Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Japp, här länk till sidan så du inte tror att jag ljuger.
http://www.noaksark.redcross.se/nyhe...sbrev_1-05.htm
Och artikeln heter:
Nytt genetiskt samband till naturligt motstånd mot hiv
Läs och begrunda. Och ska du verka beläst så kan du väl iaf ha lite mer på fötterna.
/mvh Ikh
Huruvida jag verkar beläst eller inte lämnar jag till dig, jag frågade om du hade en källa till ditt påstående. Tack för länken.
Efter att ha begrundat artikeln kan jag konstatera att du överdriver betydelsen av genen då den inte alls, som du påstår, är den gen som styr mottagligheten, således är det inte ett
"talande exempel". Den gen du talar om är en gen som tillverkar proteiner för att binda till den gen som är nödvändig för att HIV ska kunna infektera en cell.
Artikeln redovisar skillnader för mottaglighet inom de etniska grupperna och att ju fler kopior av genen man har desto större motståndskraft har man mot smitta. Afroamerikanerna hade i genomsnitt flest av dessa kopior. Däremot beskriver man något tvetydigt att smittorisken är lika hög som hos européerna som hade i genomsnitt två kopior, men man redovisar inte denna motsättning i sin egen forskning?
För övrigt kanske du själv ska begrunda artikeln och lära dig att läsa innantill då forskningen skett med människor som är européer, sydamerikaner och afroamerikaner, alltså inte afrikaner som du påstår.