Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-22, 12:19
  #1
Medlem
Detta ämne tas inte upp för att jag är spekulant på någon av bilarna utan snarare för att jag lyckades sätta kaffet i vrångstrupen när jag bladade igenom lokaltidningen imorse. I den står att läsa om en provkörning av Bugatti Veyron 16.4. Det vanliga snacket, 1001 hästar, 12,5 miljoner osv.

Dock fortsätter man med att förklara följande:

"I ett dragrace kan du exempelvis låta Ferraris F1:a nå 200km/h innan du ens startar upp din Bugatti Veyron. Och du när ändå 330-strecket för formelracern!"

Detta verkar högst märkligt enligt min mening. Jag förstår att "Ferraris F1:a" självklart inte har samma acceleration, utan förses med olika utväxling beroende på bana. Kanske har man mätt med en utväxling där F1an inte når mer än till 330 som maxfart?

Annars har jag svårt att se hur Veyron, med 1001 hk, 2+ton, permanent fyrhjulsdrift och (antar jag) betydligt sämre luftmotstånd än en F1 kan vara i närheten av så accelerationssnabb så att den ska kunna rå på 600 kilo formelbil med 900 hk och bakhjulsdrift.

Någon om kan upplysa mig om bakgrund och sanningshalt i tidningens påstående. Jag är hemskt nyfiken.

Hela artikeln finns här: http://www.magazin24.se/?p=main&id=9664&mode=all
Citera
2007-08-22, 12:33
  #2
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJedgecrusher
Detta ämne tas inte upp för att jag är spekulant på någon av bilarna utan snarare för att jag lyckades sätta kaffet i vrångstrupen när jag bladade igenom lokaltidningen imorse. I den står att läsa om en provkörning av Bugatti Veyron 16.4. Det vanliga snacket, 1001 hästar, 12,5 miljoner osv.

Dock fortsätter man med att förklara följande:

"I ett dragrace kan du exempelvis låta Ferraris F1:a nå 200km/h innan du ens startar upp din Bugatti Veyron. Och du när ändå 330-strecket för formelracern!"

Detta verkar högst märkligt enligt min mening. Jag förstår att "Ferraris F1:a" självklart inte har samma acceleration, utan förses med olika utväxling beroende på bana. Kanske har man mätt med en utväxling där F1an inte når mer än till 330 som maxfart?

Annars har jag svårt att se hur Veyron, med 1001 hk, 2+ton, permanent fyrhjulsdrift och (antar jag) betydligt sämre luftmotstånd än en F1 kan vara i närheten av så accelerationssnabb så att den ska kunna rå på 600 kilo formelbil med 900 hk och bakhjulsdrift.

Någon om kan upplysa mig om bakgrund och sanningshalt i tidningens påstående. Jag är hemskt nyfiken.

Hela artikeln finns här: http://www.magazin24.se/?p=main&id=9664&mode=all


Det är idioterna som inte har koll, det handlar om Mclarens F1'a, alltså gatbilen, siffrorna är dock imponerande ändå!
Citera
2007-08-22, 12:41
  #3
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det är idioterna som inte har koll, det handlar om Mclarens F1'a, alltså gatbilen, siffrorna är dock imponerande ändå!

Japp...den ganska gamla kungen på tornen.

Veyron:

Zero to 100 km/h: 2.5 s
Zero to 200 km/h: 7.3 s
Zero to 300 km/h: 16.7 s
Zero to 400 km/h: 55 s

Ganska imponerande.....16,7 till 300....Mclaren F1 behöver c:a 25 sek...
Citera
2007-08-22, 12:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det är idioterna som inte har koll, det handlar om Mclarens F1'a, alltså gatbilen, siffrorna är dock imponerande ändå!

Aha...det förklarar en del. Tack för svaret. Undrar bara hur fan de får Mclaren F1 till Ferrari F1..
Citera
2007-08-22, 12:45
  #5
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Japp...den ganska gamla kungen på tornen.

Veyron:

Zero to 100 km/h: 2.5 s
Zero to 200 km/h: 7.3 s
Zero to 300 km/h: 16.7 s
Zero to 400 km/h: 55 s

Ganska imponerande.....16,7 till 300....Mclaren F1 behöver c:a 25 sek...

Har dessutom för mig att den gör 400 km/h till 0 på 10 sekunder också, det är duktiga keramiska bromsskivor det!
Citera
2007-08-22, 12:57
  #6
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Har dessutom för mig att den gör 400 km/h till 0 på 10 sekunder också, det är duktiga keramiska bromsskivor det!

Men efter en sådan tur måste du spendera några lappar på nya skivor och belägg
Citera
2007-08-22, 13:01
  #7
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Men efter en sådan tur måste du spendera några lappar på nya skivor och belägg


Nja..dom pallar en hel del. Det handlar dock om en spottstyver om man
jämför med inköpspriset på bilen. Men köper inte en sån bil och sen oroar
sig för reservdelskostnader och bensinnotor
Citera
2007-08-22, 13:05
  #8
Medlem
Stockos avatar
Som en jämförelse minns jag en artikel i hondabladet om några svenskar som satte dubbla turbo på en honda cbr 1100. Den gjorde enligt uppgift 0-300 på 15 sekunder. Ganska imponerande.
Citera
2007-08-22, 13:19
  #9
Medlem
Giffoxs avatar
Haha det var inte många minuter sen jag läste klart just den artikeln och gick in på forumet Dessutom är det helt magnifikt hitech när man stoppar in den där speciella startnyckeln som sänker vingen och bilen (top gears inslag, där de förövrigt nådde lite öve 407 kmh).
Citera
2007-08-22, 13:22
  #10
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Som en jämförelse minns jag en artikel i hondabladet om några svenskar som satte dubbla turbo på en honda cbr 1100. Den gjorde enligt uppgift 0-300 på 15 sekunder. Ganska imponerande.


Det faktiskt ett billigt sätt att uppnå liknande prestande.

Hayabusa med turbo är ju också känd.

Man får tänka på att Veyron är en jävla grym kärra som egentligen skulle
kosta 50 miljoner per bil om man skulle vilja gå jämnt ut på försäljningen.

Det är VW som köpt upp märket och står för fiolerna.

Dock kan man ju förstå dom pengarna har man fått in många gånger
om om man räknar på marknadsföringen och uppmärksamheten.

Har man pengarna så skall man slå till.....
Citera
2007-08-22, 13:22
  #11
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Veyron:

Zero to 100 km/h: 2.5 s
Zero to 200 km/h: 7.3 s
I början a 90-talet såg jag accelerationstiderna för Ferraris dåtida F1-bil (dvs en med sugmotor). 0-100 på 2,7 sekunder. 100-200 på 2,7 sekunder - fortfarande var alltså hjulens friktion och inte motorns effekt den begränsande faktorn!
Citera
2007-08-22, 15:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Haha det var inte många minuter sen jag läste klart just den artikeln och gick in på forumet Dessutom är det helt magnifikt hitech när man stoppar in den där speciella startnyckeln som sänker vingen och bilen (top gears inslag, där de förövrigt nådde lite öve 407 kmh).

Klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=0R2tbFBGd1M
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback