2009-12-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Smartass
Hur tillagar ni helst oxfilé? Och vilka tillbehör är lämpligast? Vilket vin passar bäst?
Själv föredrar jag tjocka skivor snabbt vända i smör i het gjutjärnspanna följt av några minuter i supervarmt halsterjärn. Det blir ett vackert rutmönster med smak. Givetvis blodig mitt i.

Jag brukar nästan alltid grava oxfilén. Den blir godast då tycker jag.
Det finns så mycket annat kött som blir bättre att steka i skivor eller att göra stek av.
Citera
2009-12-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Så dum jag är, det har ju Ramsay sagt några ggr^^

Hur är det med stekningen då? går det att göra i teflonpanna? utan att skada pannan alltför mycket och utan att försämra resultatet.

Det går naturligtvis att steka i en teflonpanna men jag föreslår en stekpanna av gjutgärn. När man steker kött är det enklare att få ett bra och fint stekresultat i en panna av gjutgärn. Teflonpannor är egentligen bara riktigt bra till omellet, äggröra och såser etc.
Citera
2009-12-30, 19:34
Bannlyst
ska nog göra en oxfiléstek.. men vill ha marinad.. Vet någon här en suverän blanding så vore det suveränt .. Vill ju marinera redan ikväll så det får stå över natten!.. har de mesta ingredienser..

EDIT_: hittat en bra blandning redan, tack ändå
Senast redigerad av Norris92 2009-12-30 kl. 19:51.
Citera
2009-12-30, 20:10
Medlem
Losec.Muppss avatar
Vilken oerhört passande tråd, eftersom jag ska laga oxfilé imorgon kväll.
Jag har planerat det mesta nu, men jag undrade om någon hade ett bra recept på ett vitlöks- eller kryddsmör som de kan tänka att dela med sig av ? Oxfilén kommer serveras med en röra av bakpotatis, chèvre, rödlök och gräslök som sedan gratineras, om detta hjälper, tack på förhand !
Citera
2009-12-30, 20:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losec.Mupps
Vilken oerhört passande tråd, eftersom jag ska laga oxfilé imorgon kväll.
Jag har planerat det mesta nu, men jag undrade om någon hade ett bra recept på ett vitlöks- eller kryddsmör som de kan tänka att dela med sig av ? Oxfilén kommer serveras med en röra av bakpotatis, chèvre, rödlök och gräslök som sedan gratineras, om detta hjälper, tack på förhand !
Worcestersås, cognac, vitlök, citronzest, smör, salt, grovkrossad svartpeppar, honung samt finhackad persilja (färskt).

Å andra sidan. Vad skall du med kryddsmör till när du ämnar servera den tillsammans med den där röran??

~Paul~
Citera
2009-12-30, 20:29
Medlem
Losec.Muppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Worcestersås, cognac, vitlök, citronzest, smör, salt, grovkrossad svartpeppar, honung samt finhackad persilja (färskt).

Å andra sidan. Vad skall du med kryddsmör till när du ämnar servera den tillsammans med den där röran??

~Paul~

Det kanske verkar som en riktig häxbrygd, men mängden chèvre, rödlök och gräslök är faktiskt inte så stora när jag gör det, det blir faktiskt en någorlunda neutral smak, tro det eller ej ^^

Och tack för receptet!
Citera
2009-12-30, 20:33
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Några måttangivelser till den smörblandningen? Låter ruggigt gott...
Citera
2009-12-30, 20:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
Några måttangivelser till den smörblandningen? Låter ruggigt gott...
Hm, svårt eftersom jag brukar höfta. Du får nog testa dig fram, tyvärr. Börja försiktigt och öka allt efter som. Tänk på att det är trots allt smöret som spelar huvudrollen.

~Paul~
Citera
2009-12-31, 02:04
Medlem
han solos avatar
Kan den brynas hel, för att sedan dundras in i ugnen?

Tänkte det kanske är lättare att få en jämn "blodighet" i samtliga skivor...

Citera
2009-12-31, 09:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Kan den brynas hel, för att sedan dundras in i ugnen?

Tänkte det kanske är lättare att få en jämn "blodighet" i samtliga skivor...

Självklart, det är så man gör för det mesta när det handlar om oxfilé i bit.

~Paul~
Citera
2009-12-31, 10:57
Medlem
IkaGlens avatar
Vi verkar vara många som ska till att bjussapå oxfile ikväll. Men jag satt och funderade på va man ska göra av huvudet och svansen då jag helst kapar bort dom när jag helsteker.
Har du DePaul nåt fint tips på vad man ska göra av dom till ikväll? Tänkte först fixa en fonduegryta och låta gästerna själv fixa den biten men en sån gryta gick minsann inte att köpa här i stan då det var slut överallt.

Skaman helt enkelt skiva up dom och köra i stekpannan åt fruntimmrena som knappt rör i köttet om det är rött så vi karlar får äta från den helstekta biten?
Citera
2009-12-31, 11:48
Bannlyst
Micron på 750w i 5 minuter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här