• 1
  • 2
2007-08-20, 11:36
Medlem
Nemesis1s avatar
Sverige är det enda landet i EU där man får sälja snus komersiellt... Det tycker jag visserligen är synd, eftersom jag är för droglegalisering, men jag tycker ändå det är konstigt att så många svenskar proppar munnen full med snus medan de tycks avsky tobak...

Visst, tobaksrök luktar äckligt hos icke-rökare... Men snus ser äckligt ut hos icke-snusare, och synen är ju ett mycket viktigare sinne hos människan än luktsinnet... Och visst, cigaretter gör en massa skador inne i kroppen, men dessa skador ser man ju inte... Snus fräter å andra sidan gropar i ens tandkött, något som man själv kan känna med fingret... Gross!

Nu skall ni inte ta det som om jag ogillar snusare, nä, jag tycker folk får ha gropar i tandköttet lika mycket som de får ha överviktskilon... Men den snusare som kommer och talar illa om rökare, han borde få en smäll så han blir snäll! Sluta kasta sten i glashus och se bjälken i era egna ögon innan ni gnäller om stickan i andras!
Citera
2007-08-20, 12:14
Moderator
Nospheratus avatar
För det första är det så att snus är socialt accepterat i Sverige. Förmodligen skulle man inte med framgång kunna springa omkring med en prilla i käften hur som helst i t ex Spanien utan att folk tror att det är knark, jord eller en långt gången läppinfektion. Som en jämförelse kan man ju i de södra delarna av USA tugga tuggtobak och spotta bruna loskor till höger och vänster utan att någon tittar snett. För det andra är det, som du själv antyder, medicinskt bättre att snusa än att röka. Man uppfattas antagligen som mindre självdestruktiv som snusare än som rökare. Jag röker själv som en borstbindare och det händer titt som tätt att folk bara måste påpeka att det faktiskt är farligt att röka. Det verkar inte som om samma sorts folk känner samma iver över att dissa snusare jämt och ständigt, snusning uppfattas mer eller mindre som ofarligt.
Citera
2007-08-20, 16:30
Medlem
saprofyt.s avatar
Jag tycker personligen att det är mycket äckligare med en person som verkligen stinker rök än en person med en snus under läppen. Många snusares snus ser man ju inte ens när de har inne, då de antingen fått en så stor grop att det inte syns eller så har de mindre snussorter. Plus att cigg är mycket farligare än snus
Citera
2007-08-20, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Jag tycker personligen att det är mycket äckligare med en person som verkligen stinker rök än en person med en snus under läppen. Många snusares snus ser man ju inte ens när de har inne, då de antingen fått en så stor grop att det inte syns eller så har de mindre snussorter. Plus att cigg är mycket farligare än snus
Men de går ju inte att jämför lukten av rök och snus. Snus luktar starkare och jävligt mkt äckligare.
En person som varken snusar eller röker måste väl ändå i regel tycka som jag.
Citera
2007-08-20, 17:54
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutlegal
Men de går ju inte att jämför lukten av rök och snus. Snus luktar starkare och jävligt mkt äckligare.
Själv har jag alltid tyckt att någon som nyligen rökt luktar sju resor värre än någon som precis tagit en snus, jag tyckte knappt att snus luktar alls så länge det inte är en dosa som står öppen.

Har mött många som tycker rök luktar värre än snus, som varken röker eller snusar. Värt att nämna är ju att snussmaken inte sätter sig nämnvärt i tunga/mun, medan ciggarettrök faktiskt sitter i ett bra tag.
Citera
2007-08-20, 18:11
Medlem
Suomis avatar
Korkad trådstart.

Cigaretter påverkar omgivningen betydligt mer med negativa effekter, medans det enda negativa med snusning är att någon har en bula under käften.

Du måste ha svårt att se saker och ting objektivt? Tippar på att du hade låga betyg i samhällsämnena...
Citera
2007-08-20, 18:19
Medlem
BrainDisorders avatar
Det stod nyligen på Text-tv att snus var mycket farligare än ciggaretter.
När skall dom bestämma sig?
Citera
2007-08-20, 18:21
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Sen blir det ju inte bättre av att gatorna är fulla med fimpar!
Snusets avfall kan jämföras med jord...
Citera
2007-08-20, 18:44
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Att jämföra nån som står å röker med nån som står å snusar går inte i luktväg. Snusaren luktar ingenting medan rökaren bolmar sin illaluktande rök omkring sig. Den ända gången snusaren luktar är när han öppnar sin dosa i kanske 30 sekunder.
Däremot ser det bättre ut att röka, en stor jordliknande klump under läppen ser helt enkelt fruktansvärt ut.

Har funderat lite över varför cigarettrökare envisas med sina filter. Varför inte gå hela vägen och röka utan filter som tar upp massor av sådant man vill ha? (Eller???) Iaf så är det ju faktiskt filtrena som ligger och skräpar. Pappret och tobaken försvinner snabbt men just dessa satans filter ligger kvar.
Citera
2007-08-20, 20:13
Medlem
Rinoas avatar
Visst påverkar det omgivningen betydligt mer med cigaretter. Rök direkt från ciggen och allmän röklukt från kläder och hår etc. Man vet ju själv hur man luktade efter en utekväll på krogen förr.

Fast jag håller med trådskaparen, snusar man ska man inte kasta spjut i radhus och tjata på rökare. Själv snusar jag och anser att vi nikotinister behöver hålla ihop. Snart blir nog snusarna lika utskällda som rökarna.

Förövrigt förstår jag inte alls poängen med folk som måste klargöra att de verkligen ogillar rökning, och att det är dödligt, och 4000 farliga ämnen och allt annat. För guds skull. Vad tror de de ska få för svar "Jahaa, näää, det hade jag ingen aning om, helt missat det! Då är det väl bäst jag slutar då!"
Citera
2007-08-20, 20:43
Medlem
Yeah!!s avatar
Förstår inte riktigt hur du diskuterar i det här ämnet. Snus kanske inte ser fräscht ut, men hur snygg är man efter en tids rökning? Snusaren håller sig fräschare i längden. Snusaren påverkar endast sin egna kropp, rökare sprider rök omkring sig. Att säga att lukt är viktigare än syn tycker jag inte stämmer, du tar in massvis av intryck genom lukt utan att ens veta om det. Du tycker att det ser äckligt ut?! I så fall kan vi väl rensa gatorna på svartrockare samtidigt som vi förbjuder snuset...
Citera
2007-08-20, 22:17
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:

Inte går du väl runt och luktar i folks munnar ute på stan'?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in