2007-09-05, 15:43
Medlem
litenbondes avatar
För att avsluta tråden så fick jag ett brev idag från försäkringsbolaget som säger att de kommit fram till att jag var vållande till olyckan och kommer få vänta på motpartens krav.
Även om jag verkligen inte håller med om deras beslut får jag acceptera betala och eventuellt bli av med körkortet.
tråkigt men sant
Citera
2007-09-06, 01:50
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Detvadejävligaste. Tack för uppföljningen. Många är dåliga på det.
Citera
2007-09-06, 02:35
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
För att avsluta tråden så fick jag ett brev idag från försäkringsbolaget som säger att de kommit fram till att jag var vållande till olyckan och kommer få vänta på motpartens krav.
Även om jag verkligen inte håller med om deras beslut får jag acceptera betala och eventuellt bli av med körkortet.
tråkigt men sant

Ja nu har ju försäkringsbolaget ingenting med ditt körkort att göra. Visst får du betala men om Länsstyrelsen återkallar ditt körkort eller inte baseras på domar, inte försäkringsbolags åsikter.
Citera
2007-09-06, 09:49
Medlem
w84funs avatar
Men visst kan du överklaga? Boka tid hos en advokat och sätt dit dem! Antagligen var pappans motivering finare skriven än din....
Citera
2007-09-06, 12:24
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Men visst kan du överklaga? Boka tid hos en advokat och sätt dit dem! Antagligen var pappans motivering finare skriven än din....

Har just nu inget intresse av att överklaga för jag vill bara att detta ska bli klart så jag kan gå vidare i livet och aldrig mer träffa denna jobbiga WT familj.
Skulle det inträffa att de kräver för mycket enligt mig kommer jag dock garanterat dra det här vidare.
Tills vidare inväntar jag deras krav och hoppas att de snubblar nerför en trappa på väg någonstans .
Citera
2007-09-06, 12:25
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja nu har ju försäkringsbolaget ingenting med ditt körkort att göra. Visst får du betala men om Länsstyrelsen återkallar ditt körkort eller inte baseras på domar, inte försäkringsbolags åsikter.

Okej. Gör mig faktiskt gladare att veta

Tackar
Citera
2007-09-06, 12:54
Medlem
wises avatar
Citat:
tråkigt men sant

Motpartens krav? Alltså, de kan väl inte kräva något annat än självrisk sålänge det inte finns en fällande dom angående vårdslöshet i trafk/rattfylleri/olovlig körning etc. Praxis är ju att försäkringsbolaget betalar det andra bolaget, sen om det leder till en polisanmälan + åtal + fällande dom så får försäkringsbolaget regressrätt att kräva tillbaka hela kostnaden av skadevållaren.
Citera
2007-09-06, 15:36
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Har just nu inget intresse av att överklaga för jag vill bara att detta ska bli klart så jag kan gå vidare i livet och aldrig mer träffa denna jobbiga WT familj.
Skulle det inträffa att de kräver för mycket enligt mig kommer jag dock garanterat dra det här vidare.
Tills vidare inväntar jag deras krav och hoppas att de snubblar nerför en trappa på väg någonstans .
Kommer du inte få högre försäkringspremie pga detta? Överklaga!!
Citera
2007-09-08, 16:31
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Motpartens krav? Alltså, de kan väl inte kräva något annat än självrisk sålänge det inte finns en fällande dom angående vårdslöshet i trafk/rattfylleri/olovlig körning etc. Praxis är ju att försäkringsbolaget betalar det andra bolaget, sen om det leder till en polisanmälan + åtal + fällande dom så får försäkringsbolaget regressrätt att kräva tillbaka hela kostnaden av skadevållaren.

Okej.
Hade faktiskt ingen aning om detta utan jag har bara skrivit vad som stod på lappen jag fick hem. Men det låter i vart fall bra att man inte sitter helt hjälplös ifall de skulle komma med helt sjuka krav.

Ps. Till det inlägget som sa att jag skulle överklaga pg a försökringspremien. Det är min fars försäkringsbolag som detta gått på tydligen, så jag överlåter det beslutet till honom om han vill gå längre.
Citera
2007-09-08, 16:32
Medlem
litenbondes avatar
F ö vill jag tacka för all hjälp. Även om det inte förändrat något har det gjort så jag har kunnat hålla mig lugnare under all väntat på besked

Så tack !
Citera
2008-03-29, 20:18
Medlem
Norrahammars avatar
Oavsett vad alla tycker så har ju Zebra lagen floppat. Aldrig förr har så många blivigt påkörda vid övergångställen som nu när lagen finns.
Citera
2010-06-28, 19:25
Medlem
~*BayBee*~s avatar
Hur gick det? Vad var deras krav och vad fick du betala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in