2009-12-31, 11:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Vi verkar vara många som ska till att bjussapå oxfile ikväll. Men jag satt och funderade på va man ska göra av huvudet och svansen då jag helst kapar bort dom när jag helsteker.
Har du DePaul nåt fint tips på vad man ska göra av dom till ikväll? Tänkte först fixa en fonduegryta och låta gästerna själv fixa den biten men en sån gryta gick minsann inte att köpa här i stan då det var slut överallt.

Skaman helt enkelt skiva up dom och köra i stekpannan åt fruntimmrena som knappt rör i köttet om det är rött så vi karlar får äta från den helstekta biten?
Alltså mittendelen (tournedos, Chateau Briand) är endast två portioner. Att slösa bort resten är inte logiskt. De två bitarna åt vardera vänster och högerhållet (mot filé mignon och åt andra hållet) går mycket väl att använda på samma sätt som mittendelen men kräver olika tillagningstid pga skillnader i storlek och i viss mån konsistens (mörhet).

En annan variant är att woka köttet, dvs kinesisk biff sechuan eller biff med grönsaker.

Ytterligare en variant är att ge köttet en fin yta och därefter skära tunt - Carpaccio. Serveras tillsammans med blandade salladsblad och getost/feta samt ett gott nybakt bröd.

~Paul~
Citera
2009-12-31, 12:08
Medlem
IkaGlens avatar
Självklart räknar jag det inte som att "slösa" bort men att helsteka samtidigt som mittendelen kräver lite mer kontroll då det är 3 olika saker att känna och hålla koll på. Plus att det ska rymmas en gratäng i ugnen och man är ju inte bortskämd med 4 ugnar i köket.

Men efter lite övervägande och vetskapen om att det faktiskt ändå blir godast i ugn så får man kanske organisera det hla lite bättre bara. Men nackdelen är att tjejerna är rädda för blodigt kött och har egentligen ingen koll på innertemp för well done?
Citera
2009-12-31, 12:09
Medlem
IkaGlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoot
Micron på 750w i 5 minuter

Lova att aldrig bjuda mig på middag hos dig.
Citera
2009-12-31, 12:14
Medlem
4thFloors avatar
Jag ser inget problem i de smalare och bredare delarna på oxfilén, det tillagas olika mycket så iom det finns det en bit för alla! Jag tar det blodiga och det mer tillagade köttet går till en ovettig alternativt ett barn!

För den som vill så blir det gott att sticka i vitlöksklyftor i oxfilén, bara att skära ett litet hål och stoppa i filén innan den slängs i panna och sedan ugn.
Citera
2009-12-31, 14:57
Medlem
Bruttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoot
Micron på 750w i 5 minuter
Tänkte precis skriva nåt sånt. Helt rätt. Enkelt ock (kanske) bra.
Citera
2009-12-31, 15:00
Medlem
Mulltoans avatar
Jag är så fruktansvärt tråkig och gammalmodig att jag älskar oxfile provencale brukar köpa en rejält stor file som jag pusar och tar mittbiten av sedan brular jag köra med hasselbackspotatis till. Bryner filen på hög värme i en stekpanna sedan kör ajg den nästan färdig i ugnen kör ahassebackpotatis i ugnen. sedan arrangerar jag allt på ett stort ugnssäkert uppllägningsfat den skivade filen i mitten på en bädd av haricot verts, hasselbackspotatis och körsbärstomater runt om klickar med vitlöks och persiljesmör runt om och in i ugnen tills smöret smält. Fördelen med den här rätten är att allt kan förberedas i förväg fram till sista steget. Man slipper då stå i köket och stöka utan kan umgås med gästerna. Bitarna som blir över blir Biff Rydberg dagen efter (mums).
Citera
2009-12-31, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brutta
Tänkte precis skriva nåt sånt. Helt rätt. Enkelt ock (kanske) bra.
Ja, alltså jag blir så trött på folk som fortfarande smälter smör till våfflor i en kastrull..
Senast redigerad av Knoot 2009-12-31 kl. 15:32.
Citera
2009-12-31, 15:52
Medlem
Ostkupas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulltoan
Jag är så fruktansvärt tråkig och gammalmodig att jag älskar oxfile provencale brukar köpa en rejält stor file som jag pusar och tar mittbiten av sedan brular jag köra med hasselbackspotatis till. Bryner filen på hög värme i en stekpanna sedan kör ajg den nästan färdig i ugnen kör ahassebackpotatis i ugnen. sedan arrangerar jag allt på ett stort ugnssäkert uppllägningsfat den skivade filen i mitten på en bädd av haricot verts, hasselbackspotatis och körsbärstomater runt om klickar med vitlöks och persiljesmör runt om och in i ugnen tills smöret smält. Fördelen med den här rätten är att allt kan förberedas i förväg fram till sista steget. Man slipper då stå i köket och stöka utan kan umgås med gästerna. Bitarna som blir över blir Biff Rydberg dagen efter (mums).

Helt lysande..
Tack för tipsen.

Just bakislunchen ; biff rydberg tog mig med storm..
Citera
2009-12-31, 17:09
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeliv
Alla jag känner tycker att Lohmanders bearneise är den godaste som finns, jag tycker också det.

Så jag tycker inte att ni ska lyssna på LuxExterior, utan prova den!

Lovar att ni inte kommer bli besvikna, Godaste färdigköpta såsen som finns!
Nejdu, Lohmanders smakar för mycket majonäs för min smak. Godast färdigköpta såsen tycker jag är en pepparsås gjord av någon kock(kommer inte ihåg namnet). Svart etikett och såsen är röd
Citera
2009-12-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Smartass
Hur tillagar ni helst oxfilé?
enkelt, låta tjejen göra det så det blir ordentligt gjort!

..men man kan ju hjälpa till lite på kommando.
Citera
2009-12-31, 18:18
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:

Gammalmodigt är gott. Biff Rydberg också
Citera
2009-12-31, 18:27
Medlem
Mhaels avatar
Citat:

Köttet vilar, snart ska den in på en bädd av haricot verts och råstekt potatis^^ fick dock inte receptet från ditt post, bestämde mig för nån dag sedan^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in