• 5
  • 6
2010-07-25, 02:02
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tänk också på att du som cyklist måste lämna företräde för gående vid övergångsställen!
http://goteborg.trafiken.nu/Trafiken...ge.aspx?id=271
Har själv varit nära att köra på en gubbdjävel som cyklade över ett övergångsställe. Han hytte med näven och skrek och jag skrek tillbaka att "jag har företräde din idiot" och gubben skrek "är du blind, det är övergångsställe". Det är rätt okänt bland de flesta hur reglerna ser ut.
Citera
2010-07-25, 02:27
Medlem
CureMes avatar
Har en polare som körde på en cyklist som cyklade över ett övergångsställe, men bilisten ansågs vållande trots att cyklisten skall ge företräde, bilisten skulle visat större aktsamhet och hänsyn till den oskyddade.
Citera
2010-07-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Har själv varit nära att köra på en gubbdjävel som cyklade över ett övergångsställe. Han hytte med näven och skrek och jag skrek tillbaka att "jag har företräde din idiot" och gubben skrek "är du blind, det är övergångsställe". Det är rätt okänt bland de flesta hur reglerna ser ut.

Du har inte företräde, oavsett vad du säger. Skillnad på företräde och att andra har väjningsplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Har en polare som körde på en cyklist som cyklade över ett övergångsställe, men bilisten ansågs vållande trots att cyklisten skall ge företräde, bilisten skulle visat större aktsamhet och hänsyn till den oskyddade.

Läs ovan, finns INGET i trafiken som heter företräde, eller för den skullen rättighet. Bara skyldigheter och väjningsplikt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in