Misstänker att jag har fångat ett exemplar av luffarspindel vilken tidigare inte har påträffats i mellansverige , Till vem ska man ringa och meddela sånt här?
och hur bevarar man spindel så att en expert kan identifiera den , stoppar man den i frysen?
spindelkroppen är 13mm lång , enligt de sidor på nätet jag besökt så blir en vanlig husspindel inte mer än 9-10mm medans luffarspindeln blir något större , färg och mönster på ryggen stämmer även de mer överens med luffarspindel än husspindel.
Jag hittade häromdan exakt en sådån här spindel och undrade vafan det var?
Den spretade med benen och det blev 7 cm enligt tumstocken.
Jag tog en bild med telefonen, vart kan jag lägga upp den för att jämföra?
Jag hittade häromdan exakt en sådån här spindel och undrade vafan det var?
Den spretade med benen och det blev 7 cm enligt tumstocken.
Jag tog en bild med telefonen, vart kan jag lägga upp den för att jämföra?
Min katt hittade den sådan där rackare för ett tag sedan. Det var en kort process, han dog rätt omgående. Jag låg på helspänn hela natten utifall att den hade anhöriga som ville gå på mig.
Lessen grabbar men jag tror ni hittat varsin Stor Hus-spindel. Dom brukar dyka upp vid den här tiden på året och ibland häpnar man över storleken. Jag har en som bor under kökssoffan som jag döpt till Egon http://www.bioresurs.uu.se/myller/st...husspindel.htm
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!