Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
En svets köper man för att använda i många år, köp en 3fas 180 Amp MIG av
känt märke så kan du svetsa allt, och behöver inte köpa nån svets mer.
Iofs kan en inverter pinnsvets vara bra att ha sen när du blir rikare.
Hmm... Kostar väl runt 25 000?
För det andra: läs vad jag skrivit om mina åsikter om MAG tidigare!
TIG är överlägset MAG på alla områden utom hastighet, och det har knappast någon betydelse om man inte jobbar på ackord...
Dessutom så klarar du rostfritt och stål med samma grejer, bara att köpa andra trådar, till MIG/MAG måste du byta gas och greja...
Om du inte vet det, så är enda skillnaden på MIG och MAG vilken skyddsgas som används, antingen någon argonblandning, eller en koldioxidblandning.
Till TIG används ren argon, eller argon med ytterst lite blandgaser i, men det är överkurs på bilplåt!
En ren pinnsvets som klarar 3.25mm pinnar för hemmabruk 220 volt får du för 6-7000 ny, Kemppi eller Fronius alltså, men pinne skulle du ju ändå inte ha...
Nej mitt tips är att hyra om du inte kan lägga 7-8000 på en beggad TIG! En TIG kan du dessutom alltid svetsa pinne med också!
Ska du ändå köpa en, så är mitt tips en Kemppi 1500 Mastertig, en 220 volts pinne/TIG svets på 150 Ampere! vet inte riktigt vad de ligger på, men det finns ingen del av en bil du inte kan svetsa med den! Utom Alu då förstås!