• 1
  • 2
2007-08-14, 16:33
Medlem
Ajajajs avatar
Vad har ni för goda kantarell-recept på lager?

Funderar på att laga till något med kantareller, men jag har ingen koll på sådana rätter tyvärr.

Så ni får gärna bidra med tips på bra recept!

Samt också tillredningstips, så man inte råkar spoliera dom fina kantarellerna.

Citera
2007-08-14, 17:49
Medlem
Laktostolerants avatar
Kantarellsås

1/2 liter kantareller
1 gul lök
4 msk smör
1 1/2 msk vetemjöl
4 dl vispgrädde
1 dl kalvfond eller grönsakfond
salt och peppar

Rensa och grovhacka svampen. Skala och finhacka den gula löken.Stek svamp och lök i smör. Späd i grädden och fonden och låt koka ihop. Smaka av med salt och peppar.

(Källa: Per Morberg, www.tv4.se/mat)
Citera
2007-08-14, 17:51
Medlem
FetFulElaks avatar
Ack.. Kantarell skall endast stekas i smör och saltas, i gjutjärnspanna. Sedan skall den ätas på knäckebröd med en öl till.
Citera
2007-08-14, 17:56
Medlem
Agent Coopers avatar
Min favorit är sjukt lättgjord.

*Kantareller (gärna förvällda)
*Lök
*Formfranska
*(Riktigt) smör

Stek upp kantareller och lite lök i rikligt med smör.

Fös sedan ihop svampen och löken mot kanten av stekpannan.
Släng därefter i några skivor formfranska, och låt dem götta ner sig lite
i smöret.

Upp med frallorna på en tallrik och lägg sedan kantarellblandningen på.
Det knullar i mun!!!
Citera
2007-08-14, 18:47
Medlem
poojks avatar
kantareller vitlök färsk chilli skogaholms limpa

gör så här:

värm olivolja sen har du först i vitlök och chilli (allt efter smak och tolerans) sen när du tycker att det verkar klart har du ner ovanstående blandning på mackan, sen har du en goooood mack, kanske ha på ett lager med kantarell ost? rosta mackan innan e ett hett tips
Citera
2007-08-14, 19:23
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ack.. Kantarell skall endast stekas i smör och saltas, i gjutjärnspanna. Sedan skall den ätas på knäckebröd med en öl till.

Ja, helt klart. Kanske kan man alternera med rostat lite grövre bröd.
Citera
2007-08-14, 20:37
Medlem
Ajajajs avatar
Mmmm, vad det vattnas i munnen!

Tackar för tipsen so far!

En reflektion från min sida, vad gäller kryddning, peppar, chili och andra starka saker så bör man väl vara väldigt försiktig med det när man ska göra kantarell-mat? För vitsen enligt vad jag förstått är att kantarellen ska stå för det mesta av smaken så att säga?

Sen vad bör man tänka på vad gäller kantareller och matlagningtekniska frågor?

Tänker på sånt man ska veta och tänka på så att man inte förstör kantarellerna eller försämrar dom på något sätt?

Citat:
* Kantareller (gärna förvällda)
Vad gäller tex. kring förvällning? Ska kantarellerna förvällas eller inte och i så fall varför?

Citera
2007-08-14, 20:39
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
En reflektion från min sida, vad gäller kryddning, peppar, chili och andra starka saker så bör man väl vara väldigt försiktig med det när man ska göra kantarell-mat? För vitsen enligt vad jag förstått är att kantarellen ska stå för det mesta av smaken så att säga?

Helt klart, kantarellens egen fina smak ska stå i centrum. Det är rent helgerån att krydda sönder den!
Citera
2007-08-14, 20:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Helt klart, kantarellens egen fina smak ska stå i centrum. Det är rent helgerån att krydda sönder den!

Japp, och borsta därför bara kantarellerna rena och stek dem i smör med lite salt och peppar och häv upp allt på en tallrik eller lite vitt bröd så fixar allt sig.

Jag har ätit kantareller i alla dess former i mina dagar, men less is more i detta fall om man vill uppleva det finaste den svenska skogen har att erbjuda i svampväg.

En kall öl till sagda lättlagade stycke och man är i paradiset
Citera
2007-08-14, 20:45
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Mmmm, vad det vattnas i munnen!

Tackar för tipsen so far!

Sen vad bör man tänka på vad gäller kantareller och matlagningtekniska frågor?

Tänker på sånt man ska veta och tänka på så att man inte förstör kantarellerna eller försämrar dom på något sätt?

Vad gäller tex. kring förvällning? Ska kantarellerna förvällas eller inte och i så fall varför?

Jag gillar det bättre. De blir inte så jäklans "blöta" då. I.a.f. ett måste om du tänker frysa in färsk svamp.
Men steker du på hög värme så är det ju sak samma förståss.
Citera
2007-08-14, 20:51
Medlem
anna7607s avatar
stek upp dom i riktigt smör och häll över lite grädde så det blir en smet, sen vitt bröd till, bara smörstekta på smörgås är gudomligt det med
Citera
2007-08-14, 20:52
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Habanero + kantareller

Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Jag gillar det bättre. De blir inte så jäklans "blöta" då. I.a.f. ett måste om du tänker frysa in färsk svamp.
Men steker du på hög värme så är det ju sak samma förståss.
Nån som vet om de behöver förvällas pga. att bli av med gift och bitterämnen? Vissa svampar har ju sånt...

Blir det någon smakskillnad på förvällda och icke-förvällda kantareller, i så fall vad för skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Japp, och borsta därför bara kantarellerna rena.
Får man skölja med vatten, eller är det "no no"? En del verkar inte tycka att man ska göra det har jag förstått (såvidare dom inte ska förvällas då).

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
En kall öl till sagda lättlagade stycke och man är i paradiset
Hur funkar det med fisk till? Typ strömming eller något?

Dillkokt potatis, strömming, stekta kantareller, gräddfil och en kall pilsner?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in