• 1
  • 2
2008-01-08, 13:30
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Dingeling
Jag tycker att det e väldigt respektlöst att öppna grejjer och börja käka i butiken innan man har betalat.

Dessutom är det aldrig bra att ge in för ungarnas krav. De är barn och fattar faktiskt inte vad som e rätt och vad som e fel och det är ens uppgift som förälder att lära dom det. Om man lär dom att de får allt de vill ha bara de börjar grina så gör man dom en björntjänst, för det e inte så världen fungerar.

Fast det är skillnad på att ge efter för ett barns gnäll och att inse att det var för länge sen barnet fick mat så blodsocket är nog väldigt lågt. Både barn och vuxan blir lätt griniga när blodsockret är för lågt och det är dax för mat.

Trycker man då i barnet något så blir vistelsen behagligar både för banet föräldern och de runt omkring.

Själv öppnar jag en dricka i affären om jag är törstig och betalar den i kassan och tycker inte att det är ett dugg konstigt.

Eftersom flera av inläggen i den här tråden i barn och familj gick över till att handla om man får förtära dricka eller liknade i en affär så bryts de inläggen ut och skickas till Juridik.

/Moderator
Citera
2008-01-08, 18:20
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Fast det är skillnad på att ge efter för ett barns gnäll och att inse att det var för länge sen barnet fick mat så blodsocket är nog väldigt lågt. Både barn och vuxan blir lätt griniga när blodsockret är för lågt och det är dax för mat.

Trycker man då i barnet något så blir vistelsen behagligar både för banet föräldern och de runt omkring.

Själv öppnar jag en dricka i affären om jag är törstig och betalar den i kassan och tycker inte att det är ett dugg konstigt.

Tekniskt sett är det snatteri & du kan åka dit på det...
Har du inte betalat för varan så är den inte din och därmed har du ingen rätt att öppna och dricka/äta upp den..
Citera
2008-01-08, 20:15
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Tekniskt sett är det snatteri & du kan åka dit på det...
Har du inte betalat för varan så är den inte din och därmed har du ingen rätt att öppna och dricka/äta upp den..

Kan du hänvisa till vilket lagrum som gäller? Jag trodde inte att det kunde vara snatteri förrän du passerade kassalinjen.
Citera
2008-01-08, 20:40
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Kan du hänvisa till vilket lagrum som gäller? Jag trodde inte att det kunde vara snatteri förrän du passerade kassalinjen.
Hur tänker du betala för nått du redan har ätit upp ? Hur mycket ska du betala ?
Citera
2008-01-08, 20:45
Medlem
Giffoxs avatar
En läsk kan ju scannas även om den är tom men det tyder mest på dålig disciplin, impulskontroll men framförallt tålamod.
Citera
2008-01-08, 20:52
Medlem
cosmic_dancers avatar
det är väl inte ofta man blir akut törstig så man måste ha något på studs. är man i en affär och känner att man är törstig, så köper man en dricka och öppnar den utanför eller så går man in på toa och dricker lite ur kranen
Citera
2008-01-08, 20:54
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
det är väl inte ofta man blir akut törstig så man måste ha något på studs. är man i en affär och känner att man är törstig, så köper man en dricka och öppnar den utanför eller så går man in på toa och dricker lite ur kranen
Nja jag öppnar alltid en kall ramlösa i affären när jag handlar, dålig vana och så klart så betalar jag alltid för ”flaskan”
Citera
2008-01-08, 20:54
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Lånar du ofta toan på ica?
Citera
2008-01-08, 20:55
Medlem
Giffoxs avatar
Det är ju egentligen inget stort fel bara att man enligt våra sociala koder inte gör så. Speciellt när det gäller att förbruka något man inte har betalat för, alltså äger butiken fortfarande det och du löser ut en skuld på vägen ut om du "köper" en tom flaska.
Citera
2008-01-08, 20:59
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Ähh akut törstig blir man ju inte men en storhandling kan ju ta någon timme. Jag brukar alltid ta en dricka och dricka den under min shoppingrunda, inte för att jag måste utan för att det är trevligt för mig. Och nej jag skulle verkligen inte dricka vatten ur kranen på en offentlig toalett.
Citera
2008-01-08, 21:03
Medlem
Biatchs avatar
Citat:

Kan försöka leta efter info om detta, men jag såg ett program på tv där dom diskuterade detta och enligt advokater så räknades det som snatteri eftersom du tar av en vara som inte är din. Dvs du har inte betalat för den.
Citera
2008-01-08, 21:32
Medlem
Paladias avatar
8:1 BrB Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Det är inte stöld/snatteri om man ej passerat kassalinjen med en vara i normalfallet. Då man då man varken gjort ett olovlig tagande, man har ej tillängelseuppsåt, inte har det heller inneburit någon skada.

Om man däremot förtär något i butiken så uppfyller man direkt alla rekvisit för stöld/snatteri. Det är obevekligt ett olovligt tagande av vad annan tillhör med tillängelseuppsåt som orsakat skada.

Sedan om man i efterhand försöker gottgöra det genom att betala saknar i betydelse, brottet är redan fullbordat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in