• 1
  • 2
2007-08-14, 16:33
Medlem
Ajajajs avatar
Vad har ni fr goda kantarell-recept p lager?

Funderar p att laga till ngot med kantareller, men jag har ingen koll p sdana rtter tyvrr.

S ni fr grna bidra med tips p bra recept!

Samt ocks tillredningstips, s man inte rkar spoliera dom fina kantarellerna.

Citera
2007-08-14, 17:49
Medlem
Laktostolerants avatar
Kantarellss

1/2 liter kantareller
1 gul lk
4 msk smr
1 1/2 msk vetemjl
4 dl vispgrdde
1 dl kalvfond eller grnsakfond
salt och peppar

Rensa och grovhacka svampen. Skala och finhacka den gula lken.Stek svamp och lk i smr. Spd i grdden och fonden och lt koka ihop. Smaka av med salt och peppar.

(Klla: Per Morberg, www.tv4.se/mat)
Citera
2007-08-14, 17:51
Medlem
FetFulElaks avatar
Ack.. Kantarell skall endast stekas i smr och saltas, i gjutjrnspanna. Sedan skall den tas p knckebrd med en l till.
Citera
2007-08-14, 17:56
Medlem
Agent Coopers avatar
Min favorit r sjukt lttgjord.

*Kantareller (grna frvllda)
*Lk
*Formfranska
*(Riktigt) smr

Stek upp kantareller och lite lk i rikligt med smr.

Fs sedan ihop svampen och lken mot kanten av stekpannan.
Slng drefter i ngra skivor formfranska, och lt dem gtta ner sig lite
i smret.

Upp med frallorna p en tallrik och lgg sedan kantarellblandningen p.
Det knullar i mun!!!
Citera
2007-08-14, 18:47
Medlem
poojks avatar
kantareller vitlk frsk chilli skogaholms limpa

gr s hr:

vrm olivolja sen har du frst i vitlk och chilli (allt efter smak och tolerans) sen nr du tycker att det verkar klart har du ner ovanstende blandning p mackan, sen har du en goooood mack, kanske ha p ett lager med kantarell ost? rosta mackan innan e ett hett tips
Citera
2007-08-14, 19:23
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ack.. Kantarell skall endast stekas i smr och saltas, i gjutjrnspanna. Sedan skall den tas p knckebrd med en l till.

Ja, helt klart. Kanske kan man alternera med rostat lite grvre brd.
Citera
2007-08-14, 20:37
Medlem
Ajajajs avatar
Mmmm, vad det vattnas i munnen!

Tackar fr tipsen so far!

En reflektion frn min sida, vad gller kryddning, peppar, chili och andra starka saker s br man vl vara vldigt frsiktig med det nr man ska gra kantarell-mat? Fr vitsen enligt vad jag frsttt r att kantarellen ska st fr det mesta av smaken s att sga?

Sen vad br man tnka p vad gller kantareller och matlagningtekniska frgor?

Tnker p snt man ska veta och tnka p s att man inte frstr kantarellerna eller frsmrar dom p ngot stt?

Citat:
* Kantareller (grna frvllda)
Vad gller tex. kring frvllning? Ska kantarellerna frvllas eller inte och i s fall varfr?

Citera
2007-08-14, 20:39
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
En reflektion frn min sida, vad gller kryddning, peppar, chili och andra starka saker s br man vl vara vldigt frsiktig med det nr man ska gra kantarell-mat? Fr vitsen enligt vad jag frsttt r att kantarellen ska st fr det mesta av smaken s att sga?

Helt klart, kantarellens egen fina smak ska st i centrum. Det r rent helgern att krydda snder den!
Citera
2007-08-14, 20:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Helt klart, kantarellens egen fina smak ska st i centrum. Det r rent helgern att krydda snder den!

Japp, och borsta drfr bara kantarellerna rena och stek dem i smr med lite salt och peppar och hv upp allt p en tallrik eller lite vitt brd s fixar allt sig.

Jag har tit kantareller i alla dess former i mina dagar, men less is more i detta fall om man vill uppleva det finaste den svenska skogen har att erbjuda i svampvg.

En kall l till sagda lttlagade stycke och man r i paradiset
Citera
2007-08-14, 20:45
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Mmmm, vad det vattnas i munnen!

Tackar fr tipsen so far!

Sen vad br man tnka p vad gller kantareller och matlagningtekniska frgor?

Tnker p snt man ska veta och tnka p s att man inte frstr kantarellerna eller frsmrar dom p ngot stt?

Vad gller tex. kring frvllning? Ska kantarellerna frvllas eller inte och i s fall varfr?

Jag gillar det bttre. De blir inte s jklans "blta" d. I.a.f. ett mste om du tnker frysa in frsk svamp.
Men steker du p hg vrme s r det ju sak samma frstss.
Citera
2007-08-14, 20:51
Medlem
anna7607s avatar
stek upp dom i riktigt smr och hll ver lite grdde s det blir en smet, sen vitt brd till, bara smrstekta p smrgs r gudomligt det med
Citera
2007-08-14, 20:52
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Habanero + kantareller

Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Jag gillar det bttre. De blir inte s jklans "blta" d. I.a.f. ett mste om du tnker frysa in frsk svamp.
Men steker du p hg vrme s r det ju sak samma frstss.
Nn som vet om de behver frvllas pga. att bli av med gift och bittermnen? Vissa svampar har ju snt...

Blir det ngon smakskillnad p frvllda och icke-frvllda kantareller, i s fall vad fr skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Japp, och borsta drfr bara kantarellerna rena.
Fr man sklja med vatten, eller r det "no no"? En del verkar inte tycka att man ska gra det har jag frsttt (svidare dom inte ska frvllas d).

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
En kall l till sagda lttlagade stycke och man r i paradiset
Hur funkar det med fisk till? Typ strmming eller ngot?

Dillkokt potatis, strmming, stekta kantareller, grddfil och en kall pilsner?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in