2007-08-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Med rätt krämer kan afrikaner mycket väl bo i det kalla nord, och med AC så kan vi bo i Afrika.
Ta nu och ring upp ditt alkoholiserade vrak till mor och fråga hur många gånger hon egentligen tappade dig i golvet.

"Krämer" för att bo i Norden?? Vita människor som måste ha AC, men inte svarta? Argument som tagna ur en white trash-familjs middagsdiskussioner.
Citera
2007-08-24, 01:06
Awaiting Email Confirmation
tycker det är för mkt, men kan inte göra nått åt det annat än rösta.
Citera
2007-08-24, 01:09
Medlem
ikhs avatar
Citat:
I så fall vill jag nog beteckna dej som "rasmedveten" snarare än rasist.

Ditt argument låter ju ganska resonabelt, men med dagens högteknologiska värld så är våra biologiska tillkortakommanden i olika klimat ganska lätt avhjälpta. Med rätt krämer kan afrikaner mycket väl bo i det kalla nord, och med AC så kan vi bo i Afrika.
Visst är det så, men för en rasist/rasmedveten/nationalsocialst så är inte det ett alternativ då det i praktiken innebär att man utsätter folket för en rasblandning. Och kan därmed inte garantera en homogen folkstam. Sen finns det ju en faktor till, och det är att genom att blanda folkslag så överförs gener som är bra i vissa delar av världen, men kanske inte alls lika attraktiva i andra delar av världen, och vissa gener är inte alls bra någonstans i världen. Ett talande exempel på dessa gener är den gen som styr över hur mottagliga vi är för HIV/AIDS, en sydamerikan löper en väldigt liten risk att smittas om man jämnför med en afrikan, så i det fallet skulle sydamerikanen löpa risk att förlora på att avla med en afrikan, då den negativa genen (den med ökad risk för hiv) inte är resesiv. Medans andra gener kan verka positivt för alla.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-24, 01:55
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Visst är det så, men för en rasist/rasmedveten/nationalsocialst så är inte det ett alternativ då det i praktiken innebär att man utsätter folket för en rasblandning. Och kan därmed inte garantera en homogen folkstam. Sen finns det ju en faktor till, och det är att genom att blanda folkslag så överförs gener som är bra i vissa delar av världen, men kanske inte alls lika attraktiva i andra delar av världen, och vissa gener är inte alls bra någonstans i världen. Ett talande exempel på dessa gener är den gen som styr över hur mottagliga vi är för HIV/AIDS, en sydamerikan löper en väldigt liten risk att smittas om man jämnför med en afrikan, så i det fallet skulle sydamerikanen löpa risk att förlora på att avla med en afrikan, då den negativa genen (den med ökad risk för hiv) inte är resesiv. Medans andra gener kan verka positivt för alla.

/mvh Ikh
Den enda forskningsrapport jag kunnat hitta redovisar genetisk mottaglighet för HIV där endast vita människor ingått i undersökningen. Har du källa till dina påståenden om kontrasten mellan afrikaner och sydamerikaner läser jag gärna den. Däremot löper kvinnor generellt större risk för att smittas av HIV-infektion, förmodligen på grund av det större området blottade och känsliga slemhinnor.
Situationen med HIV och AIDS i Afrika beror i första hand på fattigdom och okunskap.
Citera
2007-08-24, 02:15
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Den enda forskningsrapport jag kunnat hitta redovisar genetisk mottaglighet för HIV där endast vita människor ingått i undersökningen. Har du källa till dina påståenden om kontrasten mellan afrikaner och sydamerikaner läser jag gärna den. Däremot löper kvinnor generellt större risk för att smittas av HIV-infektion, förmodligen på grund av det större området blottade och känsliga slemhinnor.
Situationen med HIV och AIDS i Afrika beror i första hand på fattigdom och okunskap.
Japp, här länk till sidan så du inte tror att jag ljuger.

http://www.noaksark.redcross.se/nyhe...sbrev_1-05.htm
Och artikeln heter:
Nytt genetiskt samband till naturligt motstånd mot hiv

Läs och begrunda. Och ska du verka beläst så kan du väl iaf ha lite mer på fötterna.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-24, 02:51
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Japp, här länk till sidan så du inte tror att jag ljuger.

http://www.noaksark.redcross.se/nyhe...sbrev_1-05.htm
Och artikeln heter:
Nytt genetiskt samband till naturligt motstånd mot hiv

Läs och begrunda. Och ska du verka beläst så kan du väl iaf ha lite mer på fötterna.

/mvh Ikh
Huruvida jag verkar beläst eller inte lämnar jag till dig, jag frågade om du hade en källa till ditt påstående. Tack för länken.

Efter att ha begrundat artikeln kan jag konstatera att du överdriver betydelsen av genen då den inte alls, som du påstår, är den gen som styr mottagligheten, således är det inte ett "talande exempel". Den gen du talar om är en gen som tillverkar proteiner för att binda till den gen som är nödvändig för att HIV ska kunna infektera en cell.

Artikeln redovisar skillnader för mottaglighet inom de etniska grupperna och att ju fler kopior av genen man har desto större motståndskraft har man mot smitta. Afroamerikanerna hade i genomsnitt flest av dessa kopior. Däremot beskriver man något tvetydigt att smittorisken är lika hög som hos européerna som hade i genomsnitt två kopior, men man redovisar inte denna motsättning i sin egen forskning?

För övrigt kanske du själv ska begrunda artikeln och lära dig att läsa innantill då forskningen skett med människor som är européer, sydamerikaner och afroamerikaner, alltså inte afrikaner som du påstår.
Citera
2007-08-24, 04:32
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Efter att ha begrundat artikeln kan jag konstatera att du överdriver betydelsen av genen då den inte alls, som du påstår, är den gen som styr mottagligheten, således är det inte ett "talande exempel". Den gen du talar om är en gen som tillverkar proteiner för att binda till den gen som är nödvändig för att HIV ska kunna infektera en cell.

Ja men det innebär väl att man är immun. Om inte viruset kan tränga in i en cell, dör viruset. Immunitet innebär ju inte att viruset aldrig kommer in i blodomloppet. Det kommer in, men kan inte etablera sig innan det dör. Ungefär som influensavaccin fungerar, det hindrar inte att man får viruset i sig; istället hindras det att etablera sig. Dock i artikeln så ges ingen 100%ig garanti för att inte bli smitta (i analogi med flunsavaccin), det var kanske det du menade.
Citera
2007-08-24, 06:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Ta nu och ring upp ditt alkoholiserade vrak till mor och fråga hur många gånger hon egentligen tappade dig i golvet.

"Krämer" för att bo i Norden?? Vita människor som måste ha AC, men inte svarta? Argument som tagna ur en white trash-familjs middagsdiskussioner.

Jahadu, trevlig samtalston. Min mor är död sedan några år, men var aldrig så mycket för att dricka alls. Du kanske dömer andra efter din egen situation?

Och som sagts i en annan tråd, de som anklagar andra för att vara white trash - de är nog det själva.

Till skillnad från dej som läser dej till allt du vet från märkliga hemsidor, så känner jag afrikaner. Väldigt väl. Så jag vet vilka krämer som de behöver för att stå ut med vårt klimat.

Idiot.
Citera
2007-08-24, 06:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:

/mvh Ikh

Jodå. Jag förstår din ideologiska motivation, även om jag är av rakt motsatt uppfattning. Jag anser att "ras"-blandning är positivt och till gagn inte bara för populationen här uppe, utan för hela mänskligheten.

En liknelse: De japanska mästarsmederna som skapade svärd som är berömda över hela världen har olika tekniker för att blanda olika hårda stållegeringar - och ju mer blandat - desto starkare och förnämligare svärd.
http://home.earthlink.net/~steinrl/laminate.htm

Vad jag menar är att mänskligheten blir starkare av att både spridas och utvecklas lite från varandra - och sedan - åter igen blandas, för att senare spridas - i en evig cykel.

När det gäller HIV-mottaglighet, så har jag också läst om vissa afrikanska kvinnor, prostituerade, som har oskyddat sex med HIV-smittade - utan att själva smittas. Nu vet jag inte om det är någon särskild gen som gör att de inte alls kan smittas, men det är troligt. DEN genen vore väl bra att få in i familjeträdet?
Citera
2007-08-24, 06:33
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
När det gäller HIV-mottaglighet, så har jag också läst om vissa afrikanska kvinnor, prostituerade, som har oskyddat sex med HIV-smittade - utan att själva smittas. Nu vet jag inte om det är någon särskild gen som gör att de inte alls kan smittas, men det är troligt. DEN genen vore väl bra att få in i familjeträdet?

Ja, det är det enda fallen jag (som lekman) hört talas om, av vad som ter sig vara "100%ig resistens."
Citera
2007-08-24, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Du verkar fästa stor vikt vid intelligens. Jag skulle vilja se en vetenskaplig rapport i vilken man undersöker genomsnittliga intelligenskvoten hos gruppen "rasister" och jämför med genonsittsbefolkingen. Ingen av de mest skärpta personer jag känner är rasister, istället och utan undantag uttalade antirasister. Däremot har bristande mental förmåga varit ett högst utmärkande drag hos många (om inte alla) rasister jag pratat med. Det händer tyvärr aldrig numer då jag rör mig mest i akademiska kretsar.
haha, så jävla fel. att du inte får höra rassesnack i dina akademiska kretsar kanske beror på att de vill bevara sitt rykte?
Enligt min erfarenhet är det mina skärpaste polare som är rasister, eller iaf främflingsfientliga.
Citera
2007-08-24, 09:25
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Huruvida jag verkar beläst eller inte lämnar jag till dig, jag frågade om du hade en källa till ditt påstående. Tack för länken.

Artikeln redovisar skillnader för mottaglighet inom de etniska grupperna och att ju fler kopior av genen man har desto större motståndskraft har man mot smitta. Afroamerikanerna hade i genomsnitt flest av dessa kopior. Däremot beskriver man något tvetydigt att smittorisken är lika hög som hos européerna som hade i genomsnitt två kopior, men man redovisar inte denna motsättning i sin egen forskning?

För övrigt kanske du själv ska begrunda artikeln och lära dig att läsa innantill då forskningen skett med människor som är européer, sydamerikaner och afroamerikaner, alltså inte afrikaner som du påstår.
Då hela texten i stort är en enda felaktighet och bygger på en stor oförståelse runt biologi så tänker jag inte bemöda mig med ett ingående svar, utan nöjer mig med att rätta fel och hänvisa till ovan skrivna trådar.

1. Afroafrikaner är afrikaner födda i USA, och här därför ingen större mätbar skillnad rent genetiskt, och är därför inget annorlunda som mätgrupp än Afrikaner födda i Afrika.

2. Inget binder mot någon gen, utan det hela handlar om virusets möjlighet att binda mot vita blodkroppar, och de två gener som man identifierar arbetar aktivt mot att viruset ges möjlighet att binda mot blodkroppen och därigenom infektera den. Den ena reducerar eller helt tar bort ett äggviteämne på blodkroppen, och den andra styr produktionen av ett protein som agerar antagonist, dvs att den tävlar om att binda mot äggviteämnet och på så vis hindrar viruset att binda mot blodkroppen och därigenom infektera den.

/mvh Ikh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in