2008-01-07, 22:27
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine cura
Har oxå varit medlem där men tröttna.

De bästa trådarna är när en mammorna frågar om hjälp med sitt sjuka barn.

Lisa har inte ätit på 3 dagar, 52 grader feber, bara spyr och är helt borta.

Vad skall jag göra ! Och en massa mammor kommer med knep och knåp.

undrar man vad man ska göra i det läget så passar man inte riktigt som förälder
Citera
2008-01-07, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Håller ´helt klart med. Jag har försökt att få min kvinna att sluta pjoska och gnälla om spädbarnet missar sina AD-droppar eller inte. Hon kan bli helt hysterisk om jag glömmer att köpa en ny flaska när jag ändå var på apoteket!!! Att ungarna knappast fick såna droppar på 1800-talet är ett argument som inte biter på henne.

Köpa du dom? Dom får man ju gratis på BVC

(vi gav förresten vår son typ 3 ggr, glömde varje dag..)
Citera
2008-01-08, 12:01
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Håller ´helt klart med. Jag har försökt att få min kvinna att sluta pjoska och gnälla om spädbarnet missar sina AD-droppar eller inte. Hon kan bli helt hysterisk om jag glömmer att köpa en ny flaska när jag ändå var på apoteket!!! Att ungarna knappast fick såna droppar på 1800-talet är ett argument som inte biter på henne.

hehe det där är sån där första barnet grej, du ska se att till nästa barn så är det inte så noga, kan komma ihåg en gång att jag gett mitt andra barn AD droppar och deras mamma gav kanske en 5-10 ggr totalt, med första så var mitt ex extremt nojig om man hade missat och herregud kan man ge en gång till och bla bla

Så le bara och ta det lugnt mammahormonerna och osäkerheten om man duger som förälder lägger sig med tiden, använd öronproppar mot skrikiga barn och nyblivna mammor det blir mycket enklare då
Citera
2008-01-08, 13:09
Medlem
Beldarans avatar
Ja senast idag fick jag höra att livet minsann förändrar sig när man får barn och man kan inte bara tänka på sig själv utan man måste sätta barnet främst. Dessutom kan man inte lära en nyfödd att vara trygg med både mamma och pappa för man måste gå enbart på var barnet känner sig tryggt.

Den läxan fick jag när jag gav en mamma råd om hur hon ska göra när hennes nyfödda bara skriker hos sin pappa när hon vill ta en dusch. Jag tyckte att hon skulle sluta ta över och låta pappan sköta det själv (hon lugnade alltså barnet varje gång det skrek för pappan kunde inte )
Citera
2008-01-08, 13:25
Medlem
King Dingelings avatar
Jag tycker att det e väldigt respektlöst att öppna grejjer och börja käka i butiken innan man har betalat.

Dessutom är det aldrig bra att ge in för ungarnas krav. De är barn och fattar faktiskt inte vad som e rätt och vad som e fel och det är ens uppgift som förälder att lära dom det. Om man lär dom att de får allt de vill ha bara de börjar grina så gör man dom en björntjänst, för det e inte så världen fungerar.
Citera
2008-01-09, 16:57
Medlem
lejonmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Dingeling
Jag tycker att det e väldigt respektlöst att öppna grejjer och börja käka i butiken innan man har betalat.

Dessutom är det aldrig bra att ge in för ungarnas krav. De är barn och fattar faktiskt inte vad som e rätt och vad som e fel och det är ens uppgift som förälder att lära dom det. Om man lär dom att de får allt de vill ha bara de börjar grina så gör man dom en björntjänst, för det e inte så världen fungerar.
Butiken är ingen arena för uppfostran, den fungerar bara som ett övningsexempel på hur det går till när man tar för sig, och hur man faktiskt kan bete sig när man är kund och hjälper till att skapa arbeten och fylla handlarens privata konto.

Repektlöshet vore det om någon i personalen ens kom på tanken att påpeka ifall de hade ont av att jag öppnade något i butiken.

Vett och sans lär man ut i andra miljöer, att in absurdum försöka få barnet att uppträda som man tror att andra förväntar sig att de ska göra, skapar bara mesar.

Uppfostran handlar även om att välja sina strider, och inte fasen tänker jag låta någon handlare få mina "bortgivna segrar". Och hur jävla illa är det egentligen att öppna något i butiken innan man betalat, någon som verkligen tänkt efter???
Citera
2008-01-09, 17:09
Medlem
Snövits avatar
Lite inlägg är utbrutna till denna tråd: Att förtära något i affären som man sen betalar för är det ok/lagligt?

/Moderator
Citera
2008-01-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Underhållande är det. På många sätt.

Hittade just denna intelligenta kommenta från en utav FL moralkärringar:

"Jag skulle inte låta en 7 åring vara ute själv, om det inte vore på gården o jag kunde se henne eller tomten."

Hon kanske ser massor av tomtar dagligen
Citera
2008-01-17, 22:55
Medlem
Satmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmannen
Butiken är ingen arena för uppfostran, den fungerar bara som ett övningsexempel på hur det går till när man tar för sig, och hur man faktiskt kan bete sig när man är kund och hjälper till att skapa arbeten och fylla handlarens privata konto.

Repektlöshet vore det om någon i personalen ens kom på tanken att påpeka ifall de hade ont av att jag öppnade något i butiken.

Vett och sans lär man ut i andra miljöer, att in absurdum försöka få barnet att uppträda som man tror att andra förväntar sig att de ska göra, skapar bara mesar.

Uppfostran handlar även om att välja sina strider, och inte fasen tänker jag låta någon handlare få mina "bortgivna segrar". Och hur jävla illa är det egentligen att öppna något i butiken innan man betalat, någon som verkligen tänkt efter???

Å andra sidan.. att neka sitt barn att öppna en vara innan man betalar anser inte jag är att ta strid. Det är inte ens att diskutera, utan helt enkelt agera vuxet och styra upp situationen.
Vi betalar först och öppnar sen. That´s it.
Citera
2008-01-18, 00:19
Medlem
Blå Rutas avatar
Sett tråden där nån berättar att svärmor lämnat lägenheten och ungen 20 minuter innan mamman kom hem? Flertalet sidor handlar om polisanmälningar, blanda in socialen, besöksförbud och storgråt.
Ok, det är kanske dumt att lämna ett ettåring hemma, men när det kommer inlägg om att "ungen kunde ju dött, vad som helst kunde ju ha hänt!" så blir det läskig sektstämmning på alla.
Citera
2008-01-18, 05:01
Medlem
lejonmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satmaran
Å andra sidan.. att neka sitt barn att öppna en vara innan man betalar anser inte jag är att ta strid. Det är inte ens att diskutera, utan helt enkelt agera vuxet och styra upp situationen.
Vi betalar först och öppnar sen. That´s it.
Ja, det är jättevuxet

Eller...så agerar du bara som du tror att andra förväntar sig att du ska agera i din iver att försöka hitta din vuxna identitet. Funderat i de banorna? Tids nog blir du vuxen på riktigt och kan slappna av i din roll
Citera
2008-01-18, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända pellejönssajten Familjeliv.se.

Här är hela tråden i sin svulstiga höghet:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-74/m23751111-1.html

// Roger P.

Så jävla bra, och så jävla sant! Inte konstigt att det nästan bara växer upp bortklemade sillmjölkeungar nu för tiden. Ungarna blir ju förstörda för livet av allt pjoskande, rädda och hamiga för tamigfan allt. Inte vara ute och leka, det är farligt...inte cykla utan hjälm, knä- armbågs- och tandskydd mm, inte åka bil de tre hundra metrarna från dagis utan skyddsutrustning utvecklad, testad, och godkänd av NASA, det är farligt.. inte prata med okända, det är farligt.. Hur fan ska dessa ungar någonsin lära sig socialt samspel, lära sig att läsa människor, och bilda sig en egen uppfattning om vad/vem som är "farlig"/opålitlig etc.
Jag menar naturligtvis inte att man ska vara dumdristig, man ska använda de skydd som finns, man ska vara försiktig i alla avseenden -MEN, man måste lik förbannat göra vissa val i livet, man måste chansa ibland, allt är inte söckersött som i ett reklamblad från jehovas vittnen. Det måste ungarna få en rimlig chans att själva upptäcka.
Sen när dom växt upp lite grann och blivit tyranniserande rötägg, vilket mammorna blir varse, så "orkar" dessa föredömliga mammor inte ta striden, för de är ju så trötta, enklare då att låta dem hållas, och hunsa föräldrarna precis som de vill.
Vanligt sunt förnuft säger att det naturligtvis måste vara enklare att sätta gränser, och inte lyda minsta lilla vink, utan säga åt ungen att själv bre sina mackor, hämta ett glas vatten, ta på sig skorna osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in