2007-08-14, 21:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Nn som vet om de behver frvllas pga. att bli av med gift och bittermnen? Vissa svampar har ju snt...

Blir det ngon smakskillnad p frvllda och icke-frvllda kantareller, i s fall vad fr skillnad?

Inte nr det gller kantareller. Finns vl nn murkla man ska frvlla, fr att avlgsna ev. gifter!?
Skillnaden enligt mig r att de fr en robustare smak. Inte s vattniga.
Citera
2007-08-14, 21:09
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Inte nr det gller kantareller. Finns vl nn murkla man ska frvlla, fr att avlgsna ev. gifter!?
Skillnaden enligt mig r att de fr en robustare smak. Inte s vattniga.
Ok, hur lnge frvller du kantarellerna och hur lnge lter du dom sedan ligga i stekpannan?

Lter som man ltt kan "snderlaga" kantarellerna om man inte har koll p tiden om man frvller dom frst och sen steker dom...

Citera
2007-08-14, 21:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Fr man sklja med vatten, eller r det "no no"? En del verkar inte tycka att man ska gra det har jag frsttt (svidare dom inte ska frvllas d).

Hur funkar det med fisk till? Typ strmming eller ngot?

Dillkokt potatis, strmming, stekta kantareller, grddfil och en kall pilsner?

Du torskar smakmnen om du skljer dem, jag gjorde en gng ett test p skljda vs. borstade kantareller och de borstade var klart godast.

Har aldrig testat strmming med kantareller. Strmming har ju en rtt "frn" smak eller hur man ska uttrycka det. Jag skulle nog mellan tummen och pekfingret vlja en plattfisk till kantareller men smaken r ju som sagt olika s du kan ju testa, men jag misstnker att den kraftiga dillen samt den stsyrliga grddfilssmaken i kombination med strmmingen skulle ta kl p kantarellsmaken...
Citera
2007-08-14, 21:22
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Du torskar smakmnen om du skljer dem, jag gjorde en gng ett test p skljda vs. borstade kantareller och de borstade var klart godast.
Det r sdana hr detaljer som r vrdefulla att veta! Matlagningens sm trix fr det dr lilla extra!

Hur ser du p frvllning d? Antar att du sgar det?

Citat:
Har aldrig testat strmming med kantareller. Strmming har ju en rtt "frn" smak eller hur man ska uttrycka det. Jag skulle nog mellan tummen och pekfingret vlja en plattfisk till kantareller men smaken r ju som sagt olika s du kan ju testa, men jag misstnker att den kraftiga dillen samt den stsyrliga grddfilssmaken i kombination med strmmingen skulle ta kl p kantarellsmaken...
Vid nrmare eftertanke har du nog helt rtt. Det br nog vara mer neutral smak fr att kantarellerna ska komma till sin rtt.

Citera
2007-08-14, 21:28
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Det r sdana hr detaljer som r vrdefulla att veta! Matlagningens sm trix fr det dr lilla extra!

Hur ser du p frvllning d? Antar att du sgar det?

Vid nrmare eftertanke har du nog helt rtt. Det br nog vara mer neutral smak fr att kantarellerna ska komma till sin rtt.

Nej d. Frvlling av torkad svamp bara fr att terge den frlorade vattenmngden r helt OK, att dremot lgga svamp som tjocknar av vatten p frvlling saknar relevans svida du inte plockar riskor som mr bst av ytterligare frvlling.

Detta r vad min salig mormor lrde mig och det finns skert de som sger bu eller b till detta, men det har funkat fr mig som gladeligen konsumerat svamp i ver 40 r.

Vad gller kantareller r det som sagt less is more och de funkar utmrkt till bde en kall l och ett gott rdtjut i sin enkla form
Citera
2007-08-14, 22:01
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Nej d. Frvlling av torkad svamp bara fr att terge den frlorade vattenmngden r helt OK, att dremot lgga svamp som tjocknar av vatten p frvlling saknar relevans svida du inte plockar riskor som mr bst av ytterligare frvlling.

Detta r vad min salig mormor lrde mig och det finns skert de som sger bu eller b till detta, men det har funkat fr mig som gladeligen konsumerat svamp i ver 40 r.

Vad gller kantareller r det som sagt less is more och de funkar utmrkt till bde en kall l och ett gott rdtjut i sin enkla form
Ok, kantarell r ju en finsvamp s frvllning kanske r ondigt eller en smaksak d.

r kantareller nyttiga? En funderinga som slog mig nu, mnga svampar r ju definitivt inte nyttiga och ven en del tliga r inte heller helt nyttiga...

Citera
2007-08-14, 22:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ok, hur lnge frvller du kantarellerna och hur lnge lter du dom sedan ligga i stekpannan?

Lter som man ltt kan "snderlaga" kantarellerna om man inte har koll p tiden om man frvller dom frst och sen steker dom...

Hr ren bra beskrivning p detta:
http://www.anrell.nu/kokbok/svamp/forvalld.html
Citera
2007-08-14, 22:31
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Hr ren bra beskrivning p detta:
http://www.anrell.nu/kokbok/svamp/forvalld.html
Bra lnk, tack.

Kommer ihg att jag sg ngon italiensk svampgryta tillagas p SVT fr ngra r sedan, det var ngot program om matlagning i italien! Undrar om det inte var den dr kortserien med Zeta-grundaren?

Det var djvulskt mycket Karl-Johan-svamp? (vill jag minnas att det var) som kte ned i en stor gryta och kokades... Tyvrr har jag glmt bort detaljerna, kommer bara ihg att gryttan verkade riktigt lcker, och det var tydligen en storfavorit i delar av Italien... Vore kul att f det receptet om ngon vet vad det r fr recept?

Skulle ocks vara trevligt att prva p en kantarell-variant p den grytan!

Citera
2007-08-15, 00:01
Medlem
Har ett recept p en gudomligt god kantarell soppa som ska serveras med tunna parmesanflagnor och citronolivolja. Kan leta reda p den ifall ngon r intresserad?
Citera
2007-08-15, 00:03
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkist
Har ett recept p en gudomligt god kantarell soppa som ska serveras med tunna parmesanflagnor och citronolivolja. Kan leta reda p den ifall ngon r intresserad?
Grna!

Citera
2007-08-15, 00:04
Medlem
Kullans avatar
[quote=Ajajaj]Vad har ni fr goda kantarell-recept p lager?

Funderar p att laga till ngot med kantareller, men jag har ingen koll p sdana rtter tyvrr.

S ni fr grna bidra med tips p bra recept!

Samt ocks tillredningstips, s man inte rkar spoliera dom fina kantarellerna.

[/QUOT

Jag lskar kantareller och brukar bara frvlla dem och stoppa dem i frysen, direkt efter plockning.

Till receptet:
Jag frser lite rkt sidflsk i trningar (alt bacon) och kantarellerna, pudrar ver lite mjl och slr p grdde alt grdde/mjlk och lter det koka ihop. Finklippt persilja p och sen s njuter man bara....jttegott att gra varma mackor med ocks.

Smaklig spis
Citera
2007-08-15, 00:21
Medlem
Kantarellsoppa

1,5 liter frka kantareller eller 0,5 liter frvlda kantareller
1 shalottenlk
1 dl vitt vin, ett syrligt
1 liter kycklingfond
3 dl grdde
Salt
Peppar
Torr sherry

Koka ihop kantareller, shalottenlk och vin s det blir nstan torrt. Hll i kycklingfonden och grdden och lt det koka ihop i ungefr en halvtimme.
Mixa ihop soppan lite med en stavmixer om du har en sn.
Smaka av med salt, peppar och sherryn. Red sen av soppan lite s att den blir krmig. Servera den med citronolivolja och riven parmesan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in