Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-24, 10:13
Medlem
Megaforces avatar
Det beror ju också på var man skall svetsa. Är det bara på undersidan (t.ex. balkar) så behöver man inte använda tunn bilplåt utan kan använda lite tjockare karosseriplåt istället och det är mycket lättare att svetsa även med enkla svetsar.
Citera
2007-09-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warloc
Jag håller på att renovera en gammal bil och behöver svetsa lite i karossen (iaf enligt SBP). Är denna svets något att satsa på som hobbymekaniker som inte vill lägga för mycket pengar på utrustning?

http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=814389220&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-210005&dept_id=SE-210

Helt plötsligt är alla på flashback svetsproffs Tig är förbannat svårt om man jämför med mag och för att svetsa lite rost är tig en jävla överkurs.
kunde inte se vilken svets du länkade till men vet vilken du menar. den är väll 45 och 90 amp ströminställning. jag är inget svetsproffs med fin utbildning med 60 års erfarenhet men ja vet så mycke att den duger kanon till bilplåt och för att sbvettsa lite rost. har iaf alltid fungerat för mig. sen går den givetvis inte att jämföra med en svets för 20 000 men för lite hobbysvetsande duger den kanon. skönt å slippa gasen å kunna svetsa utomhus med.
Citera
2007-09-17, 16:00
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Powerhead
Orsaken till att jag säger som jag gör om MIG/MAG är för det första att det är väldigt lätt att göra fel,
Har jag inte märkt, personligen tycker jag mig är skitenkelt att köra med och hittills aldrig gjort en "kallsvetsning" och nej, tunn plåt är nog de jag svetsat minst och ja, jag har svetsat föremål som skulle klara flera tiotals ton vikt och har gjort de.
Citera
2007-09-17, 22:29
Medlem
jamesbondes avatar
Har svetsat mycket rost genom tiderna och anser att MIG/MAG är det självklara alternativet . . .
Citera
2009-02-17, 20:44
Medlem
michieffs avatar
så jävla larvigt att spekulera i att trådskaparen ska köpa maskiner för mer än 4000 kr för att kunna svetsa NÅGOT ÖVER HUVUDTAGET. Nu är det så att killen ska restaurera en bil och skriver utförligt i inlägget att han ska svetsa tunn bilplåt (1mm?) och jag ser ingen som helst anledning att man som nybörjare ska börja spekulera i proffsgrejer.

En svets är alltid en svets. På ej belastade grejor där man ska punkta dit plåt så räcker även den sketnaste svetsen (för mig iaf) eftersom det bara handlar om något som ska sitta fastpunktat. Sedan ska man självklart veta vad man håller på med men övar man en del och får kläm på hur man gör för att få dit punkter så ska det inte vara något som helst problem med en no-gassvets och flusstråd.

alltid lika märkligt när man drar upp tips på prylar. Finns alltid nån jeppe som MÅSTE köra en porsche, något annat går ju liksom inte att köra. Han kan därför inte rekommendera något annat än just porsche.
Citera
2009-02-17, 21:13
Medlem
Prostreet32s avatar
OMG! 2 år gammal tråd ungefär!

Fast ska själv köpa mig en billig svets, men blir nog en beg. esab miggy eller liknande.
Citera
2009-02-18, 10:57
Medlem
Man behöver inte en svets för att laga rost. Finns ju både lödtenn, spackel och bondo.

Skall man tvunget ha en svets för extremt lite jobb rekomenderar jag en beg. TIG. Vill man sedan reta gallfeber på svetsare så kan man faktiskt använda sig av pulver (både svetspulver och pulver för termisk sprutning fungerar), och erhålla extremt hög kvalitet på svetsen.
Citera
2009-02-18, 17:31
Medlem
Mig/mag

En Esab 3-fas MIG/MAG brukar vara riktigt bra om man ska svetsa ofta, men ska man bara punkta lite går det nog bra med en billigare svets.
Citera
2009-02-18, 17:41
Medlem
Onkel Gagels avatar
Jag köpte mig denna svets och är mer än nöjd med den, var lite tveksam då det var en 240v-maskin men det märks inte, bränner ihop 3mm som inget.

http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/?artnr=6108150
Citera
2009-02-18, 17:41
Medlem
warlocs avatar
Jag (TS) lever än och tycker bara det är kul att någon tar sig tid att svara och vem vet, det kanske finns fler som funderar på att köpa billig svets för hempul.
För min del slutade det med att jag lånade en MIG/MAG på en firma över en helg mot lite fikabröd så det löste sig. Bilen fick jag lov att sälja till förmån för en pendlarbil. Volvo 740. Den har jag svetsat i nytt golv i med pinn-svets. Funkade också.
Citera
2009-02-18, 17:45
Medlem
Tigerkakans avatar
Titta efter en beg MIG/MAG maskin det är bästa valet för bilsvets

TIG är det några som spekulerat om här men det är kasst på just bilsvets.
Varför??
Jo därför att på en bil jobbar man i trånga utrymmen och med MAGen är det så enkelt att med 1 hand göra allt
TIGen krävs ju 2 händer och ett bekväm arbetsställning.

Sök på typ Blocket som sagt efter begagnade maskiner.

Billigt skräp från typ Biltema och Jula funkar men det finns en anledning till att dom är billiga....Billiga komponenter går hux flux sönder och det är jävligt irriterande då man jobbar på bilen en helg!!

Driver själv en mekanisk verkstad och prövat det mesta i fabrikat
Just nu är även ESAB skit tyvärr!
Citera
2009-02-18, 18:50
Medlem
Tigerkakan:
Citat:
Driver själv en mekanisk verkstad och prövat det mesta i fabrikat
Just nu är även ESAB skit tyvärr!

Allt med svetsning har med 3 saker att göra:

1. Köp kvalitet. En bra mig/mag kostar 80000.

2. Kylning är viktigt! Det är värmen i aggregatet som förstör det! Många maskiner har idag kylning. Men det är inte helt fel att se till att den fungerar bra.

3. Service. Tro det eller ej, men man måste faktiskt underhålla maskinen.

Följer du detta kommer du kunna svetsa 14 timmar om dagen månad ut och månad in. Det har jag sett bevis på.
Senast redigerad av Räserfläns69 2009-02-18 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in