Citat:
Ursprungligen postat av saifo
Herr Ordförande:
Jag har inte sagt att jag är som hästens mamma, däremot har jag sagt att skaffa häst medföljer ungefär samma ansvar som medföljer när man får ett barn på halsen. Det står till och med i vår lag att en hästägare måste se till att hästen mår bra och att den tas väl hand om, då ska man väl följa det som står? För att förtydliga det jag skrivit så menar jag då inte att jag tar hand om min häst endast för att det står i lagen, utan för att han (hästen) som jag nämnde nyss, är min livspartner och någon som jag tycker om att umgås med och pyssla med, precis som vissa män tycker om att stå och putsa på sina bilar och tillbringa timmar i garaget mekandes med bilarna.
Varje människa har sina intressen och man kan inte förstå passionen för det intresset så länge man själv inte delar det. Jag ser med samma ögon på mäns bilmekande, tv-/dataspelande o dyl. som du och jumpcut ser på människors hästintresse, just för att vi inte delar samma intressen.
För det första så håller jag med dig om att en partner som ställer ultimatum av typen "X eller mig" normalt inte är något att ha. Däremot så väcker dina olika uttalanden som jämför hästar med människor en viss känsla av obehag hos mig, och troligen andra också. Jag skulle aldrig någonsin kunna beskriva ett djur som en livspartner eller bästa vän, eller jämföra känslor för ett djur med de för människor. Uppenbarligen finns det andra, typ du, som ser annorlunda på det hela, men det är just denna aspekt av hobbyn som är grymt avtändande för mig. Det handlar inte om att jag är egoist eller avundsjuk på tidsåtgången för en hobby, utan om att jag föredrar partners med en förhållandevis liknande syn på livet som jag.