• 1
  • 2
2007-08-16, 23:58
Medlem
Tjohildas avatar
Precis som rubriken säger, ge mig era bästa recept på plommon.
Citera
2007-08-17, 00:13
Medlem
rayraviolis avatar
lägg några i sprit (rent brännvin) och vänta. När de legat där läänge har du en intressant spritdryck. Plommonen vet inte hur dom blir dock
Citera
2007-08-17, 00:24
Medlem
Du kan göra chutney på plommon, det blir hur gott som helst. Jag har aldrig följt något exakt recept men pröva dig fram med lök, socker, vinäger, salt och diverse kryddor såsom ingefära, vitlök och chili. Låt alltsammans sjuda en bra stund också.
Citera
2007-08-17, 01:11
Medlem
Riddarens avatar
Kalkon med plommonsås. En utav mina absoluta favoriter! Funkar bäst i ruggigt väder…

För att göra själva plommonsåsen hackar du ett par nävar plommon och något mindre mängd äpplen av den sötare sorten. Detta låter du puttra i smör. I en annan stekpanna svettar du lite finhackad lök och för över den till plommonpannan när plommon och äpplen mjukat upp sig. Skvätt sedan i några centiliter konjak och tänd på. När elden har slocknat lägger du ner ett par lätt krossade vitlöksklyftor och öser på med örter. Mejram, oregano, timjan och salvia är örter som funkar utmärkt. Salta och peppra. Häll över några deciliter hönsbuljong och låt såsen puttra på tills plommonen och äpplena blivit näst intill upplösta. Ta ut vitlöksklyftorna och häll i skyn från kalkonen och red av med en försvarlig mängd grädde. Smaka av med salt och peppar. Precis innan servering rör du ner en näve hackad bladpersilja.

Hur jag tillreder kalkonen varierar men jag gillar nog bäst att bara köra kalkonlår som penslas med en blandning av olja, soja, lite honung, salvia och salt och peppar. Detta åker in i ugnen på 175 grader.

Till detta är det potatismos eller kokt potatis som gäller, och ett gäng välkylda Leffe blond naturligtvis.
Citera
2007-08-17, 02:06
Medlem
Mikaeldwights avatar
plommon späckad fläskstek ..
Citera
2007-08-17, 14:12
Medlem
Plommon Tarte

Börja me att göra en lätt karamell(sås) av socker och smör. Ta bort den från plattan så den kallnar lite. Lägg i hela plommon på ett snyggt sätt. Gör en pajdeg som täcker formen, det ska vara typ som en plättform i storlek ungefär. Lägg degen över och lyft plommon för att "stoppa" in degen mellan plommonen. Stick ett par små hål i degen och sätt den på plattan igen tills du ser att karamellen börjar bubbla lite. Sätt in den i ugnen på ungefär 200 grader i 25-30 minuter eller ja, tills den fått fin färg. Voíla!
Citera
2007-08-17, 18:22
Medlem
Anonym negers avatar
Gör inte sylt bara. Det brukade alltid min morsa göra och det tyckte hon ju vara jättebra att använda istället för jordgubbs-, hallons- blåbärs- osv-sylt till pannkakor... ja och annat man har sylt till. Som tur var flyttade vi till ett ställe där det (delvis) lyckligtvis ej fanns något plommonträd (dem är ju goda att äta).Det är den absolut äckligaste sylten som finns.
Citera
2007-08-18, 00:46
Medlem
Hispers avatar
KAnongott med plommonkräm. Jag sklle också försöka göra plommonmarmelad
Citera
2007-08-18, 01:09
Medlem
Sotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Precis som rubriken säger, ge mig era bästa recept på plommon.

Inget recept nedskrivet men tror du fixar det ändå: Gör din vanliga smet till sockerkaka med äpple. Häll i en skvätt arrak essens, sån där liten flaska från bakgrejshyllan. Eller byt ut vätskan mot punch från bolaget. Smaka på smeten, häll i mer punch tills det blir gott. Gör eventuellt mer smet eller tag en mindre form, om provsmakningen pågår lite väl länge. Byt ut äpplena mot plommon, skippa kanelen om det ingår.

Seriöst, det blir gott.

Visst är det svårt hitta på vad man ska göra med alla plommon...
Citera
2007-08-18, 01:25
Medlem
antns avatar
Plommon i madeira är gott. Har inget recept men det borde gå att hitta lätt.
Citera
2007-08-18, 03:29
Medlem
Som post nr 2 föreslår - gör sprit på skiten! Låt dina plommon ligga och dra till sig i en flaska renat tillsammans med ganska mycket socker. Resultatet borde bli hemmagjord Slivovice.
Citera
2007-08-31, 21:35
Medlem
Tjohildas avatar
Asch, ser här att jag glömde tacka för alla fina recept. Har inte provat dock, den här laddningen åts upp som den var. Ska ev plocka mer imorgon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in