2008-08-25, 23:46
Medlem
naturs avatar
såg på discovery för några år sen ett program som handlade om just formula 1 bilar. kommer skarpt ihåg att om man kör i över 160km/h så kunde den åka uppochner i en tunnel. samt att den gör 0-200 på under 4 sec och från 0-200 till 0 igen på under 7 sec. Samt att om du hittar en f1 ratt så ska du lubba järnet ner till pantbanken:P dom var ganska dyra
Citera
2008-08-26, 00:36
Medlem
Blå Rutas avatar
Äh, som herman hedning en gång sa "måttlighet straffar sig!"
Det enda som duger är den lastbilen som har tre stycken motorer från F-14 Tomcat där bak. Såg det på discovery för länge sen. Kanske inte har riktigt det accet som andra bilar här, men ändå. Kom ihåg att en F-14 har bara två motorer, och lyckas ändå dra upp det relativt stora planet i över ljudets hastighet. Att sedan klämma på tre av dessa motorer på ett aerodynamiskt mästerverk i form av en amerikansk lastbil är något mellanting mellan genialiskt och totalt idiotiskt.

Men filmen jag såg så flög dom med sportplan i 200 km/h över stillastående lastbil som började gasa när planet passerade. Bakåtriktad kamera i planet såg lastbilen försvinna, men sedan komma ifatt efter bara några sekunder för att sedan dra om i en galen hastighet.
Citera
2008-08-26, 06:13
Medlem
eskimås avatar
Jag hoppas verkligen att alla är medvetna om att en F1 är designad för att gå så snabbt som möjligt genom kurvor.
Hade de velat köra på raksträckor så hade de ju självklart inte sett ut som de gör utan mer som Topfuel bilarna.

Ni håller på att jämföra äpplen o päron, hur snabb är en Topfuelbil genom hårnålen på Monaco eller hur bra kan den ta Eau rouge på SPA ?
Citera
2008-12-01, 23:43
Medlem
naturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Jag hoppas verkligen att alla är medvetna om att en F1 är designad för att gå så snabbt som möjligt genom kurvor.
Hade de velat köra på raksträckor så hade de ju självklart inte sett ut som de gör utan mer som Topfuel bilarna.

Ni håller på att jämföra äpplen o päron, hur snabb är en Topfuelbil genom hårnålen på Monaco eller hur bra kan den ta Eau rouge på SPA ?

Bara måste! en top fuel bil lär ju åka genom hårnålen på monaco ganska fort om du menar "genom" ordagrant:P
Citera
2008-12-02, 12:37
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Äh, som herman hedning en gång sa "måttlighet straffar sig!"
Det enda som duger är den lastbilen som har tre stycken motorer från F-14 Tomcat där bak. Såg det på discovery för länge sen. Kanske inte har riktigt det accet som andra bilar här, men ändå. Kom ihåg att en F-14 har bara två motorer, och lyckas ändå dra upp det relativt stora planet i över ljudets hastighet. Att sedan klämma på tre av dessa motorer på ett aerodynamiskt mästerverk i form av en amerikansk lastbil är något mellanting mellan genialiskt och totalt idiotiskt.

Men filmen jag såg så flög dom med sportplan i 200 km/h över stillastående lastbil som började gasa när planet passerade. Bakåtriktad kamera i planet såg lastbilen försvinna, men sedan komma ifatt efter bara några sekunder för att sedan dra om i en galen hastighet.

Tror du det finns några klipp på nätet?
Citera
2008-12-02, 13:34
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Tror du det finns några klipp på nätet?

Det finns en del.
http://www.youtube.com/watch?v=Qwuw684wzA0
http://www.youtube.com/watch?v=wub8risuQK4
Bara i USA

Kanske videon som Rutan snackade om, fanns som länk till ett av klippen ovan:
http://www.youtube.com/watch?v=OgJW5oy4Hxs

En till på en liknande truck, verkar vara en lite större motor, men "bara" en
http://www.youtube.com/watch?v=HCD63w3l2UQ
Senast redigerad av Sunner 2008-12-02 kl. 13:42.
Citera
2008-12-02, 16:31
Medlem
Blå Rutas avatar
Som sagt verkar det krylla av olika filmer på nätet med alla möjliga lastbilar med jetmotorer.
Citera
2008-12-03, 16:51
Medlem
farmenSebastians avatar
Veyron må vara ett prestanda-monster

men en Formel-1 är enormt designad för down-force vilket gör att den självklart lämnar allt annat efter sig på en bana.
De har begränsad toppfart

(de skulle prestera ca 400km/h med rätt utväxling & mindre vingar etc)

Dessutom tycker jag inte man ska pissa på Den fina bilen
McLaren F1

som när den kom 1994 var ljusår före alla andra konkurenter.Den är dessutom snyggare än allt annat.
Om jag själv hade råd med en Veyron skulle jag nog ändå inte köpa den.
En "billig" ferrari f40, f50 hade gett mig mer glädje & snabbare varvtider omättligt.
Citera
2008-12-03, 18:52
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian

som när den kom 1994 var ljusår före alla andra konkurenter.Den är dessutom snyggare än allt annat.
Om jag själv hade råd med en Veyron skulle jag nog ändå inte köpa den.
En "billig" ferrari f40, f50 hade gett mig mer glädje & snabbare varvtider omättligt.
Tveksamt, dom testade den i förra toppgear o den är 4e snabbast av alla.
Enda som slog den var Värsting Zonda, Gumbert o nån annan.
Så den är även ruskigt snabb på bana (vilket man kanske inte tror).
Citera
2008-12-03, 20:00
Medlem
Fettefrittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87

http://www.bbc.co.uk/topgear/show/powerlaps.shtml
Citera
2008-12-03, 20:03
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87

Han menar nog att det var först år 2002 som det gjordes serieproducerade bilar som var snabbare än F1. Dvs 8! år efter att den släpptes.

Det är imponerande! Idag finns det i mina ögon mycket vackrare bilar och därtill ligger Bugatti.
Citera
2008-12-03, 20:06
Bannlyst
Finns det något video på en Veyron som bromsar från 400-0 km/h? .
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Japp...den ganska gamla kungen på tornen.

Veyron:

Zero to 100 km/h: 2.5 s
Zero to 200 km/h: 7.3 s
Zero to 300 km/h: 16.7 s
Zero to 400 km/h: 55 s

Ganska imponerande.....16,7 till 300....Mclaren F1 behöver c:a 25 sek...
Satan i gatan, det var fan inte dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in