Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-24, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag har aldrig riktigt förstått varför en hantel variant av en övning helt plötsligt inte blir en basövning och automatiskt klassas in som dålig, personligen tycker jag att hantelpress är överlägsen bänkpress och hantelrodd överlägsen stångrodd av exakt samma anledning, stången blir en begränsning i utförandet.

Man får väga för och emot vad gäller övningarna. Men varför köra hantelrodd när man kan köra stångrodd, där man får med fler fler ryggmuskler och kan använda ett mer fördelaktigt bredd på sitt grepp.

Sen stimulerar övningen muppiga muskler "lite."

Jag får personligen åxå ont i rotatorcuffarna av hantelrodd.
Citera
2013-08-24, 17:40
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundmule
Isolationsövning/fjuttövning för ryggen. Kan ju inte jämföras med stångrodd/t-bar.

Slöseri med tid, ger dålig effekt med tanke på hur jobbig övning det är.
Du har antagligen aldrig kört denna övning seriöst eller så har ditt sinne "inspirerats" av internetexperter som är ute och cyklar...
Citera
2013-08-24, 17:42
Medlem
Citat:
Man får väga för och emot vad gäller övningarna. Men varför köra hantelrodd när man kan köra stångrodd, där man får med fler fler ryggmuskler och kan använda ett mer fördelaktigt bredd på sitt grepp.

Sen stimulerar övningen muppiga muskler "lite."

Jag får personligen åxå ont i rotatorcuffarna av hantelrodd.

Låter som om din teknik är helt åt helvete om du inte tycker den tar något på ryggen, se över ditt uförande, jag länkade ett utförande här på förra sidan som fungerar utmärkt.

Länkar igen till Arnes mycket givande utförande: http://www.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74
Citera
2013-08-24, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Du har antagligen aldrig kört denna övning seriöst eller så har ditt sinne "inspirerats" av internetexperter som är ute och cyklar...

Det finns mer produktiva övningar för ryggen. Chins och stångrodd.

Jag körde mycket hantelrodd men slutade med den.
Citera
2013-08-24, 17:47
Bannlyst
Citat:
Låter som om din teknik är helt åt helvete om du inte tycker den tar något på ryggen, se över ditt uförande, jag länkade ett utförande här på förra sidan som fungerar utmärkt.

Länkar igen till Arnes mycket givande utförande: http://www.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74

Jag har bra teknik, men min tennisarmbåge klarar inte belastningen från att stabilisera en hantel i vardera arm just i den övningen. Sen klarar inte mina ratorcuffar att axlarna "hänger framåt" i bottenläget på övningen.

Filmklippet var något jag aldrig sett tidigare. Fast nu blev det ju mer en baksida axlar övningn.
Citera
2013-08-24, 17:49
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Det finns mer produktiva övningar för ryggen. Chins och stångrodd.

Jag körde mycket hantelrodd men slutade med den.
När tränade chins upp någon mer omfattande tjocklek på ryggen?
Citera
2013-08-24, 17:53
Bannlyst
Citat:
När tränade chins upp någon mer omfattande tjocklek på ryggen?

Men det är ju det jag har stångrodd till. Där känner jag hur det bränner i musklerna som ger "tjockleken"

Varför då träna hantelrodd.
Citera
2013-08-24, 17:58
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

Jag bara väntar på att allas vår store expert pez........, i god ordning, totalslaktar rörelseutförandet samt framhärdar dess påfallande skadlighet.
Citera
2013-08-24, 18:00
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Men det är ju det jag har stångrodd till. Där känner jag hur det bränner i musklerna som ger "tjockleken"

Varför då träna chins? Både hantelrodd och stångrodd, rätt utförda, ger både vidd och tjocklek på ryggen.
Citera
2013-08-24, 18:01
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

Hantelrodd kan vara nog så effektiv på ryggen vilket du inte tycks förstå...
Citera
2013-08-24, 18:06
Bannlyst
Citat:
Varför då träna chins? Både hantelrodd och stångrodd, rätt utförda, ger både vidd och tjocklek på ryggen.

Det är allmänt känd att vertikala? dragövningar som chins/latsdrag låter latsimus dorsi jobba mer. Medan horisontella blir mer traps och teres major.

Men jag kan ha fel. Stämmer verkligen detta?

Känns som att det är folk med ofördelaktig styrka i förhållande till kroppsvikt som gillar roddar mer.
Citera
2013-08-24, 18:07
Bannlyst
Citat:
Hantelrodd kan vara nog så effektiv på ryggen vilket du inte tycks förstå...

Jag säger bara att stångrodd antagligen är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in