• 1
  • 2
2007-08-22, 13:19
Medlem
litenbondes avatar
Hej, Ska ta det här så genomgående som möjligt så man kan få ett bra svar

Jag körde 10 km/h under högsta tilåtna hastighet på en 50 km väg. När jag kommer till ett övergångställe i en korsning så ser jag en mopedist som åker på en korsande cykelväg och närmar sig.
Innan övergångstället så saktar hon in ganska mycket så jag tror hon ska stanna. när ajg är cirka 10-15 meter från övergångstället så börjar hon accelerera igen utan att se eller göra något för att kontrolera att gatan är fri (detta har hon även erkänt att hon inte gjorde).
Jag blir då tvungen att tvärnita men trots det träffar jag henne i VÄLDIGT låg fart. hon välter då och endast trampan böjs och hennes ben gjorde lite ont sa hon. Jag gick då ur bilen och gjorde allt man ska som jag vet att man är skyldig till att göra och hjälper henne hem med mopeden efteråt.
Eftersom man skämdes lite så hjälpte man till med att lämna in mopeden på lagning.
Till problemet hör nu att att familjen till tösen tyckte att vi skulle betala deras reparation eftersom enligt dem (som inte sett olyckan) ansåg att det var helt mitt fel. Detta vägrade då vi och det har nu gått till en polisanmälan där jag ska fylla i skaderapport.

Nu är frågan, Är detta juridiskt mitt fel att olyckan inträffade eller kan jag ta det lugnt ?

Antar att det inte kommer bli några altför stora konsekvenser även om jag är skyldig men för mig har det mer blivit en princip sak om vem som agerade fel i situationen.
Citera
2007-08-22, 13:27
Medlem
Vad det låter som är ju att det är en slags tvistefråga? Fanns det några vittnen på platsen? Om inte skulle väl ord mycket väl stå mot ord, och då hon själv erkänt muntligt till dig att hon inte såg sig om samt körde över ett övergångsställe med ett motorfordon så borde det ju väga till din favör?

Är inte värst juridisk kunnig, så piska mig inte.
Citera
2007-08-22, 13:31
Medlem
rätta mig om jag har fel men när vart det tillåtet att åka moped på ett övergångsställe?

*edit: AlexGotAGun han före.
Citera
2007-08-22, 13:32
Medlem
Not_mes avatar
Du är inte skyldig att väja för cyklister och mopedister som kommer på en cykelöverfart, såvida det inte var vid ett övergångsställe där du svängt in och korsat cykelöverfarten.

Många mopedister och cyklister tror att bilister är skyldiga att göra detta i och med att zebralagen finns för fotgängare.

Jag tror ingenting kommer att hända juridiskt, det klassas nog bara som olycka helt enkelt. Däremot kan du ju vara lite schysst och var med och betala reparationerna, som en sorts good will helt enkelt.
Citera
2007-08-22, 13:39
Medlem
Vädurs avatar
...eller så kan du se om jäntan som kör motorfordon på övergångställe gjort märken i fronten på din bil, och via ditt försäkringsbolag kräva att hon eller förmyndare betalar dina reparationskostnader.

Kör hon moped på övergångsställe, och dessutom fräser rakt ut i vägen framför dig utan att se sig för, så förtjänar hon en större näsbränna än att betala sina egna reparationer. Hon kunde ha orsakat en riktig olycka om du väjt undan och frontat eller kört på någon annan trafikant.
Citera
2007-08-22, 13:58
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Jag tror ingenting kommer att hända juridiskt, det klassas nog bara som olycka helt enkelt. Däremot kan du ju vara lite schysst och var med och betala reparationerna, som en sorts good will helt enkelt.

vi tänkte faktiskt vara vänliga i detta fall. Ända till hennes far var vänlig nog att hota med polisanmälan så det blir det inte tal om längre.
Citera
2007-08-22, 14:01
Medlem
MrOaikis avatar
"10 km/h under högsta tilåtna hastighet på en 50 km väg"

Du körde alltså 40 km/h?
Citera
2007-08-22, 14:02
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
...eller så kan du se om jäntan som kör motorfordon på övergångställe gjort märken i fronten på din bil, och via ditt försäkringsbolag kräva att hon eller förmyndare betalar dina reparationskostnader.

Kör hon moped på övergångsställe, och dessutom fräser rakt ut i vägen framför dig utan att se sig för, så förtjänar hon en större näsbränna än att betala sina egna reparationer. Hon kunde ha orsakat en riktig olycka om du väjt undan och frontat eller kört på någon annan trafikant.

problemet med det är att jag inte är säker på om jag gav falsk info med mopeden. Det är en cykel som när man trycker ner en spak växlar till moped. Har ingen aning om vad det klassas som.
Troligtvis kommer vi kräva ersättning tack vare en riktigt liten "bukla" (stavningen?) som hon gjorde när hon landade på bilen
Kommer jue ändå gå på cirka 5 k :-

I vart fall känns det lite bättre nu men antar att man får se vad som händer senare
Citera
2007-08-22, 14:25
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
vi tänkte faktiskt vara vänliga i detta fall. Ända till hennes far var vänlig nog att hota med polisanmälan så det blir det inte tal om längre.

Aha... Nej, då hade jag också blivit jävligt avigt inställd till dem...
Citera
2007-08-22, 14:34
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
"10 km/h under högsta tilåtna hastighet på en 50 km väg"

Du körde alltså 40 km/h?

japp inser jag kunde skriva det istället men lät något mattesnille få chansen att "skina" istället
Citera
2007-08-22, 14:41
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
japp inser jag kunde skriva det istället men lät något mattesnille få chansen att "skina" istället
Jag finner det intressantare att veta att du körde 10km/h mindre än vad du tilläts köra. Då har du ju gjort vad du ska innan krocken.
Nu vet vi att du är en ansvarsfull förare.
Citera
2007-08-22, 14:55
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

Trafikförordningens 6 kap, 6 §:
Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Givetvis har du ingen skyldighet att stanna för cyklister/mopedister som är på väg mot en cykelöverfart. Däremot är du skyldig att sakta ner för att undvika olycka om personen redan befinner sig på överfarten. Hur långt ut uppskattar du att hon kommit när kollisionen inträffade? Är hon i mitten/på vänster sida när ni krockar finns det risk för att även du kan ha gjort fel.

Trafikförordningens 3 kap, 61 §, andra stycket
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

Ett liknande fall har tagit upp i Hovrätten för Västra Sverige. Där framkom att en förare som hållit 45 km/h och krockat med cyklist inte varit vårdslös eller agerat felaktigt i övrigt. Målnummer: B4636-00, Hovrätten för Västra Sverige. Sök här: http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in