2007-08-25, 11:17
Medlem
Ozmeisters avatar
Med tanke på att man skjuts ut i ungefär mach2,0 så krymper man, ja. Svimmarav gör man också i några sekunder.
Citera
2007-08-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Med tanke på att man skjuts ut i ungefär mach2,0 så krymper man, ja. Svimmarav gör man också i några sekunder.
skjuter du ut dig i mach 2 så är dina chanser att överleva mycket mycket små.

Utskjutningen i fråga skedde i någon enstaka hundra kilometer i timmen då flygplanet låg i sk "departure", en form av överstegring där maskinen föll som en sten

Man utsätts för över 20g vid en utskjutning, den accelerationen resulterar ofta (inte alltid) i diskkompression vilket kan ge en minskning av ländgen till följd, oftast är detta endast temporärt.
Citera
2007-08-26, 15:56
Medlem
Miller418s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottenkopf
Tillåt mig tvivla på ditt påstående, eller hans iaf. Finns det överhuvudtaget piloter inom svenska flygvapnet (som det iofs inte behöver vara frågan om här) som har skjutit ut sig "ett par gånger"? Förrutom tidigare nämnda pilot i denna tråd. Sverige har väl en tämligen låg krashstatestik när det kommer till stridsplan?

Ja jag är lite osäker på om han var testpilot eller stridspilot, det var Draken som framfördes under båda tillfällena i alla fall minns jag. Det hände väl på 60-70 talet nångång. Men vi kan ju enas om att man temporärt blir lite kortare i rocken av att åka raketstol.
Citera
2007-08-26, 18:53
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
http://www.martin-baker.com/getdoc/9...49/Mk--10.aspx

Maximum Speed for ejection 630 KIAS (Knots indicated airspeed), alltså litet drygt 320 m/s.

Svimningar har säkert inträffat men är då inte direkt någon lag.
Citera
2007-08-27, 22:08
Medlem
Coolcittes avatar
Satt och tittade på Behind Enemy Lines, och då blir ju Burnett utskjuten i vad han säger är Mach 2 (har jag för mig). Det roliga är att han fastnar i ett träd, skär ner sig, och glatt springer vidare, utan några som helst problem att röra sig. Man borde väl ha något slags rörelsehinder ett litet tag när man haft en belastning på 20 g. Hans kompis, som skadat benet, sitter ner på marken, och ser lite mer tagen ut.
Citera
2007-08-27, 22:47
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Satt och tittade på Behind Enemy Lines, och då blir ju Burnett utskjuten i vad han säger är Mach 2 (har jag för mig). Det roliga är att han fastnar i ett träd, skär ner sig, och glatt springer vidare, utan några som helst problem att röra sig. Man borde väl ha något slags rörelsehinder ett litet tag när man haft en belastning på 20 g. Hans kompis, som skadat benet, sitter ner på marken, och ser lite mer tagen ut.
Det är en amerikan, de lyder inte under samma fysiska lagar som vi andra.
Citera
2007-08-27, 22:57
Medlem
Känner till en pilot som skjutit ut sig 3 gånger. Huruvida det finns någon regel för max två känner jag inte till, den har i så fall tillkommit senare. Detta skedde på 60-talet. Gissar på att det nog är en ungefärlig gräns som varierar från fall till fall utifrån vilka skador man åtdragit sig. Kommentarer såsom att om man skjutit ut sig ett antal gånger så ska man inte vara pilot känns onödiga. Vore som att säga att du inte får ha körkort för att du fått motorstopp två gånger eller blivit påkörd av någon annan.
Citera
2007-08-28, 17:38
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Och senast en svensk sköt ut sig från ett Gripen så kom han gåendes och mötte räddningspersonalen, som sedan tvingade ner honom på en bår och drog iväg med honom till sjukhus. Han var dessutom inte redo när han blev utskjuten, utan det kom som en överraskning.
Citera
2007-08-28, 19:44
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Och senast en svensk sköt ut sig från ett Gripen så kom han gåendes och mötte räddningspersonalen, som sedan tvingade ner honom på en bår och drog iväg med honom till sjukhus. Han var dessutom inte redo när han blev utskjuten, utan det kom som en överraskning.

Jag tror inte han landade på marken med skärmen, reste sig upp på 2 sekunder och började gå. Dessutom låg väl denne pilot på final, eller var i alla fall på väg att påbörja landningen i en ganska låg fart, och inte i mach 2...
Citera
2007-08-30, 22:09
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riff-raff
skjuter du ut dig i mach 2 så är dina chanser att överleva mycket mycket små.

Utskjutningen i fråga skedde i någon enstaka hundra kilometer i timmen då flygplanet låg i sk "departure", en form av överstegring där maskinen föll som en sten

Man utsätts för över 20g vid en utskjutning, den accelerationen resulterar ofta (inte alltid) i diskkompression vilket kan ge en minskning av ländgen till följd, oftast är detta endast temporärt.
måste ha blandat ihop det med 20g och sett Behind enemy lines för många gånger. sorry. Däreomt så borde man svimma en kort stund pga att blodet accelererar långsammare än kroppen. Källan är min far som var med och utvecklade raketstolen till GRIPEN.
Citera
2007-08-30, 22:56
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Jag tror inte han landade på marken med skärmen, reste sig upp på 2 sekunder och började gå. Dessutom låg väl denne pilot på final, eller var i alla fall på väg att påbörja landningen i en ganska låg fart, och inte i mach 2...
Det tror inte jag heller, men det betyder inte att han inte hade kunnat. Han sa att han låg i en sväng på 9 G och att det plötsligt small till utav bara helvete, men att han snabbt märkte att "det här går bra". Han låg alltså inte på final, men var precis som du säger på väg att landa.

Jag vet inte vad farten har med saken att göra, jag säger bara att det är möjligt att resa sig upp ur stolen och känna sig hyffsat kry efter att man skjutit ut sig med en belastning på (vad ni säger) 20 G. Piloten i fråga var inte heller medveten om att han skulle bli utskjuten, vilket jag förmodar har en negativ effekt. Högsta "säkra" utskjutningshastighet på Gripens stol är dessutom i trakterna runt mach 1, vilket jag sagt tidigare.

Ozmeister: Din far jobbar/jobbade alltså på Martin-Baker?
Citera
2007-08-30, 23:09
Medlem
Angående hur många gånger man får skjuta ut sig finns det ingen speciell regel , att max x antal gånger får man skjuta ut sig.

Men det är mer så, har man skjutit ut sig mer än en gång ifrågasätter man ofta om piloten är lämpad att flyga. Under förutsättning att det visar sig vara en pilotmiss.
Även maskinhaveri ifrågasätts.
Idag är det inte ofta samma pilot får fortsätta flyga om denne har skjutit ut siger mer än två gånger. Både pga medicinskasjäl och andra faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in