• 1
  • 2
2007-08-22, 03:33
Medlem
boba fetts avatar
Ok, det här kanske är en löjlig fråga, men vi kör ändå.

Har en kompis som påstår att man trycks ihop lite grann vid utskjutning med raketstol ur ett jaktplan, närmare bestämt 2 cm. Hans källa till detta påstående skulle vara en släkting som är flygtekniker. Jag ifrågasatte det här eftersom jag tyckte det lät osannolikt.

Nån som vet hur det ligger till med det här? Jag håller mig för närvarande kraftigt skeptisk..
Citera
2007-08-22, 03:37
Medlem
micaeles avatar
Jag är lekman och osäker, men enligt artikel i vetenskaplig tidskrift trycks piloter som skjuts ur ihop ett par centimeter, ja. Men det torde relativt snart återgå till normal längd.
Citera
2007-08-22, 03:41
Medlem
Megaforces avatar
Jo, det är sant. Men efter lite sjukgymnastik mm så återfår man sin normala längd igen. Det som händer kallas för kotkompression och innebär att brosket mellan ryggkotorna trycks ihop.

På vissa personer kan det ge rejäla ryggsmärtor och jag vet att vissa länders flygvapen har smärtstillande med i nödpackningen just för detta ändamål.

I sammanhanget kan nämnas att en normal människa trycks ihop ungefär 1 cm under dagen från det att man vaknar tills att man lägger sig. Så denna komprimering sker också naturligt..
Citera
2007-08-22, 03:41
Medlem
Miller418s avatar
Någon substans skall det ligga i det påståendet. En kompis vars farsa var stridspilot och fick skjuta ut sig ett par gånger hävdar att det är så. Dock så blir man lite längre igen efter några timmar. Det är tydligen en otroligt högt kraft i de där stolarna. Har man otur blir man en eller ett par cm kortare för alltid. Det sägs ju att man blir längre när man ligger ned i en säng också. Vilket beror på trycket på ryggkotor och så vidare minskar. Kanske någon gammal stridspilot kan bekräfta eller dementera den här katapultmyten.

(Det var ju fan vad många hann svara under tiden jag skrev mitt inlägg) =)
Citera
2007-08-22, 03:46
Medlem
-jOE!s avatar
Lite off-topic, men artiklen om raketstol från wiki var intressant!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketstol

Citat:
På stolar med 00-prestanda (noll noll) kan man skjuta ut sig på marken och ändå få bärande skärm, noll fart och noll höjd. Engelska Martin Baker är världsledande vad gäller raketstolar. Dessa sitter i bla. JAS 39 Gripen och Eurofighter.
Citera
2007-08-22, 04:00
Medlem
boba fetts avatar
Ok, nån som råkar ha några intressanta källor? En polares farsa som var stridspilot behöver ju inte hitta på, men lite säkrare källor skadar ju inte..
Citera
2007-08-22, 06:06
Medlem
Koolaids avatar
Gammal info men;

max 4st utskjutningar och sen så är flygkarriären över av medicinska skäl.

Absolut inte säker men ngn med koll får mer än gärna rätta
Citera
2007-08-22, 06:14
Medlem
Kan säkert stämma. Har för mig att man krymper några centimeter under ett vasalopp också t ex.
Citera
2007-08-22, 06:19
Medlem
Koolaids avatar
Började jägar-marschen med ståtliga 184cm och var efter 180,5cm.

Efter lite uthängning med hjälp och rejäla knakeli-brak så var man ok igen, fast det tog ngn vecka har jag för mig.

Likadant tung benträning - uthängning ett måste om du vill fortsätta vara en ståtlig man.
Citera
2007-08-22, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koolaid
Började jägar-marschen med ståtliga 184cm och var efter 180,5cm.

Efter lite uthängning med hjälp och rejäla knakeli-brak så var man ok igen, fast det tog ngn vecka har jag för mig.

Likadant tung benträning - uthängning ett måste om du vill fortsätta vara en ståtlig man.

Hur går uthängning till då?
Citera
2007-08-22, 12:17
Medlem
vättes avatar
Värt att påpeka är att man krymper några centimeter på en dag fast man inte skjuter ut sig med raketstol ens en enda gång. Man är ca 2 cm längre på morgonen än på kvällen.
Citera
2007-08-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koolaid
Gammal info men;

max 4st utskjutningar och sen så är flygkarriären över av medicinska skäl.

Absolut inte säker men ngn med koll får mer än gärna rätta

Vill minnas att det är efter 3:e utskjutningen som det blir till att flyga skrivbord resten av karriären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in