2008-01-28, 08:35
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Tror det oftast är tvärt om. Ungen är bortskämd som fan. ropar och skriker när den inte får vad den vill ha. Morsan ger ungen vad den vill ha, med ursäkten "asperger".
När morsorna inte kan uppfostra ungen, så är det lätt att säga att ungen har "asperger" när den egentligen är helt frisk men bara bortskämd.

Min fru upplever det varje år som lärare. Ungar som är dåligt uppfostrade. Morsorna påstår att ungen har asperger, men frugan ber om ett läkarintyg. Inte fan kommer det några läkarintyg. Ungerna har inte kollats för asperger. Morsorna har läst i någon tidning att besvärliga barn kan ha asperger och så är det den ursäkt de kör med.

Synd för de barn som verkligen lider af asperger.
Jag tog AS som ett exempel och jag menar givetvis endast de barn som verkligen har funktionshinder, inte normala ouppfostrade barn. Min poäng är dock att du som utomstående kan ha väldigt svårt att se om barnet är ouppfostrat eller om det lider av ett funktionshinder.
Citera
2008-02-07, 12:34
Medlem
Optirocs avatar
Måster bara skriva av mig lite, eftersom jag blir så otroligt frustrerad över hur barn idag framställs av sina föräldrar som gullungar till 100% som bara ska skämmas bort.. Sen börjar ungarna må dåligt o föräldrarna fattar inte vad som gått fel.. "Vi har ju varit såå snälla"!?!

En hund som inte får en ordentlig uppfostran börjar må dåligt, samma sak med människor, förstår inte att folk inte kan fatta det någon gång!

Nu menar inte jag att man ska vara elak emot sina barn, det gör ju inget bättre. Men att ställa krav och se till att det blir konsekvenser om man inte sköter sig är väl en ganska rimlig inställning?

Sen verkar många fälrdrar tro att deras ungar e dumma i huvet och inte förstår bättre när dom e 3 år... Så därför ska de ine bli konsekvenser (om ungen medvetet slår sönder ett glas tex) "Ja, men han förstår inte bättre, han e bara 3 år".. Det är ju deras uppgift att se till att ungen förstår vad osm är rätt o fel, förstår han inte de när han e 3, så kommer han inte förstå det när han e 13 heller!
Citera
2008-02-10, 02:36
Medlem
Sodaxs avatar
Folk skaffar inte barn för att bilda familj, utan för att använda ungjävlarna som en accessoar att visa upp för vänner och släkt som ett bevis på hur vuxna de blivit. Det är helt perfekt. Om du inte har något liv eller nån karriär kan du alltid bli mamma. Då har du en evig ursäkt att slippa sträva mot att uppfylla dina drömmar eftersom "barnen är ditt liv". Det är så man vill spy. Och så de jävla barnvagnarna sen.. Jag skiter fullständigt i alla jävla ungjävlar som de skjutsar runt, försöker de tvinga ut mig i gatan för att de har en jävla SUV-vagn på trottoaren kommer det bli en bitter överraskning för dem, för jag tänker FAN inte vika undan. Kärringjävlar.
Citera
2008-02-10, 12:54
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodax
Folk skaffar inte barn för att bilda familj, utan för att använda ungjävlarna som en accessoar att visa upp för vänner och släkt som ett bevis på hur vuxna de blivit. Det är helt perfekt. Om du inte har något liv eller nån karriär kan du alltid bli mamma. Då har du en evig ursäkt att slippa sträva mot att uppfylla dina drömmar eftersom "barnen är ditt liv". Det är så man vill spy. Och så de jävla barnvagnarna sen.. Jag skiter fullständigt i alla jävla ungjävlar som de skjutsar runt, försöker de tvinga ut mig i gatan för att de har en jävla SUV-vagn på trottoaren kommer det bli en bitter överraskning för dem, för jag tänker FAN inte vika undan. Kärringjävlar.
Dagens inlägg.

Sen finns det dom som faktiskt blir på smällen av ”olyckshändelse” och ödet tvingar in dem i rollen.
Nyblivna mammor som gör sitt bästa för att komma in i rollen och försöka fostra upp sina barn på det bästa möjliga sättet.
Nyblivna mammor som blir nedtrampade av oförståeliga och egoistiska typer på gatan som ser dem och deras ungar som ett stort misslyckande.
Citera
2008-04-02, 23:34
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Hann inte skriva många inlägg eller ens vara medlem mer än två dagar innan jag blev bannad. Då hann jag bli påhoppad 400ggr på en kvart. Ruskigt sjuk sida faktiskt. Ruskigt rolig. Rekommenderas varmt.
Citera
2008-04-03, 00:57
Medlem
Smartguys avatar
Håller med TS i det han skriver, dessutom mkt roligt framställt Dock när jag klickar på länken och skummar igenom svaren så får jag uppfattningen att de flesta på familjeliv är mot ätande av butikens mat innan betalning.
Citera
2008-04-03, 04:47
Medlem
Biatchs avatar
Citat:

Åhh. Detta var det BÄSTA jag någonsin läst.
Det är ju så sant. Tur att man aldrig kommer sitta själv i den sitsen!
Citera
2008-04-03, 05:56
Medlem
Empires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine cura
Har oxå varit medlem där men tröttna.

De bästa trådarna är när en mammorna frågar om hjälp med sitt sjuka barn.

Lisa har inte ätit på 3 dagar, 52 grader feber, bara spyr och är helt borta.

Vad skall jag göra ! Och en massa mammor kommer med knep och knåp.

Hallå ! Sitt inte och surfa vid datorn ! ring eller åk till sjukan.

Nä hon vill ha råd av mammor som ger tips om nässpray, bröstmjölk i ögat mm. och om det inte blir bättre så kan du ringa bvc på måndag.

Eller så är det bara öronen, det hade min Kevin.
----------------------
Hahaha!... Kommer inte ihåg när jag tokskrattade så mycket senast!! Klockrent!
Citera
2008-04-03, 06:08
Medlem
Empires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Hann inte skriva många inlägg eller ens vara medlem mer än två dagar innan jag blev bannad. Då hann jag bli påhoppad 400ggr på en kvart. Ruskigt sjuk sida faktiskt. Ruskigt rolig. Rekommenderas varmt.
-----------------------------------
Verkar kul. Förstår inte hur jag kunna missa FL-sidan. Ska genast regga mig och börja min hets mot folkgrupp (läs: supermorsorna som egentligen inte har en clue) kampanj ;-)
Citera
2008-04-03, 06:41
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända pellejönssajten Familjeliv.se. Trådarna kunde handla om alla möjliga sinnesslöa dumheter som exempelvis vilken motionsform som var den bästa eller vilket matfett som var nyttigast för de små baaaaarnen. Kort sagt, det var en kavalkad av dumheter och hönsmammerier som rullade upp på skärmen och det är bannemig inte förvånande att uppskattningsvis 90% av Familjelivs användare är fruntimmer. Jargonen är en aning annorlunda där än här, s.a.s.

En av dessa fåniga trådar heter "Är det OK att äta i butiken?" och gå i korthet ut på att användarna diskuterar om huruvida det är okej att inmundiga födoämnen i matvarubutiken och sen betala för det vid kassan. Det är alltså inte fråga om några snatterier utan det handlar helt enkelt om ren och skär brist på uppfostran. Tråden har i nuläget 137 svar och de flesta går ut på att man minsann visst då öppnar en banan eller en juice eller något annat om lille Maxen/Tindra/Kevin/Hampus/Månstråle tjurar och håller på att törsta ihjäl. Det kan ju vara ett par timmar sedan lille Birger/Destiny/Rasmus åt på dagis och man vet inte ens om han har ätit eftersom dagispersonalen ibland slarvar med eftermiddagens kalaspuffar. Om så har skett så har kanske inte lille Hampus ätit sen vid ett-snåret och då är han ju på gränsen till Biafframage klockan halvfem när mamsen eller pappsen hämtat Lille Kevin i bilen och svängt förbi Ica-butiken på hemvägen. Den lille snyftar och smackar med munnen av utmattning och vätskebrist, gudnåde den som kommer och säger att mamma inte får ge sin törstiga telning en klunk vätska innan han försmäktar. En och annan sticker visst då upp mot mammamaffian och påstår att det inte alls är så hemskt om Lille Maxen eller Tindra lugnar sig ännu en halvtimme tills mamsen är hemma med bil och middagsmat men dessa förnuftets röster tystas omedelbart ner av en nära nog enig skara arga mammor som bestämt talar om att de minsann bäst själva vet vad deras barn behöver.

För helvete, sluta dalta så förbannat med ungarna. Sluta hoppa ur knäppkängorna av pur oro så fort lille Destiny smackar med munnen, ungen kommer inte att ligga avsvimmad i sulkyn bara för att inte mat och vatten passerat munnen på ett par timmar. Snälla nån, det låter som att en banan i vagnen på Ica Maxi är den avgörande punkten för om lille Rasmus ska uppnå vuxen ålder eller dö i barnsäng. Vilket förbannat tunnelseende, totalt befriat från all logik och all sans. Blir kvinnor alldeles lamslagna i hela huvudet när de får barn eller är det en modern företeelse? Jag har synnerligen svårt att se att mammorna 1910 blev lika uppstressade av att lille Östen eller lilla Margit inte hade druckit på två timmar, ej heller tror jag en vikingatida mamma ramlade baklänges i storstugan av pur oro när inte en ny bit lantbröd passerat systemet på lille Botvid eller lille Teodorick på 120 minuter. Utan att veta säkert så är min magkänsla att det vare sig fanns tid eller ork till sådana hönsmammerier på den tiden, ungarna fick bröstmjölk tills mjölken sinade och sen var det i mjölk uppblött bröd för hela slanten lite då och då under dagen med ganska ojämna mellanrum baserade på vad som annars fanns att göra i stugan.

Är denna moderna vansinnesoro och mammastress ett nytt påfund relaterat till alla de mammamagasin som finns att köpa där kärringarna lär sig amma på sju nya sätt och ser bilder på jollrande och flinande små bastarder på vartannat helsidesuppslag? Är det där de lär sig att barn måste ha ny näring var tjugonde minut dygnet runt? Eller är det bara kvinnliga modersinstinkter och hormoner som tillåtits slå rot och mutera till dagens vansinne?

Jag kan tänka mig att det här är en ganska öm punkt för majoriteten kvinnor och en del hyfsat hunsade äkta män så jag lär nog få ett par verbala spottloskor riktade åt mitt håll bara för att jag har fräckheten att omnämna "sund moderskärlek" som trams och dalt. Det är jag beredd på. Likaså kommer troligen spekulationer om min egen lämplighet som fader att diskuteras eftersom jag inte "förstår" hur en moder känner sig inför sin törstige telning. Men bespara Er, jag struntar faktiskt i sånt. Vad jag är ute efter är debatt om varför mammapjosket urartat nåt så förbannat de senaste tio åren?

Här är hela tråden i sin svulstiga höghet:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-74/m23751111-1.html

// Roger P.

Det är nog så att man gärna vill att ens barn ska överleva och i dagens informationssamhälle så sprutar det av viktiga råd för små nyblivna mödrar. Och vem törs chansa och tänka att det där är nog inte så viktig i den tid när man är som mest sårbar och osäker.

Sen hör ju nyblivna mödrar till människosläktet och alla är ju som allom bekant inte så sluga. Så det är klart att kombinationen av viss oslughet och oron kring en ny situation där det känns rätt så angeläget att hålla både barnet vid liv och vid gott mod så kan det ju bli lite så där tokigt.

Angående det att mata barn i affären med matvaror så kan man ju lösa det genom att ha kex och vattenflaska med sig innan man handlar. Annars så ser jag inga problem med att nån ger barnet något att dricka eller äta i affären. Hellre det än att ungen skriker som besatt.

Barn är ofta trötta när de varit på dagis och lättretliga. Precis lika lättretliga som vuxna i dagens läge. Tror inte att vuxna gnällde så om att det fanns barn så mycket för i tiden heller. Eller överhuvudtaget när det gällde småbarnsmammor eller liknande. Så det är nog helt i samklang med tiden. Många vuxna gnäller på allt möjligt. En del gnäller på småbarns om äter i affären, andra gnäller på nåt annat, men nog fan ska det gnällas.
Citera
2008-04-03, 08:00
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson

Jag kan tänka mig att det här är en ganska öm punkt för majoriteten kvinnor och en del hyfsat hunsade äkta män så jag lär nog få ett par verbala spottloskor riktade åt mitt håll bara för att jag har fräckheten att omnämna "sund moderskärlek" som trams och dalt. Det är jag beredd på. Likaså kommer troligen spekulationer om min egen lämplighet som fader att diskuteras eftersom jag inte "förstår" hur en moder känner sig inför sin törstige telning. Men bespara Er, jag struntar faktiskt i sånt. Vad jag är ute efter är debatt om varför mammapjosket urartat nåt så förbannat de senaste tio åren?

Här är hela tråden i sin svulstiga höghet:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-74/m23751111-1.html

// Roger P.

För mig är det inte en öm tå alls., fast jag har en son själv och är mor.. Nåja sonen är 20 år idag..
Men jag håller med dig att det är fel att ge barnen dricka och kex i affären, genom att ta det direkt från hyllan. Jag fick det inte och min son har heller aldrig fått det.. Det har varit konsekvent betala först dricka, äta sen.
Jag har sett effekterna av denna "nymodiga" idén av att göra detta, effekterna är att man har sett många ungar som äldre (5-6 år) gå in i affären och "hämta" och säga "mamma betalar" och mamman är inte ens med.

Trött och sliten köper jag inte, för mig är det knappt en förklaring. Kvinnor när jag var barn förvärvsarbetade och kunde var trötta när de hämtade barnen på daghem, likadant när sonen min var liten så förvärvsarbetade kvinnan (Det är 17 års ålders skillnad mellan mig och min son).. Ändå var det så sällsynt att man knappt hörde talas om det att föräldrar "matade ungen i affären och gav dem drickbart" innan det var betalt för varorna i kassan.

Visst föräldrar diskuterar idag över internet och "lär av varandra" men herregud det finns något som heter "tänka till lite" och "sunt förnuft"...
Det verkar ha försvunnit mer och mer i dagens "IT-Sammhället"..
Jag menar hur svårt är det att tänka lite och ta med kex och juice och ha det i väskan/fickan när man hämtar barnen på daghemmet, så att det finns i fall barnet blir akut törstig och hungrig?

Självklart finns det nödlägen..
Om ungen har diabetes och får ett sockerfall så kan det vara okey, men när man ser dessa föräldra med diabetesbarn så är det Dextrol (sugtabletter) de plockar på det sättet. Eller om barnet har något svårt funktionshinder som omöjliggör lungnt handlade Alla funktionshinder syn ju inte utåt.
Bäst att tillägga detta..
Senast redigerad av Empress 2008-04-03 kl. 08:06.
Citera
2008-04-03, 10:32
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:

Kul skrivet, håller med och visst, det har sagts förut. Problemet är naturligtvis att majoriteten inte skaffar ungar för att använda dem som accessoarer. Och när du kommer gående på gatan med din iPod-klon och svampar på fickan, på väg till systemet för att köpa en tetra California White till fredagens korridorsfest, tycker nog de flesta barnvagnsförare du verkar vara en ohyfsad mongoloid. Och undrar vad dina föräldrar egentligen tänkte på när de uppfostrade dig. För du har väl föräldrar?

Och så fortsätter det, med nästa generation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in