Det finns väldigt många sidor av det här. Kan skumma igenom de som jag observerat...
Först så slås man naturligtvis av avsaknaden på utveckling i dessa kulturer, deras bakåtsträvande, deras kontinuerliga anammande av uppenbart självdestruktiva religioner och styrelseskick... Ja, den biten som man logiskt nog pusslar ihop som "vilka idioter", sanningsvärdet i de observationerna tål ju att diskuteras men hur man än vrider och vänder på det så är ju detta vad man ser, eller hur? Sen kan man dra upp att muslimerna minsann uppfann den moderna astronomin och annat, men det var ju inte ett samarbete alla araber emellan, lika lite som att alla vi i väst är klyftiga nog att konstruera en rymdfärja.
Det var en del. En annan del är ju att man ofta får uppfattningen av dessa folkslag som mer primitiva då man kommer i kontakt med dem här i Sverige, just deras sätt att vara och deras attityd ringer en del varningsklockor hos många.
Här har vi nu skapligt subjektiva bedömningar, men de vetenskapliga bevis som finns är jätteluddiga och går att bortförklaras med både dittan och dattan om man så vill. Det är allmänt fastslaget att Nordvästeuropa, Nordamerika och Ostasien har de högsta snitt-IQna i världen, Asien leder en bit över oss för övrigt. Afrika ligger i botten.
Några förklarar detta med rasliga skillnader, andra finner ett samband mellan näringsintag och intelligens vilket skulle kunna förklara afrikanernas dåliga resultat. Några säger att testerna som användes var utformade för västvärlden...
Angående näringen och intelligensen så pekar många på att afroamerikaner med högre levnadsstandard har högre snitt-IQ, men de har också lägre snitt-IQ än vita i USA, och därtill har de i 99% av fallen vita inblandade i familjen.
Detta har för övrigt debatterats kraftigt i I&I-forat så vitt jag vet, men nu är såna här trådar inte poppis där eftersom det blev lite för mycket gnäbbande.
Nu har jag blivit något partisk i frågan, men jag vet att det finns väldigt bra svar mot dessa kanske smått naiva föreställningar, så någon mer insatt får gärna fylla på och komplettera. Då jag åsiktsmässigt befinner mig i ett inte-vidare-påläst stadie så kanske jag är helt fel ute, men dessa saker är sånt som slagit mig och jag antar då att dessa grejer surrar i tankarna på olika rasister och andra förespråkare för raslig segregation.
Kanske ska tillägga att jag inte är någon rasist i den bemärkelsen att jag springer ut på stan och spöar upp invandrare eller ser ner på folk med annat ursprung, men jag ser helst att man går till botten med huruvida en ras är smartare än en annan... Vi vet ju redan att östafrikanska raser är bättre än oss på att springa, så varför inte?