Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-06, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Jag kör hantelrodd med benet böjt på bänk och den hantelfria handen framför. Men jag tycker jag får dålig kontakt med den aktuella sidans övre ryggmuskler. Vad kan jag göra för fel? Är det kanske att jag inte vrider upp skuldran så mycket i lyftet utan arbetar mer med armarna?

Testat att dra vikten endast med armbågen samtidigt som du är helt slapp i samtliga muskler? Ett bra knep för att använda rätt muskel i övningen. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2011-02-06, 02:23
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dreas

Nja, bättre och bättre..... Annorlunda går jag nog med på..
Gillar ju förre killen som avslutar med en omvänd enarmshantelbröstpress
Vad sa jag nu? Bättre?

Tanken med utförandet jag har är att stärka ryggen samtidigt som grepp och rygg får jobba ordentligt, tror det utförandet lyckas rätt bra med den saken
Citera
2011-02-06, 02:27
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Nä, du sa inte bättre, det var min egna intolkning.

Tja utförandet är ju inte alls fel, bara inte så fokuserad på specifika muskelgrupper, utan en mer "helrygg m greppträningsövning" så att säga.
Citera
2011-02-06, 02:37
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dreas

Nä, du sa inte bättre, det var min egna intolkning.

Tja utförandet är ju inte alls fel, bara inte så fokuserad på specifika muskelgrupper, utan en mer "helrygg m greppträningsövning" så att säga.
Ah, okej, då förstår jag

Mm, då fyller den en fin funktion i min träning tror jag. Chins får fixa latsen
Citera
2013-08-23, 15:21
Bannlyst
Victor Costa visar vad skåpet ska stå! Sänk vikterna betydligt! Fokusera på hållning! Ut med ryggen i en latsspread pose och gör övningen långsamt och strikt!
http://www.youtube.com/watch?v=AAyGzXfr0IQ
Citera
2013-08-23, 15:52
Bannlyst
Hantelrodd är inte bra.
Citera
2013-08-23, 16:19
Medlem
eXtracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundmule
Hantelrodd är inte bra.

Då slutar jag göra den övningen då! Snälla nån, varför skulle den inte vara bra? Kom med lite fakta/källor om du har.

Kör deadstop-versionen a'la John Meadows när det gäller hantelrodd. Pausa och stretcha ut rejält i bottenläget (med hanteln på golvet) och driv hårt upp med hanteln.
http://www.youtube.com/watch?v=__mwGSMCiMc
Citera
2013-08-23, 16:22
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74

There can be only one...
Citera
2013-08-24, 11:36
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Hantelrodd är inte bra.
Motivera gärna varför denna utmärkta övning nu inte är bra?
Citera
2013-08-24, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtract
Då slutar jag göra den övningen då! Snälla nån, varför skulle den inte vara bra? Kom med lite fakta/källor om du har.

Kör deadstop-versionen a'la John Meadows när det gäller hantelrodd. Pausa och stretcha ut rejält i bottenläget (med hanteln på golvet) och driv hårt upp med hanteln.
http://www.youtube.com/watch?v=__mwGSMCiMc

Det där var inte mycket till rygg där inte...För det första juckar han upp vikten och för det andra så har han inget som helst motstånd i själva lyftet... Typisk show off teknik....
Citera
2013-08-24, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Motivera gärna varför denna utmärkta övning nu inte är bra?

Isolationsövning/fjuttövning för ryggen. Kan ju inte jämföras med stångrodd/t-bar.

Slöseri med tid, ger dålig effekt med tanke på hur jobbig övning det är.
Citera
2013-08-24, 17:32
Medlem
Citat:
Isolationsövning/fjuttövning för ryggen. Kan ju inte jämföras med stångrodd/t-bar. Sen tar den lite på lats och lite på traps,

Slöseri med tid, ger dålig effekt.

Jag har aldrig riktigt förstått varför en hantel variant av en övning helt plötsligt inte blir en basövning och automatiskt klassas in som dålig, personligen tycker jag att hantelpress är överlägsen bänkpress och hantelrodd överlägsen stångrodd av exakt samma anledning, stången blir en begränsning i utförandet.

Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Det där var inte mycket till rygg där inte...För det första juckar han upp vikten och för det andra så har han inget som helst motstånd i själva lyftet... Typisk show off teknik....

Meadows har riktigt mycket konstiga saker för sig, både träningsmässigt men även på kostsidan.
Senast redigerad av 8332 2013-08-24 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in