, vi har bara makt.
Citera
2007-08-26, 01:31
Medlem
Mt. Shastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Men om vi säger att hela jordens befolkningn dvs. allt levande skulle utrotas då skulle det inte bli något mer lidande här sen. Tänk så många som vi räddar från att plågas till döden. I alla fall tills livet återuppstår, eller krashar ner på planeten då...

Men samtidigt som vi tar bort lidandet så försvinner allt det vi uppskattar och tycker om med livet. Att leva är okej för det mesta annars skulle alla ta livet av sig. Eller har jag helt fel?
Citera
2007-08-26, 01:44
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mt. Shasta
Men samtidigt som vi tar bort lidandet så försvinner allt det vi uppskattar och tycker om med livet. Att leva är okej för det mesta annars skulle alla ta livet av sig. Eller har jag helt fel?
Precis så tycker jag, men däremot vill jag inte leva för evigt, vilket man nästan kan se allt liv som att det gör, men nu svamlar jag....
Citera
2007-08-26, 02:41
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Definiera gott..

"Shiit, det går lite väl bra för människan! kanske borde slöa ner utveckling ett par miljoner år, lr?"

Vi är inte onda, inte ondare än något djur, vi har bara makt.

Och det är makten som gör oss onda. Har du makt blir du ond. Vissa djurarter skulle naturligtvis inte överleva, medans andra skulle ökas.

Jorden skulle må bättre utan människan tror jag. Men jag kan inte se det som argument nog att döda nästan 7 Miljarder människor.

Svaret får nog bli att jag skulle kasta in handduken.
Citera
2007-08-26, 11:47
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Och det är makten som gör oss onda. Har du makt blir du ond. Vissa djurarter skulle naturligtvis inte överleva, medans andra skulle ökas.

Jorden skulle må bättre utan människan tror jag. Men jag kan inte se det som argument nog att döda nästan 7 Miljarder människor.

Svaret får nog bli att jag skulle kasta in handduken.

Det där var motsägelsefullt.. Att kunna styra 7 miljader människors öde är väl minst sagt makt? Och att sedan offra sig själv för dem skulle vara ondska?

"Ond" betyder att man endast agerar för sitt eget välbefinnande och att andra kan råka illa ut på vägen? Alla försöker bli "lyckliga" grejjen är att endel finner lycka i att hjälpa människor tex, känna uppskattning (precis som alla flockdjur). medans endel är lite mer ensamvarg och.. ja hur dem blir lyckliga kan jag inte redogöra för :P

men bottom line är att vi är "onda" oavsett, eller så är vi inte ond alls.
Citera
2007-08-26, 14:00
Medlem
Mt. Shastas avatar
Känns som vi börjar komma in på helt annat ämne men egentligen behöver man inte vara direkt "ond" för att förstöra jorden? Bara det att du nu har en dator påslagen just nu bidrar till global warming och att du bor i ett hus som man har fått bryta ner delar av naturen för att bygga.
Makt har vi alla men är det egentligen vad vi skulle kalla ondska?
Sen så finns det självklart människor förstör jorden mer än andra.
Citera
2007-08-27, 18:44
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag skulle offra mitt liv, även fast tanken om att få vara helt själv på jorden är ganska underhållande.
Citera
2007-08-30, 01:19
Medlem
En intresant fråga är om alla djur får fortsätta att leva då blir det ju inte helt ensamt.
Citera
2007-08-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SfinxBlackmage
En intresant fråga är om alla djur får fortsätta att leva då blir det ju inte helt ensamt.

Nej, man hade varit villebråd åt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in