Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag kan tänka mig att det här är en ganska öm punkt för majoriteten kvinnor och en del hyfsat hunsade äkta män så jag lär nog få ett par verbala spottloskor riktade åt mitt håll bara för att jag har fräckheten att omnämna "sund moderskärlek" som trams och dalt. Det är jag beredd på. Likaså kommer troligen spekulationer om min egen lämplighet som fader att diskuteras eftersom jag inte "förstår" hur en moder känner sig inför sin törstige telning. Men bespara Er, jag struntar faktiskt i sånt. Vad jag är ute efter är debatt om varför mammapjosket urartat nåt så förbannat de senaste tio åren?
Här är hela tråden i sin svulstiga höghet:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-74/m23751111-1.html
// Roger P.
För mig är det inte en öm tå alls., fast jag har en son själv och är mor.. Nåja sonen är 20 år idag..
Men jag håller med dig att det är fel att ge barnen dricka och kex i affären, genom att ta det direkt från hyllan. Jag fick det inte och min son har heller aldrig fått det.. Det har varit konsekvent betala först dricka, äta sen.
Jag har sett effekterna av denna "nymodiga" idén av att göra detta, effekterna är att man har sett många ungar som äldre (5-6 år) gå in i affären och "hämta" och säga "mamma betalar" och mamman är inte ens med.
Trött och sliten köper jag inte, för mig är det knappt en förklaring. Kvinnor när jag var barn förvärvsarbetade och kunde var trötta när de hämtade barnen på daghem, likadant när sonen min var liten så förvärvsarbetade kvinnan (Det är 17 års ålders skillnad mellan mig och min son).. Ändå var det så sällsynt att man knappt hörde talas om det att föräldrar "matade ungen i affären och gav dem drickbart" innan det var betalt för varorna i kassan.
Visst föräldrar diskuterar idag över internet och "lär av varandra" men herregud det finns något som heter "tänka till lite" och "sunt förnuft"...
Det verkar ha försvunnit mer och mer i dagens "IT-Sammhället"..
Jag menar hur svårt är det att tänka lite och ta med kex och juice och ha det i väskan/fickan när man hämtar barnen på daghemmet, så att det finns i fall barnet blir akut törstig och hungrig?
Självklart finns det nödlägen..
Om ungen har diabetes och får ett sockerfall så kan det vara okey, men när man ser dessa föräldra med diabetesbarn så är det Dextrol (sugtabletter) de plockar på det sättet. Eller om barnet har något svårt funktionshinder som omöjliggör lungnt handlade Alla funktionshinder syn ju inte utåt.
Bäst att tillägga detta..