Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Jag tycker faktiskt det är sexigt med människor som snöar in på grejer. Inte FÖR mycket givetvis, men att ha en passion för något, det är hett.
Det talar om för mig att det är en person som värdesätter sig själv och sina intressen och inte bara hakar på andra.
Är personen korkad på alla andra områden utom sin hobby (som till exempel riktigt inbitna bilkillar från mindre städer har en tendens att vara), så är det en annan grej. Allmänbildning PLUS ett eget specialintresse är det ultimata.

Du har så rätt. Det är ordvalet; jag lägger 'snöa in' bortom 'passion' på skalan, det är för mig när det gått över rimliga gränser och blivit besatthet. Just att snöa in är alltså för mig liktydigt med att oreflekterat gå omkring med matrester mellan sina oborstade tänder, för ingenting annat fångar uppmärksamheten.
Rimligt brinnande intresse är något positivt, oavsett om föremålet är ekonomiska teorier, eller bilvård. Men det finns en begränsning, det ska vara något som ligger utanför jaget. En snubbe som har sig själv som hobby; att spegla sig, föna håret och gå på gymet för att kunna beundra sig själv... det är avtändande på riktigt. Å andra sidan gick jag väl i cirkel nu; han har ju snöat in i sig själv då