2009-09-30, 12:27
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är väl bra att ha intressen! Kan ha lite svårt dock för män som samlar på dolkar och samurajsvärd eller har hemmet fullt av Nazireplikor.
Lite självbevarelsedrift får man ju ha...
Lite självbevarelsedrift får man ju ha...
Trots att jag äger fyra samurajsvärd måste jag erkänna att din teori stämmer. Men jag måste vidareutveckla det här.
Enligt mina erfarenheter är svärdens autenticitet avgörande när man försöker utröna ägarens mentala tillstånd. En person som spenderar mycket pengar på sina svärd har troligen en vettig orsak till att äga dem. Som ett genuint intresse för koryu bujutsu, historia eller konst. Men det det är tyvärr inte så simpelt att graden av mental hälsa sjunker parallellt med vapnets pris.
Jag har god anledning till att äga mina svärd då jag tränar en kampsport där svärdstrid är en viktig komponent och jag gärna vill ta del av alla dess komponenter för att kunna ta till mig de traditioner som jag generöst får ta del av och i utbyte sprider vidare, fullt ut. Men mina svärd är inte särskilt sofistikerade då de inte är smidda av vikt stål.
Man måste ha med ägarens finansiella situation i beräkningen. Det är inte så svårt för en sadistisk våldsdyrkande mångmiljonär att köpa en stor samling shinken gatana från Edo-perioden trots att han vet så lite om dem att han inte skulle ha haft en aning om vad jag just sa. Man kan inte se de fina lagrena av vikt tamahagane på mina klingor. Men med tanke på att jag brukar tvätta mig med diskmedel och mina joggingskor är av märket Adibas och köpte vid ett marknadsstånd där man också kunde köpa laserpennor och piratkopierade filmer är det helt ok, då det är i proportion till mina finansiella medel.
Några frågor?