2008-04-03, 10:50
Medlem
10MPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empire
-----------------------------------
Verkar kul. Förstår inte hur jag kunna missa FL-sidan. Ska genast regga mig och börja min hets mot folkgrupp (läs: supermorsorna som egentligen inte har en clue) kampanj ;-)

Finns ett liknande forum - http://forum.mammapappa.com ... bli medlem och skapa en tråd om analsex i "Ordet är fritt" http://forum.mammapappa.com/viewforum.php?f=7. Mammorna kommer att spy galla över dig efter ett tag Tror dock att admin måste godkänna nya konton så det gäller att inte skapa ett alltför konstigt nick.
Citera
2008-04-03, 10:54
Medlem
Jag kan hålla med

Jag är själv mamma till tre barn och läser ibland på olika familjesajter, men känner mig helt jävla utanför deras diskussioner där.

Det är verkligen ett daltande och att våga sätta gränser verkar helt ute..
Tvärtom, du går ju debatten att det är kränkande för barnen när föräldrarna är just föräldrar..att tvinga ett sjukt barn ta sin medicin är kränkande, att tvinga på barnet overall eller vantar när det är minus 20 grader är kränkande för barnet..osv..

Barnen körs med bil ända fram till skolan, helst ända fram till dörren.
Mina stackars barn får vackert cykla en kilometer till skolan..
Citera
2008-04-03, 11:07
Medlem
10MPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaija
Jag är själv mamma till tre barn och läser ibland på olika familjesajter, men känner mig helt jävla utanför deras diskussioner där.

Samma här ... jag är far till 3 barn och ofta när man läser i liknande forum (FL, Mammapappa ... ) så blir jag ställd över hur det daltas med barnen. Visst, det är fel att dra alla mammor över samma kam men trenden tycks vara att barn får ej bli smutsiga, barn måste få kvällsmål i sig före dom går i säng, annars svälter dom ihjäl under natten osv ...
Citera
2008-04-03, 11:37
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10MP
Samma här ... jag är far till 3 barn och ofta när man läser i liknande forum (FL, Mammapappa ... ) så blir jag ställd över hur det daltas med barnen. Visst, det är fel att dra alla mammor över samma kam men trenden tycks vara att barn får ej bli smutsiga, barn måste få kvällsmål i sig före dom går i säng, annars svälter dom ihjäl under natten osv ...

Det är kanske lite drastiskt att sluta ge dem mat .
Citera
2008-04-03, 11:58
Medlem
10MPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Det är kanske lite drastiskt att sluta ge dem mat .
Jo men det var inte det jag menade med kvällsmål. Kvällsmål är då man trugar en massa smörgåsar i en unge precis före den ska sova. Mat (potatis och köttbullar) har ungen redan ätit vid 17-tiden. Det är ingen större katastrof om kvällsmålet uteblir ibland, men trots detta så upplever jag att vissa föräldrar tvingar barn att äta just innan läggdags.
Citera
2008-04-03, 17:31
Medlem
Empresss avatar
Mutor..????
Nej jag dras inte alla föräldrar över en kam.. Gudbevars det finns föräldra som kan tänka till lite även om de blir allt mindre av dem...

Men jag undra ändå över detta:

Citat:
Men vad är problemet? Jag tror inte heller att nån dör av näringsbrist men om min ettåring är tjurig och jag har slut på mellanmål/mutor så esr jag INGa problem med att ge honom nåt som vi betalar sen. Klart jag kan låta honom gallskrika och slänga sig ur vagnen men det verkar ju onödigt.
(Inlägg 183 sid 19 i tråden Roger länkade till)

Mutor? Mellanmål är en sak och det skall ungen ha om det behövs, då hoppas jag att mellanmålet består av något god nyttig frukt och/eller bär med något vettigt att dricka till..
Men detta med mutor.. Något jag ser ofta hur mammor/pappor sticker en tablettask eller annat godis,kakor,kanelbullar, risifrutti etc (olika sockerbomber) i ungarnas näven väldigt ofta för att få dem "tysta", och så ger vi ungen en fin sockerbomb att skölja ned det med i form av festis el cola, el fanta etc.. Inte undra på att dagens ungar är FETA..
(Aspartamsötade drickor och mat är inte så direkt nyttigt heller då aspartam är faktiskt apptistimulerande.)

Vad hände med den fina gyllene regeln som många av oss (35+ och över) växte upp med; "Godis endast på Lördagar"? Både nyttigare för tandhälsan och motverkar fetma.
Senast redigerad av Empress 2008-04-03 kl. 17:33.
Citera
2008-04-03, 19:17
Medlem
10MPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Vad hände med den fina gyllene regeln som många av oss (35+ och över) växte upp med; "Godis endast på Lördagar"? Både nyttigare för tandhälsan och motverkar fetma.
Nu är jag "bara" 33 men vi har den regeln hemma att barnen får godis på lördagar, vet att det finns andra som tycker att vi är konstiga som har denna regel men det sk*t*r jag i. Ibland är barnen bjudna på kalas mitt i veckorna och då får dom ju förstås godis, kakor och annat på kalaset men annars är det som sagt endast på lördagar som godispåsen dyker upp, lugnast så.
Citera
2008-04-03, 20:11
Bannlyst
Mycket humor i denna tråd, Nästan alla inlägg kommer dock från dom som garanterat själva inte har barn.

har själv en på 1,5 år....

Men jag håller med! daltande föräldrar gör mig vansinnig!

Varför envisas med att köra 4åringar i en vagn när dom kan gå själva från ett år?
Varför lära barn att dom får glass och godis i butiken när dom skriker?
Varför lära barn att det är ok att springa ruunt och kasta mat i en resturang?
Varför lära barn att det är bara en förälder som duger?
Varför inte lära små barn att göra saker själv?
Varför ska man gå runt och bära på barn hela tiden?
Varför ska mammor hela tiden prata om bajs? (pappor gör det inte)
Varför jämföra sina barn med andras ungar? det är ju ingen tävling..
Varför truga med mat? dom äter ändå när dom är hungriga.
Varför inte låta dom sova i egen säng från början?

Vissa saker blir så mycket lättare om man väljer rätt spår från början, både för föräldrar men framförallt för barnen. Skötsamma barn är lätta att ta med över allt, ilbattingar får en mer begränsad tillvaro, dvs barnen får lida för föräldrarnas okunnighet.
Jag tror att självständiga barn är trygga barn!

Ja, det är helt sant kvinnor blir korkade när dom blir gravida, men det går över när dom börjar jobba efter föräldrarledigheten.
Citera
2008-04-03, 20:20
Bannlyst
Och det som är mest tragiskt är ju att dagens barn inte får göra sig illa alls. De ska inte få känna smärta överhuvudtaget i något sammanhang.
Inte undra på att dagens snorungar är så bortklemade som de är och håller sina föräldrar i ett hjärngrepp.

När jag var liten kom jag ofta hem med skrubbsår på knäna, armbågar och någon gång hade jag stukat ena foten. Det är av egna erfarenheter man lär sig vad som gör ont och sånt. Barn som aldrig får uppleva smärta som små kommer att få en mycket jobbig uppväxt i skolan inte minst.

Och mina skrubbsår och stukade fötter ådrog jag mig vid lek utomhus, klättrande, åkandes cykel sladdandes i lösgruset på asfalten. Sånt som dagens kids inte känner till.
Citera
2008-04-03, 20:36
Medlem
FB hjärta FL

Åååh så det finns människor som inte tycker som alla på FL!
Jag är imponerad, hade nästan snöat in totalt i FL-träsket.
Jag har själv varit med och tjafsat runt i den där tråden.
Och tycker man inte som majoriteten så får man ju äta upp det med hull och hår.
Jag som jobbar b la som BK klev in i tråden och sa mitt och informerade om vad som var rätt och fel ur lagens synpunkt. (ja ja jag kan inte hela lagboken men just när det kommer till detta)
Men då överöste moralkärringarna mig med att det inte alls var ett brott och att man visst fick göra det om man ville. För dom har ju minsann jobbat i butik och gått endags utbildning med polisen wiiiihoooo

Ja jisses om min dotter ens skulle tänka tanken att börja jabbla runt om nå dylikt i affären så blir det en enkel Kina
Citera
2008-04-03, 20:39
Medlem
Jaa missa visst ett ord där haha... Till Kina ska det stå
Citera
2008-04-03, 20:53
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10MP
Nu är jag "bara" 33 men vi har den regeln hemma att barnen får godis på lördagar, vet att det finns andra som tycker att vi är konstiga som har denna regel men det sk*t*r jag i. Ibland är barnen bjudna på kalas mitt i veckorna och då får dom ju förstås godis, kakor och annat på kalaset men annars är det som sagt endast på lördagar som godispåsen dyker upp, lugnast så.

heh..
Ja jo, jag skulle ju iofs kunnat skriva 30+..
Minns att mammorna i min omgivning när jag var barn alltid lade kalaset på fredagar eller lördagar och så gjorde man en lite "mini firning" på födelsedagen när fyllde mitt i veckan..

Tycker det är skönt att höra att du håller kvar vid den underbara regeln..
Hoppas att min son gör det oxå när han blir far, då han växte oxå med den regeln som jag gjorde. Fast iofs min son blev ingen gottegris heller som vuxen, han käkar olika sorters nöter i stället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in