Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Vi verkar vara många som ska till att bjussapå oxfile ikväll. Men jag satt och funderade på va man ska göra av huvudet och svansen då jag helst kapar bort dom när jag helsteker.
Har du DePaul nåt fint tips på vad man ska göra av dom till ikväll? Tänkte först fixa en fonduegryta och låta gästerna själv fixa den biten men en sån gryta gick minsann inte att köpa här i stan då det var slut överallt.
Skaman helt enkelt skiva up dom och köra i stekpannan åt fruntimmrena som knappt rör i köttet om det är rött så vi karlar får äta från den helstekta biten?
Alltså mittendelen (tournedos, Chateau Briand) är endast två portioner. Att slösa bort resten är inte logiskt. De två bitarna åt vardera vänster och högerhållet (mot filé mignon och åt andra hållet) går mycket väl att använda på samma sätt som mittendelen men kräver olika tillagningstid pga skillnader i storlek och i viss mån konsistens (mörhet).
En annan variant är att woka köttet, dvs kinesisk biff sechuan eller biff med grönsaker.
Ytterligare en variant är att ge köttet en fin yta och därefter skära tunt - Carpaccio. Serveras tillsammans med blandade salladsblad och getost/feta samt ett gott nybakt bröd.
~Paul~