Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-20, 21:10
  #1
Medlem
TarmTomtes avatar
Hej

Jag har precis köpt mig en ny Samsung 42tum q96. Bilden när jag kollar dvd är helt suverän men jag har lite halvtaskig bild på tv oavsett om jag kör via digitalbox eller inte. Skulle det hjälpa om man har antennförstärkare/signalförstärkare för att få skarpare bild eller är det så att det inte blir bättre. Bor för övrigt i lägenhet så signalen kommer via kabeltv nätet.

Tackar på förhand

Tarmtomten
Citera
2007-08-20, 21:34
  #2
Medlem
TarmTomtes avatar
Ingen?
Citera
2007-08-20, 23:09
  #3
Medlem
mr_c134ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTomte
Ingen?

Om du inte redan gjort det så köp ett par högpresterande kablar, inge clas ohlsson trams utan riktiga grejer. En antennförstärkare kommer nog inte hjälpa dig särskilt mycket utan satsa på jäkligt bra kablar (se dyra) och bilden kommer bli bättre. Först så kan du prova byta antennsladden till en guldpläterad dyr historia från vägguttaget till boxen, därefter en riktigt fin scart upp till tv'n. Du kanske rent utav har komponent ut på boxen? kör då den.
Citera
2007-08-20, 23:13
  #4
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_c134n
Om du inte redan gjort det så köp ett par högpresterande kablar, inge clas ohlsson trams utan riktiga grejer. En antennförstärkare kommer nog inte hjälpa dig särskilt mycket utan satsa på jäkligt bra kablar (se dyra) och bilden kommer bli bättre. Först så kan du prova byta antennsladden till en guldpläterad dyr historia från vägguttaget till boxen, därefter en riktigt fin scart upp till tv'n. Du kanske rent utav har komponent ut på boxen? kör då den.

Skiljer det alltså på scart och scart? Oo
Citera
2007-08-20, 23:21
  #5
Medlem
mr_c134ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Skiljer det alltså på scart och scart? Oo

Är det en seriös fråga eller är du ironisk?
Citera
2007-08-20, 23:24
  #6
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_c134n
Först så kan du prova byta antennsladden till en guldpläterad dyr historia från vägguttaget till boxen,


Gör absolut ingen som helst skillnad. På antennsidan handlar det bara om hyfsade signalnivåer och rimlig skärmning. Om man inte har 25 meter fulkabel liggande på golvet så spelar det ingen som helst jävla roll vilken mellankabel man använder. Guldpläterat på antennsidan är näst intill lika idiotiskt som de som märker antennkablar med "100Hz".


Citat:
därefter en riktigt fin scart upp till tv'n.


Kan göra en liten förbättring, men det behöver bara vara ett snäpp upp från de billigaste skräpet. 100-200 kr skall en vettig Scartkabel kosta. Allt annat monster-hit och dit är bara bluff. Den skall vara dubbelskärmad så att RGB-signalerna har indviduell skärm, och sedan en skärm runt hela kabeln. Det har alla utom det billigaste skräpet.


Citat:
Du kanske rent utav har komponent ut på boxen? kör då den.

Gör det, grundproblemet är nog tyvärr hur TVn skalar om bilden.

Hur ansluter TS DVDn? analogt eller HDMI?

/capmac
Citera
2007-08-20, 23:34
  #7
Medlem
mr_c134ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Gör absolut ingen som helst skillnad

För mig blev det en rätt så stor skillnad då jag bytte en äldre kabel(3 år kanske) till en ny med guldpläterade kontakter samt bättre avskärmning. På min crt vart skillnaden inte lika stor som på lcd'n.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Kan göra en liten förbättring


Vad jag sett ett flertal gånger så blir det en jävla stor förbättring med en "riktig" scart.
Citera
2007-08-21, 18:52
  #8
Medlem
TarmTomtes avatar
Så det är en "riktig" scart som skulle lösa en del av problemet?!.. Antennförstärkare tror ni inte alls på eller?
Citera
2007-08-21, 18:55
  #9
Medlem
mr_c134ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTomte
Så det är en "riktig" scart som skulle lösa en del av problemet?!.. Antennförstärkare tror ni inte alls på eller?

Förmodligen. Jag tror inte att signalen är för svag när den kommer in / ner i huset utan snarare att kablarna i kåken kanske är gamla/slitna eller så är det helt enkelt en sådan signal som matas ut.
Citera
2007-08-21, 21:36
  #10
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_c134n
Förmodligen. Jag tror inte att signalen är för svag när den kommer in / ner i huset utan snarare att kablarna i kåken kanske är gamla/slitna eller så är det helt enkelt en sådan signal som matas ut.


Kan man göra nåt åt det då? Förstärker man inte signalen som kommer in i huset/kommer ur mitt uttag (kan inte ett skit om sånt) om man har en signal/antenn förstärkare då?
Citera
2007-08-21, 21:44
  #11
Medlem
Megadeths avatar
kablar är både a & o när det gäller både ljud och bild. sen får andra säga vad dem vill. det ögat och örat ser och hör är det som avgör. och där gör rätt kablage sitt jobb. har testat fram och tillbaka i en oändlighet. och resultatet är ibland från natt till dag.
Citera
2007-08-21, 21:50
  #12
Medlem
DennisOlofs avatar
En förstärkare hjälper förmodligen inte, den bara förstärker upp skräpet.

Om du bor i område med kabel-TV nät antar jag att du har 3-hål-i-väggen från Comhem. Om så är fallet ska TV signalen vara mycket bra eftersom dessa nät har krav att datorkommunikation skall fungera. Om så inte är fallet har du nog dålig signal.

Det beror på TV nätet i övrigt, föråldrade kablar, dåliga underförstärkare osv.

Det där med guldpläterade kontakter är felaktigt.

Det som är avgörande är vilken kabel man har. Finns från 0.5 till 1.6 standard, kan kan köpa dessa olika kablar på t.ex. elfa. Oftast har man så kort kabel att det kvittar men har du en TV kabel som är 50 meter ska man absolut ha 1.1 eller 1.6 standard på kabeln. Då får man mycket låg dämpning på signalen, också viktigt att kontakterna sitter ordentligt. Ännu värre är det om du har TV på flera ställen, och splittar signalen då förlorar du mycket och får dålig bild på de viset.

Det tråkiga är just att många stora Plasma samt LCD ger dålig bild på vanliga TV signaler, analogt eller boxer, hjälper inte så mycket. Iofs är det inte så konstigt när man blåser upp bilden så stort. Sedan är det oftast så att plasma / LCD är mera kännsliga för "dåliga" TV-signaler på det analoga TV nätet.

Har inte Comhem HDTV kanaler ännu i sitt nät ? har för mig dom ska dra igång med det snart ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback