Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända pellejönssajten Familjeliv.se.
Här är hela tråden i sin svulstiga höghet:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-74/m23751111-1.html
// Roger P.
Så jävla bra, och så jävla sant! Inte konstigt att det nästan bara växer upp bortklemade sillmjölkeungar nu för tiden. Ungarna blir ju förstörda för livet av allt pjoskande, rädda och hamiga för tamigfan allt. Inte vara ute och leka, det är farligt...inte cykla utan hjälm, knä- armbågs- och tandskydd mm, inte åka bil de tre hundra metrarna från dagis utan skyddsutrustning utvecklad, testad, och godkänd av NASA, det är farligt.. inte prata med okända, det är farligt.. Hur fan ska dessa ungar någonsin lära sig socialt samspel, lära sig att läsa människor, och bilda sig en egen uppfattning om vad/vem som är "farlig"/opålitlig etc.
Jag menar naturligtvis inte att man ska vara dumdristig, man ska använda de skydd som finns, man ska vara försiktig i alla avseenden -MEN, man måste lik förbannat göra vissa val i livet, man måste chansa ibland, allt är inte söckersött som i ett reklamblad från jehovas vittnen. Det måste ungarna få en rimlig chans att själva upptäcka.
Sen när dom växt upp lite grann och blivit tyranniserande rötägg, vilket mammorna blir varse, så "orkar" dessa föredömliga mammor inte ta striden, för de är ju så trötta, enklare då att låta dem hållas, och hunsa föräldrarna precis som de vill.
Vanligt sunt förnuft säger att det naturligtvis måste vara enklare att sätta gränser, och inte lyda minsta lilla vink, utan säga åt ungen att själv bre sina mackor, hämta ett glas vatten, ta på sig skorna osv.