Var och köpte snus i en liten kiosk i Stuvsta igår och förvånades över att en dosa bara kostade 28 kronor då det rekommenderade priset ligger på 30 kronor. Ägaren förklarade detta med att han inte var ute efter några större vinster då försäljningen av snus sjunkit rätt så rejält efter skatteökningen. Sedan nämnde han att Swedish Match hade beslutat att ytterligare en prishöjning på snus var att vänta detta år. De hade tydligen hört av sig till samtliga affärer där snus säljes och meddelat detta.
Jag har då inte hittat en källa till ovanstående påstående. Någon?
Nee kan inte tro det är sant :S Om det så är sant, så ska jag gå till sköss.
Var det inte på kalla fakta det sas att snus var till för att få rökare att sluta och börja med snus?
Hoppas han bara skrämmde upp dej
Men hittills har den sk "skattesänkaralliansen" paradoxalt nog lyckats fördyra det mesta via avgifter höjda skatter tex trafikförsäkringen, bensinskatten, a-kasseavgifter mm samtidigt som man försämrar villkoren för sjukskrivna, pensionärer mfl.
Om det fanns VM i Idiotpolitik hade svenska politiker tagit guld. Varje år.
I den här diskussionen måste vi skilja på snustillverkarnas val av pris/prishöjning och statens skattesättning/skattehöjning. Det var produkterna som skulle prishöjas enligt försäljaren va, inte produkterna som skulle beskattas hårdare.
Så swedish match tror allvarligt på att dom ska tjäna mer pengar på att höja priserna? Ännufler lär väll sluta då.
Snus är för faskigen en arbetar-tobak Vill jag köpa dyrt så tjackar jag ciggar! Snus är snus och ge fan i att ändra på priserna (iaf när det går åt fel håll!!) Faan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!