2007-09-01, 00:02
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Asch, ser här att jag glömde tacka för alla fina recept. Har inte provat dock, den här laddningen åts upp som den var. Ska ev plocka mer imorgon.

Sorry, såg att jag missuppfattade frågan. Jag tänkte på Katrinplommon...
Citera
2007-09-01, 02:09
Medlem
Plomminvin ska du göra. Det är gott och du blir full. Billigt är det också.
Citera
2008-03-23, 08:50
Medlem
Skiftnyckels avatar
Bump!

Jag gjorde såsen här under till den hela kalkon jag serverade häromdagen på påskmiddagen. Herredjävlar vilken god sås. Rekommenderas verkligen.

Plommon is teh shit!

Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Kalkon med plommonsås. En utav mina absoluta favoriter! Funkar bäst i ruggigt väder…

För att göra själva plommonsåsen hackar du ett par nävar plommon och något mindre mängd äpplen av den sötare sorten. Detta låter du puttra i smör. I en annan stekpanna svettar du lite finhackad lök och för över den till plommonpannan när plommon och äpplen mjukat upp sig. Skvätt sedan i några centiliter konjak och tänd på. När elden har slocknat lägger du ner ett par lätt krossade vitlöksklyftor och öser på med örter. Mejram, oregano, timjan och salvia är örter som funkar utmärkt. Salta och peppra. Häll över några deciliter hönsbuljong och låt såsen puttra på tills plommonen och äpplena blivit näst intill upplösta. Ta ut vitlöksklyftorna och häll i skyn från kalkonen och red av med en försvarlig mängd grädde. Smaka av med salt och peppar. Precis innan servering rör du ner en näve hackad bladpersilja.

Hur jag tillreder kalkonen varierar men jag gillar nog bäst att bara köra kalkonlår som penslas med en blandning av olja, soja, lite honung, salvia och salt och peppar. Detta åker in i ugnen på 175 grader.

Till detta är det potatismos eller kokt potatis som gäller, och ett gäng välkylda Leffe blond naturligtvis.
Citera
2009-08-23, 14:03
Medlem
Kundalinis avatar
Jag bumpar tråden.

Nu har jag plockat lite plommon. Jag har ingen aning vad för sort det är, men de är gula (som mogna alltså) och ganska milda och söta.

Vad skall jag göra med dem? Jag tänkte förstås initialt på chutney, men i de recept jag sett verkar det som om man oftast använder andra lilafärgade sorter.

Är det nån som vet vad det är för sort? Passar den sorten att göra chutney av?

Andra förslag?
Citera
2009-08-23, 16:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag bumpar tråden.

Nu har jag plockat lite plommon. Jag har ingen aning vad för sort det är, men de är gula (som mogna alltså) och ganska milda och söta.

Vad skall jag göra med dem? Jag tänkte förstås initialt på chutney, men i de recept jag sett verkar det som om man oftast använder andra lilafärgade sorter.

Är det nån som vet vad det är för sort? Passar den sorten att göra chutney av?

Andra förslag?
Spelar ingen roll vilken färg du använder. Kör på chutney, tarte tatin, inläggningar och saft/sylt.

~Paul~
Citera
2009-09-18, 16:51
Medlem
Lensflares avatar
Tjenare.

Nu har man plommon till förbannelse och tänkte prova på att göra lite marmelad.
Inga konstigheter alls förutom att alla recept jag sett ställer till lite problem.

Om vi tar det här receptet från ICA som exempel...

Citat:
1½ kg plommon
½ dl vatten
ca 1½ kg strösocker
pressad saft av 1 citron
3½ tsk fruktpektinpulver (Melatin)
½ dl strösocker

Eftersom jag är så värdelös så har jag ingen våg, hur fan ska man veta hur mycket 1½ kilo plommon är? Ska man stå och jämföra med ett och ett halvt paket mjölk eller nåt sånt?
Problem två handlar om pektinet, alla recept nämner pulver men jag köpte fruktpektin på flaska idag (pulver fanns inte.). Vilka mått gäller då tro?

Någon som sitter inne med förslag eller kanske ett bättre utförligare recept?
Citera
2009-09-18, 17:24
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lensflare
Tjenare.

Nu har man plommon till förbannelse och tänkte prova på att göra lite marmelad.
Inga konstigheter alls förutom att alla recept jag sett ställer till lite problem.

Om vi tar det här receptet från ICA som exempel...

Eftersom jag är så värdelös så har jag ingen våg, hur fan ska man veta hur mycket 1½ kilo plommon är? Ska man stå och jämföra med ett och ett halvt paket mjölk eller nåt sånt?
Problem två handlar om pektinet, alla recept nämner pulver men jag köpte fruktpektin på flaska idag (pulver fanns inte.). Vilka mått gäller då tro?

Någon som sitter inne med förslag eller kanske ett bättre utförligare recept?

Står det inte någon doseringsanvisning på flaskans etikett? Jag tror att det är en etikett av typen man dra loss i ena kanten och sedan veckla ut det och läsa.
Citera
2009-09-18, 19:10
Medlem
Lensflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Står det inte någon doseringsanvisning på flaskans etikett? Jag tror att det är en etikett av typen man dra loss i ena kanten och sedan veckla ut det och läsa.

Det stämde bra det!
Man skulle ha en hel flaska till en sats med 1 kilo plommon, och jag som var orolig att det kunde vara farligt om man tog för mycket.

Angående vikt och sånt så får man väl höfta som vanligt, jag återkommer med resultatet i morgon, ska dricka grogg nu och då är det bäst att låta bli spisen.

Tack för hjälpen.
Citera
2009-09-18, 19:15
Medlem
barbeliths avatar
Hoppas det blir mer, då röstar jag för kompott eller marmelad.

Sen har jag recept på en sjukt god plommonpaj i någon kokbok härhemma, om det skulle vara av intresse!
Citera
2009-09-18, 23:27
Medlem
Anna Bergström, matskribent på DN, har ett recept på plommonmarmelad som jag brukar använda till Viktoria-plommon. Viktoria har ett rödgult smakrikt skal som ger lite smak och färg åt marmeladen.

Annas goda Plommonmarmelad DN 1977

Ingredienser
1,5 kg plommon RÄKNA DEM NOGA!
1 dl vatten
1 kg socker
saft av 2 citroner

Beredning

Skölj plommonen väl, men skala dem inte. Lägg dem tillsammans med 1 dl vatten i en tjockbottnad gryta och koka frukten - med lock på grytan- i 30 minuter. Ganska svag värme. Rör om då och då. Fiska nu upp ALLA kärnor med hjälp av en sked eller hålslev. Det var därför du skulle räkna plommonen.

Häll sedan i socker och citronsaft och koka marmeladen i 55 minter UTAN LOCK eller tills man kan göra marmeladprovet. (Häll lite marmelad på ett kallt fat, låt den svalna, dra en sked genom marmeladen, det skall bli en ’gata’ som inte genast flyter ihop).

Häll upp marmeladen på varma rena burkar.
Citera
2009-09-19, 00:55
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Bump!

Jag gjorde såsen här under till den hela kalkon jag serverade häromdagen på påskmiddagen. Herredjävlar vilken god sås. Rekommenderas verkligen.

Plommon is teh shit!

Skoj!

Färska plommon avnjuts bäst direkt ifrån grenen. För övrigt finns det mer kvalificerad frukt.
Citera
2009-09-19, 01:52
Medlem
Tjohildas avatar
Det blev verkligen fantastiskt mycket plommon i år! Liksom annan frukt, bär och svamp. Hade vi levt för 150 år sedan hade vi prisat Gud för att vi skulle slippa svälta i vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in