2007-08-15, 00:45
Medlem
Smyggiss avatar
Dvs det är en helt vanlig källarspindel?
Jag behöver således inte oroa mig för att den ska käka upp katten när den går ner i källaren?
Citera
2007-08-15, 00:47
Bannlyst
<LoL?

asså gift spindeL? asså du har ju varit nära den ta den i handen försikigt o släpp ut den...
Citera
2007-08-15, 00:48
Bannlyst
<LoL?

Dess gift anses ge vävnadsskador och svårläkta sår. Doh ta handskar.
Citera
2007-08-15, 00:52
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyggis
Dvs det är en helt vanlig källarspindel?
Jag behöver således inte oroa mig för att den ska käka upp katten när den går ner i källaren?
Precis. Det är en vanlig svensk spindel. Man ser dom inte så ofta men just på hösten ger sig hanarna ut och letar honor.
Citera
2007-08-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Precis. Det är en vanlig svensk spindel. Man ser dom inte så ofta men just på hösten ger sig hanarna ut och letar honor.
Låter som du gjort en psykologisk profil på ditt husdjur
Citera
2007-08-15, 01:02
Medlem
Smyggiss avatar
Det var väll då en jäkla tur att min katt är av hankön...
Nä jag då aldrig trott annat men denna tråd fick mig att fundera, sist jag såg ett sådant här äckel i normal miljö (husmiljö) så var den inte lika stor.
I naturmiljö typ grottor osv har jag sett större...
Citera
2007-08-15, 01:03
Medlem
cephs avatar
Den vanliga svenska husspindeln och den nyligen inflyttade luffarspindeln är ganska lika men luffarspindeln har en något större/grövre kropp i jämförelse med benen. Som sagt är luffarspindeln rätt otrevlig att bli biten av men den är inte livsfarlig direkt. Om man är säker på att det är en luffarspindel man hittat ska/kan man kontakta någon biolog eller liknande som kan rapportera fyndet så man kan spåra artens utbredning enklare. Husspindeln däremot är inte alls farlig men ett bett kan göra rätt ont, samma sak gäller andra stora spindelarter typ korsspindel, kärrspindel m.m.
Citera
2007-08-15, 01:03
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Låter som du gjort en psykologisk profil på ditt husdjur
Haha
Nej. jag kollade upp arten i böckerna vi har på jobbet faktiskt. Sambon hoppade högt när han promenerade över köksgolvet igår och jag ville veta vad vi hade för besökare. En snabb koll i referenslitteraturen visade på stor husspindel. Visst kunde jag dragit samma slutsats som TS men jag valde Occhams rakkniv i den här frågan.
När du hör hovar, tänk hästar, inte zebror...
Citera
2007-08-15, 01:09
Medlem
rejmans avatar
Haha de är ju en helt vanlig spindel? De giftigaste spindlarna i sverige har svagare gift än ett getingstick xD
Citera
2007-08-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Haha
Nej. jag kollade upp arten i böckerna vi har på jobbet faktiskt. Sambon hoppade högt när han promenerade över köksgolvet igår och jag ville veta vad vi hade för besökare. En snabb koll i referenslitteraturen visade på stor husspindel. Visst kunde jag dragit samma slutsats som TS men jag valde Occhams rakkniv i den här frågan.
När du hör hovar, tänk hästar, inte zebror...
He he, nej chansen att stöta på en spindel med gift nog att hota dig i Sverige är inte stor. Dock så har en och annan Svarta änkan samt andra direkt giftiga spindlar stötts på i landet. Ofta fripassagerare från Sydamerika...

Spindlar hemma är för övrigt alltid bra att ha ett symbiotiskt förhållande till. De är rovdjur och äter upp oönskade insekter till min stora förtjusning
Citera
2007-08-15, 01:14
Bannlyst
kass

kass tråd gör vad fan som helst med den.,,
Citera
2007-08-15, 01:17
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
He he, nej chansen att stöta på en spindel med gift nog att hota dig i Sverige är inte stor. Dock så har en och annan Svarta änkan samt andra direkt giftiga spindlar stötts på i landet. Ofta fripassagerare från Sydamerika...

Spindlar hemma är för övrigt alltid bra att ha ett symbiotiskt förhållande till. De är rovdjur och äter upp oönskade insekter till min stora förtjusning
Jag skulle bli överlycklig om jag hittade en svart änka bland bananerna. Få djur fascinerar mig lika mycket som spindlar och en änka skulle få ett fint terrarium med alla flugor den kunde äta Tyvärr så är sambon aningens skeptisk annars hade det snapcaseiska hemmet redan haft ett gäng tarantellor. Det är ingen slump att en av mina favoritböcker är The red hourglass av Gordon Grice
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0385318901
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in