2007-08-14, 21:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Nån som vet om de behöver förvällas pga. att bli av med gift och bitterämnen? Vissa svampar har ju sånt...

Blir det någon smakskillnad på förvällda och icke-förvällda kantareller, i så fall vad för skillnad?

Inte när det gäller kantareller. Finns väl nån murkla man ska förvälla, för att avlägsna ev. gifter!?
Skillnaden enligt mig är att de får en robustare smak. Inte så vattniga.
Citera
2007-08-14, 21:09
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Inte när det gäller kantareller. Finns väl nån murkla man ska förvälla, för att avlägsna ev. gifter!?
Skillnaden enligt mig är att de får en robustare smak. Inte så vattniga.
Ok, hur länge förväller du kantarellerna och hur länge låter du dom sedan ligga i stekpannan?

Låter som man lätt kan "sönderlaga" kantarellerna om man inte har koll på tiden om man förväller dom först och sen steker dom...

Citera
2007-08-14, 21:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Får man skölja med vatten, eller är det "no no"? En del verkar inte tycka att man ska göra det har jag förstått (såvidare dom inte ska förvällas då).

Hur funkar det med fisk till? Typ strömming eller något?

Dillkokt potatis, strömming, stekta kantareller, gräddfil och en kall pilsner?

Du torskar smakämnen om du sköljer dem, jag gjorde en gång ett test på sköljda vs. borstade kantareller och de borstade var klart godast.

Har aldrig testat strömming med kantareller. Strömming har ju en rätt "frän" smak eller hur man ska uttrycka det. Jag skulle nog mellan tummen och pekfingret välja en plattfisk till kantareller men smaken är ju som sagt olika så du kan ju testa, men jag misstänker att den kraftiga dillen samt den sötsyrliga gräddfilssmaken i kombination med strömmingen skulle ta kål på kantarellsmaken...
Citera
2007-08-14, 21:22
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Du torskar smakämnen om du sköljer dem, jag gjorde en gång ett test på sköljda vs. borstade kantareller och de borstade var klart godast.
Det är sådana här detaljer som är värdefulla att veta! Matlagningens små trix för det där lilla extra!

Hur ser du på förvällning då? Antar att du sågar det?

Citat:
Har aldrig testat strömming med kantareller. Strömming har ju en rätt "frän" smak eller hur man ska uttrycka det. Jag skulle nog mellan tummen och pekfingret välja en plattfisk till kantareller men smaken är ju som sagt olika så du kan ju testa, men jag misstänker att den kraftiga dillen samt den sötsyrliga gräddfilssmaken i kombination med strömmingen skulle ta kål på kantarellsmaken...
Vid närmare eftertanke har du nog helt rätt. Det bör nog vara mer neutral smak för att kantarellerna ska komma till sin rätt.

Citera
2007-08-14, 21:28
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Det är sådana här detaljer som är värdefulla att veta! Matlagningens små trix för det där lilla extra!

Hur ser du på förvällning då? Antar att du sågar det?

Vid närmare eftertanke har du nog helt rätt. Det bör nog vara mer neutral smak för att kantarellerna ska komma till sin rätt.

Nej då. Förvälling av torkad svamp bara för att återge den förlorade vattenmängden är helt OK, att däremot lägga svamp som tjocknar av vatten på förvälling saknar relevans såvida du inte plockar riskor som mår bäst av ytterligare förvälling.

Detta är vad min salig mormor lärde mig och det finns säkert de som säger bu eller bä till detta, men det har funkat för mig som gladeligen konsumerat svamp i över 40 år.

Vad gäller kantareller är det som sagt less is more och de funkar utmärkt till både en kall öl och ett gott rödtjut i sin enkla form
Citera
2007-08-14, 22:01
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Nej då. Förvälling av torkad svamp bara för att återge den förlorade vattenmängden är helt OK, att däremot lägga svamp som tjocknar av vatten på förvälling saknar relevans såvida du inte plockar riskor som mår bäst av ytterligare förvälling.

Detta är vad min salig mormor lärde mig och det finns säkert de som säger bu eller bä till detta, men det har funkat för mig som gladeligen konsumerat svamp i över 40 år.

Vad gäller kantareller är det som sagt less is more och de funkar utmärkt till både en kall öl och ett gott rödtjut i sin enkla form
Ok, kantarell är ju en finsvamp så förvällning kanske är onödigt eller en smaksak då.

Är kantareller nyttiga? En funderinga som slog mig nu, många svampar är ju definitivt inte nyttiga och även en del ätliga är inte heller helt nyttiga...

Citera
2007-08-14, 22:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ok, hur länge förväller du kantarellerna och hur länge låter du dom sedan ligga i stekpannan?

Låter som man lätt kan "sönderlaga" kantarellerna om man inte har koll på tiden om man förväller dom först och sen steker dom...

Här ären bra beskrivning på detta:
http://www.anrell.nu/kokbok/svamp/forvalld.html
Citera
2007-08-14, 22:31
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Här ären bra beskrivning på detta:
http://www.anrell.nu/kokbok/svamp/forvalld.html
Bra länk, tack.

Kommer ihåg att jag såg någon italiensk svampgryta tillagas på SVT för några år sedan, det var något program om matlagning i italien! Undrar om det inte var den där kortserien med Zeta-grundaren?

Det var djävulskt mycket Karl-Johan-svamp? (vill jag minnas att det var) som åkte ned i en stor gryta och kokades... Tyvärr har jag glömt bort detaljerna, kommer bara ihåg att gryttan verkade riktigt läcker, och det var tydligen en storfavorit i delar av Italien... Vore kul att få det receptet om någon vet vad det är för recept?

Skulle också vara trevligt att pröva på en kantarell-variant på den grytan!

Citera
2007-08-15, 00:01
Medlem
Har ett recept på en gudomligt god kantarell soppa som ska serveras med tunna parmesanflagnor och citronolivolja. Kan leta reda på den ifall någon är intresserad?
Citera
2007-08-15, 00:03
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkist
Har ett recept på en gudomligt god kantarell soppa som ska serveras med tunna parmesanflagnor och citronolivolja. Kan leta reda på den ifall någon är intresserad?
Gärna!

Citera
2007-08-15, 00:04
Medlem
Kullans avatar
[quote=Ajajaj]Vad har ni för goda kantarell-recept på lager?

Funderar på att laga till något med kantareller, men jag har ingen koll på sådana rätter tyvärr.

Så ni får gärna bidra med tips på bra recept!

Samt också tillredningstips, så man inte råkar spoliera dom fina kantarellerna.

[/QUOT

Jag älskar kantareller och brukar bara förvälla dem och stoppa dem i frysen, direkt efter plockning.

Till receptet:
Jag fräser lite rökt sidfläsk i tärningar (alt bacon) och kantarellerna, pudrar över lite mjöl och slår på grädde alt grädde/mjölk och låter det koka ihop. Finklippt persilja på och sen så njuter man bara....jättegott att göra varma mackor med också.

Smaklig spis
Citera
2007-08-15, 00:21
Medlem
Kantarellsoppa

1,5 liter färka kantareller eller 0,5 liter förvälda kantareller
1 shalottenlök
1 dl vitt vin, ett syrligt
1 liter kycklingfond
3 dl grädde
Salt
Peppar
Torr sherry

Koka ihop kantareller, shalottenlök och vin så det blir nästan torrt. Häll i kycklingfonden och grädden och låt det koka ihop i ungeför en halvtimme.
Mixa ihop soppan lite med en stavmixer om du har en sån.
Smaka av med salt, peppar och sherryn. Red sen av soppan lite så att den blir krämig. Servera den med citronolivolja och riven parmesan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in