• 1
  • 2
2007-08-22, 22:35
Medlem
warlocs avatar
Jag håller på att renovera en gammal bil och behöver svetsa lite i karossen (iaf enligt SBP). Är denna svets något att satsa på som hobbymekaniker som inte vill lägga för mycket pengar på utrustning?

http://www.jula.se/Butik/default.asp...dept_id=SE-210
Citera
2007-08-22, 23:16
Medlem
Det är ju den billigaste möjliga svetsen du kan hitta, och den kommer inte att duga till något annat än bilplåt, och svetskvaliteten kommer att bli bedrövlig, men den duger till bilplåt iallafall...

Jag skulle ha satsat på en beggad kemppi, esab eller fronius eller något, gärna en TIG istället för MAG, enligt mig, efter 4 års svetsutbildning och några års jobb som svetsare, så har jag kommit på att MAG inte ska användas av någon utan min utbildning!

Helt enkelt för att det är alldeles för lätt att bara trycka på knappen och spruta lite tråd som håler ihop plåtarna en stund, MEN utan att veta vad du gör, så har du ingen aning om hur svetsen är innuti, eller hur den bundit i plåtarna!

Till bilplåt är det en sak, eftersom den dels är så tunn att det binder väldigt lätt, men till grövre grejer krävs det mycket kunskap för att ställa in den riktigt! Och det blir aldrig samma kvalitet som med TIG eller pinne...

Förresten, kolla om du inte kunde hyra en maskin i någon månad! Blir nog billigare, du får en riktig svets med gas och allt, och så slipper du förvara den efter att du är färdig

/Rickard
Citera
2007-08-22, 23:42
Medlem
warlocs avatar
Tja, hyra/låna en riktig gassvets har varit upp för diskussion. Jag har en pinnsvets som jag testade med idag. Det resulterade i större hål och avsevärt mindre av den plåt jag skulle lappa med Går det att använda pinnsvetsen om jag kan komma över rätt elektroder?
Citera
2007-08-23, 12:10
Medlem
Krafses avatar
Den som du länkade till är troligtvis skit. Den verkar bara ha High/Low i strömstyrka, och sedan matningshastighet. Man bör kunna ställa in strömstyrkan betydligt finare, annars är det är som att köra sporthoj och bara kunna välja mellan ingen gas och full gas typ.. Men vad vet jag? Den kanske fungerar skitbra till tunnplåt? Man vet ju inte riktigt förrän man testar.
Citera
2007-08-23, 12:49
Medlem
Nej, pinne är nog inget vidare till sån tunn plåt, mina tips är TIG, TIG och TIG
Citera
2007-08-23, 14:26
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Powerhead
Nej, pinne är nog inget vidare till sån tunn plåt, mina tips är TIG, TIG och TIG
Den han länkade till var en mig/mag. Men du har rätt, tig ska tydligen vara bra, enligt vad jag har hört.

Edit: Äh, skit i det med pinnsvets, såg att han skrev det förut så..
Citera
2007-08-23, 17:05
Medlem
Test Ikels avatar
En svets köper man för att använda i många år, köp en 3fas 180 Amp MIG av
känt märke så kan du svetsa allt, och behöver inte köpa nån svets mer.
Iofs kan en inverter pinnsvets vara bra att ha sen när du blir rikare.
Citera
2007-08-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
En svets köper man för att använda i många år, köp en 3fas 180 Amp MIG av
känt märke så kan du svetsa allt, och behöver inte köpa nån svets mer.
Iofs kan en inverter pinnsvets vara bra att ha sen när du blir rikare.
Hmm... Kostar väl runt 25 000?
För det andra: läs vad jag skrivit om mina åsikter om MAG tidigare!

TIG är överlägset MAG på alla områden utom hastighet, och det har knappast någon betydelse om man inte jobbar på ackord...

Dessutom så klarar du rostfritt och stål med samma grejer, bara att köpa andra trådar, till MIG/MAG måste du byta gas och greja...

Om du inte vet det, så är enda skillnaden på MIG och MAG vilken skyddsgas som används, antingen någon argonblandning, eller en koldioxidblandning.

Till TIG används ren argon, eller argon med ytterst lite blandgaser i, men det är överkurs på bilplåt!

En ren pinnsvets som klarar 3.25mm pinnar för hemmabruk 220 volt får du för 6-7000 ny, Kemppi eller Fronius alltså, men pinne skulle du ju ändå inte ha...

Nej mitt tips är att hyra om du inte kan lägga 7-8000 på en beggad TIG! En TIG kan du dessutom alltid svetsa pinne med också!

Ska du ändå köpa en, så är mitt tips en Kemppi 1500 Mastertig, en 220 volts pinne/TIG svets på 150 Ampere! vet inte riktigt vad de ligger på, men det finns ingen del av en bil du inte kan svetsa med den! Utom Alu då förstås!
Citera
2007-08-23, 18:09
Medlem
OrgaZms avatar
Är inte TIG lite överdrivet för att svetsa rost? Vad jag vet är det just MIG/MAG som brukar användas till detta...men är ju ingen expert heller!
Citera
2007-08-23, 18:21
Medlem
Jag skrev det i början av tråden, men jag avrådde honom ändå för att köpa en MIG, eftersom de enligt mig inte skulle få användas av folk som inte är licensierade, eftersom saker med större påfrestningar än bilskärmar kräver extremt mycket av svetsaren när det gäller MAG, och därför är den ganska oanvändbar till annat!

Orsaken till att jag säger som jag gör om MIG/MAG är för det första att det är väldigt lätt att göra fel, men felet syns kanske inte om man inte vet hur det borde se ut, och NEJ det räcker inte att svetsen är någorlunda jämn och fri från porer för att den ska vara bra!

För det andra, som jag skrev föut, så är enda fördelen jag vet att man kan svetsa mycket fortare i industrin! Men här kommer vi till en skillnad, inom industrin finns det papper, s.k. WPS-blad, som säger exakt hur man ska ställa in svetsen för olika plåtar, och dessutom är ju folk där mycket mer kunniga!

Och dessutom, varför är TIG överdrivet?

Visst, han behöver inte den renheten han får, men den är väl igen nackdel, och, en TIG är knappast dyrare än en MIG/MAG av samma typ!

Jag tror att det finns alldeles för många myter om TIG i de svenska garagen...
Citera
2007-08-23, 23:18
Medlem
Test Ikels avatar
http://www.drift-underhall.se/includes/thumbnail.php?image=images/products/svets/duabmig183.jpg|640|640
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=362
Migsvets 3-fas av hög prestanda. För svetsning med eller utan skyddsgas. Försedd med fläcktkylning, överbelastningsskydd samt timer för punktsvetsning. Levereras med 3 meter slangpaket, reduceringsventil samt hjulset. En trefasmaskin av hög prestanda till ett fantastiskt pris. Passar industri, verkstad, entreprenad mm.

Teknisk data:
Nätspänning 400 VAC 3-fas
Svetsström 30-180 A
Antal effektlägen 7 st
Intermittens
- 20% 180 A
- 60% 118 A
Svetstråd 0,6-1 mm beroende av material
Trådrullens storlek 5-15 kg
Vikt 50 kg
5 375,- inkl. moms
--------------------------------
Där har du ett exempel på en lämplig svets för varje hem.
Den kan svetsa det mesta en vanlig snubbe kan vilja svetsa.
Citera
2007-08-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warloc
Jag håller på att renovera en gammal bil och behöver svetsa lite i karossen (iaf enligt SBP). Är denna svets något att satsa på som hobbymekaniker som inte vill lägga för mycket pengar på utrustning?

http://www.jula.se/Butik/default.asp...dept_id=SE-210

En kompis köpte en sån svets, och jag tycker den funkar hyfsat bra till tunnplåt.
En fördel är att det går att svetsa utomhus med flussfylld tråd, blir dock mycket
rök av den som blir jobbigt om man svetsar i bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in